
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** När vecka börjar, ser Formel 1-nätet före en sista vecka av tyst, innan säsongen återupptar nästa vecka med den nederländska Grand Prix. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men vilken säsong det redan varit **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** För att hjälpa till att ställa scenen för andra halvan av 2025-kampanjen, här är 13 nummer som berättar historien om säsongen hittills. 0,543 sekunder Vi börjar med den senaste tävlingen, den ungerska Grand Prix.
Vid Ungaroring den lördagen, Charles Leclerc fångade pole position med ett varv av 1:15.372, bara 0.026 ** sekunder ** före Oscar Piastri och 0.041 sekunder före Lando Norris i tredje. Men mest anmärkningsvärd var klyftan från Leclerc först till Isack Hadjar på tionde. Med Hadjar posta en varvtid på 1:15.915, vilket innebar skillnaden mellan P1 och P10 var bara 0.543 sekunder.
Markera den closest top-ten* i sportens 75-åriga historia. Det gapet förmörkade riktmärket på 0,577 sekunder som sattes två gånger, först inställd på Interlagos 2003. Den säsongen tog Rubens Barrichello pole position med ett varv av 1:13.807, medan Fernando Alonso kvalificerade tionde med ett varv av 1:14.384.
Hungaroring spelade värd till den andra **time ** gapet från P1 till P10 i kval var bara 0,577 sekunder, tillbaka under 2023 ungerska Grand Prix. Det året tog Lewis Hamilton pole position med en varvtid på 1:16.609, 0.577 sekunder före Nico H?lkenberg i P10. En historia i Ungern denna säsong, för att belysa hur smala marginalerna är i F1 i år. Om hur smala luckorna är i F1 i år, nio poäng är alla som separata förare? Championship ledare Oscar Piastri från hans lagkamrat Lando Norris ovanpå ställningarna.
För jämförelse, efter 14 ** raser** för ett år sedan höll Max Verstappen en 78-punktsledning över Norris. Verstappen höll en ledning av 145 poäng över sedan-teammate Sergio P?rez efter 14 tävlingar i 2023, och Verstappen ledde P?rez med 93 poäng efter 14 tävlingar i 2022. De nio punkterna som skiljer Piastri och Norris är det närmaste gapet efter 14 tävlingar sedan 2021, då Verstappen ledde Hamilton 226,5 till 221,5 efter det italienska Grand Prix.
Och vi vet hur nära det **säsong ** slutade … 10Tio återspeglar det faktum att alla tio lag har gjort minst en poäng över de första 14 tävlingarna. Detta var inte fallet förra året, eftersom Sauber inte bröt sig in i punkterna förrän Qatar Grand Prix, säsongens penultimate race. Det var inte heller fallet tillbaka 2021, när Haas gick hela säsongen utan att göra en poäng.
Men i år har alla tio lag slutat i **point*s redan. 19Bygga från föregående punkt, nästan hela nätet har säkrat minst en punkt denna säsong. 19 av de 21 förare som deltagit i en tävling den här säsongen har gjort minst en poäng. De enda två som inte har slutat i poängen?
** alpina ** unga parning av Jack Doohan och Franco Colapinto. Doohan började året i sätet tillsammans med Pierre Gasly, men han ersattes av 2024 super-sub Colapinto efter Miami Grand Prix. Men ingen förare har levererat poäng för Alpine ännu. 96% Hittills har Red Bull gjort 194 poäng.
Max Verstappen har gjort 187 av dem som står för 96,4% av lagets poäng i år. Det har ofta varit så att Verstappen har producerat huvuddelen av Red Bulls poäng varje säsong. Förra året gjorde han 437 av lagets 589 poäng, och under deras dominerande 2023-kampanj spelade Verstappen in 575 av lagets 860 poäng.
Men detta ** år ** har bara sju poäng kommit från en annan förare, de sju tillagda av Yuki Tsunoda sedan han började Red Bull inför den japanska Grand Prix. Ett ganska imponerande märke för Verstappen, men inte det mest imponerande i denna kategori …100% Det ger oss till Alpine och Pierre Gasly. Gasly har gjort alla 20 av Alpines poäng i år, punkterad av en sjätteplats finish på British Grand Prix.
Det har varit en svår säsong för Enstone-baserade operationen. Trots att ha avslutat en överraskande sjätte år 2024 kämpade ** alpina*** för att starta året och ersatte Doohan efter Miami Grand Prix med 2024 Williams supersub Colapinto. Men ingen ung förare har lyckats leverera en enda punkt för Alpine.
*Driver switch är inte den enda stora förändringen Alpine har uthärdat i år. Team Principal Oliver Oakes avgick efter Miami Grand Prix, som hans bror står inför brottsliga anklagelser i Storbritannien. Senior Advisor och F1 veteran Flavio Briatorie antog dessa uppgifter också.
Hela tiden har ** gasly** funnit sätt att dra A525 i punkterna när det är möjligt. Alpines 2025 utmanare har konsekvent varit en av de långsammare bilarna på nätet, och medan en-lap takt har smickrat laget ibland, är deras race takt en helt annan historia. Att göra vad Gasly har gjort allt mer imponerande.238238 gånger Nico H?lkenberg hade startat en Formel 1 ras, och vid alla dessa tillfällen slutade hans dag med att han tittade på pallfirandet.
Den 239:e gången fick han äntligen delta i den. H?lkenbergs jungfru F1**** kom till den brittiska Grand Prix, i sin 239:e start i F1. Det markerade den längsta väntan på ett podium för en förare i sportens historia.
Hulkenbergs ** race*** börjar före den brittiska Grand Prix23Returning till slaget mellan Piastri och Norris, 23 representerar det största gapet i mästerskapet kampen mellan McLaren lagkamrater vi har sett denna säsong. Och det kom efter årets öppningslopp. Norris fångade segern i den australiensiska Grand Prix för att börja säsongen, medan Piastri slutade nionde.
. Medan Piastris resultat kom efter att han vägrade att ge upp efter att ha glidit av racinglinjen och in i gräset - vända hans MCL39 för att komma tillbaka på banan innan han kunde gå framåt igen - det lämnade honom 23 ** punkter ** bakom hans lagkamrat i ställningarna **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det gapet stängde bara tio poäng efter det kinesiska Grand Prix, när Piastri slutade andra i F1 Sprint-loppet (med Norris på åttonde) och vann sedan Grand Prix (som Norris slutade andra) **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Saker kvarstod tätt mellan paret tills den kanadensiska Grand Prix, när det växte till 22 poäng.
På den söndagen i **montreal **, den mycket förväntade på spår kampen mellan de två lagkamraterna materialiserades. När de kämpade för fjärde i de avslutande stadierna av den kanadensiska Grand Prix, Norris gjorde kontakt med baksidan av Piastri s MCL39, knackar sig ur loppet. Men medan Piastri åtnjöt en 22-punktsledning som rutnätet lämnade Montreal, har Norris stängt klyftan igen och vann tre av de fyra raserna sedan den kanadensiska Grand Prix.
Som ni kanske tror var den andra rasen en av Piastri. mclaren** låste ut frontlinjen med Piastri och Norris i alla fyra tävlingar. Denna grafik, artighet av Flourish, illustrerar slaget mellan McLaren lagkamrater i år: Visa Link24 Att lägga undan toppen av byggherrarna? Championship ståendes - vi pratar om McLaren på ett ögonblick - en fascinerande kamp för andra är att forma upp mellan Ferrari och Mercedes.
. Just nu har Ferrari kanten i det *battle, vilket leder Silverpilarna med bara 24 poäng. Men med skrytande rättigheter och miljontals dollar på linjen i denna kamp, sova inte på slaget för andra ner i sträckan. Och om Red Bull kan få mer produktion från andra sätet tillsammans med Verstappen, kanske hålla ett öga på dem i denna kamp.
Red Bull spårar Ferrari med 66 ** punkter*, men mycket kan förändras under de sista månaderna av säsongen. 35 Nu kan vi tala om kampen för mittfältet. Efter 14 raser leder Williams vägen i den striden, när de sitter femte i byggherrarna? Championship står med 70 poäng. Men de fyra lagen i denna kamp separeras inte mycket.
Tack vare ett starkt resultat på den ungerska Grand Prix, är Aston Martin nu i sjätte med 52 ** punkter*, bara en punkt före Sauber. Visa Cash App Racing Bulls är för närvarande åttonde i ställningarna med 45 poäng, tio poäng före nionde plats Haas. Det betyder att klyftan från Williams på femte till Haas på nionde är bara 35 poäng.
Om det verkar som ett stort gap, kom bara ihåg vad laget i tionde *place gjorde för ett år sedan. Efter den belgiska Grand Prix förra säsongen (den 14: e loppet av schemat) hade Alpine bara 11 poäng. Men de avslutade året med 65, upp på sjätte plats, tack vare ett dramatiskt dubbelpodium på S?o. Paulo Grand Prix.
. Återigen kan mycket förändras under andra halvan av säsongen **.284, 275 och 559 Vi avslutar med en titt på det dominerande laget och förare på nätet den här säsongen, McLaren. Bygga av sin körning till en byggare? Championship förra säsongen, McLaren har flytt från förpackningen i år. Just nu har de 559 poäng i sitt konto, vilket sätter dem en jättestor 299 poäng före andra plats Ferrari.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** För jämförelse skull, efter 14 tävlingar under sin dominerande 2023 säsongen, hade Red ***** 583 poäng, och en 310-punktsledning över andra platsen Ferrari **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det sätter McLarens 2025 i nivå med Red Bulls 2023, åtminstone hittills Det finns två förare, Oscar Piastri och Lando Norris.
Piastri leder förarna? Championship race med 284 points, nio poäng före Norris? Ferrari har gjort 260 poäng i år.