2025 F1 Monaco Grand Prix: Topp 5...

2025 F1 Monaco Grand Prix: Topp 5...

F1

Efter en spännande första ras av trippelhuvudet i Imola gör Formel 1-nätet relativt kort bilresa längs Medelhavskusten till en av dess mest ikoniska platser: Monaco. 2025 F1 Monaco Grand Prix exciterar både fans och förare när vi går in i Round 8 av 2025.

På gatorna i Monte Carlo anses Monaco Grand Prix vara kronjuvelen? av F1 kalendern, leverera fantastiska bilder med landmärken och yachter som ligger i hamnen. Med en layout som har förändrats lite sedan 1929 och begränsade övertagande möjligheter, är Monaco där förarens skicklighet gör en betydande skillnad, med ett misstag potentiellt är skillnaden mellan att vinna och förlora. För varje förare, det är En ras som de djupt vill vinna, bortsett från sitt hem lopp, som en seger här säkrar en plats i odödlighet. När paddocken sätter upp i Principality, flera viktiga berättelser fångar uppmärksamhet. Här är våra topphistorier för denna stora race helg. Monacos nya tvåstoppregel: skaka upp F1:s kronjuvel Påverkan av den obligatoriska tvåstoppstrategin på Monaco Grand Prix

2025 monaco grand prix pit stopp

Kapplöpningen i Monaco har ofta kritiserats för att bli något av en långsam parad av bilar på grund av den extrema svårigheten att överta på de smala gatorna. F1:s styrande organ, FIA, har infört en betydande regeländring för 2025 Monaco Grand Prix för att ta itu med detta. Lag har kommit överens om en obligatorisk tvåstopp race, som bekräftades i februari. Denna nya regel kräver att varje bil använder tre uppsättningar däck under loppet, inklusive minst två olika föreningar under torra förhållanden. Detta innebär att det kommer att finnas minst två gropstopp per bil. Denna regel avser att lägga till en större potential för positionsförändringar under hela loppet. 2024 Monaco Grand Prix fungerade som ett tydligt exempel på frågan regeln syftar till att fixa - en första-lap röd flagga tillät förare att byta däck, effektivt slutföra sitt obligatoriska stopp och förvandla resten av loppet till en ?conga linje. Förare var skeptiska till om den nya regeln skulle förbättra racingen, notera att förare kunde potentiellt grop på varv en och två. Men i teorin, kräver två stopp bör öka lagtrycket. Lag måste hitta två tydliga luckor för att gropa in, eller riskera att hantera trafiken vid återförening av banan. Det extra stoppet fördubblar risken för en långsam gropstoppkostnadspositioner. Den här säsongen? Monaco Grand Prix kommer att vara första gången regeln genomförs, och dess verkliga inverkan på att öppna möjligheter till framsteg och potentiellt skapa en mer dramatisk ras återstår att se.

Final F1 filmtrailer antänder förväntan före juni releaseFerrari nära hem race och förnyat hopp

Ferrari monaco lewis hamilton charles leclerc

Monaco Grand Prix är i huvudsak ett hemlopp för Ferrari, med tanke på dess närhet till Italien (10 miles från gränsen) och det passionerade stödet från Tifosi. Teamet kommer mitt ökande tryck, har säkrat bara ett podium och en Sprint seger denna säsong. Miami race resultat, med sjunde och åttonde positioner, var en besvikelse låg punkt för laget, visar en primär hastighet brist. Men trots en dyster kvalificerad session på Imola där Charles Leclerc och Lewis Hamilton eliminerades i Q2, gjorde Ferrari bra på race dag med Hamilton klor tillbaka från P13 till slut P4. För att göra det ännu mer intressant, har Ferrari beslutat att byta ut sin bakre vinge för samma bakre vinge de vann med på Monaco under 2024 säsongen. Den hemstad Monte Carlo hjälten Charles Leclerc har visat bättre komfort med SF-25 än hans lagkamrat i år. Han behöver ett bra resultat på Monaco. Leclerc, som växte upp på gatorna i Monaco, slutade år av olycka på sitt hem evenemang genom att vinna från polen och leda varje varv i 2024. Denna tur var inte med honom i Imola, med säkerhetsbilar kostade honom ett skott på pallen. Monaco beror mer på förar talang, som kan spela för Leclerc styrkor, även om back-to-back hem vinster verkar långsökt. Ferrari behöver dåligt ett uppgraderingspaket för att leverera betydande prestandaförbättring.

Ferrari är 2025 största besvikelse, tidigare F1-förare säger Williams? mittfält dominans och Monaco Grand Prix potential

Williams racing 2025 monaco grand prix top storylines

Om det finns ett lag som för närvarande är på gott humör, behöver du inte titta mycket längre än Williams. De har visat kraftfulla föreställningar i både Miami och Imola. Teamet säkrade en dubbelpoäng på två på varandra följande tävlingshelger. Alex Albon har levererat back-to-back femte plats finish. Medan Carlos Sainz har uttryckt frustration med strategi- och skadefrågor i de senaste tävlingarna, bidrog han också till lagets poäng tal, avslutande nionde i Miami och åttonde i Imola. Williams leder mittfältet, sitter femte i byggherrarna? Championship med 51 poäng, en betydande 31 poäng före sjätte plats Haas.

Team-principen James Vowles erkände besvikelse att de inte gjorde fler poäng i Imola, belyser lagets upphöjda förväntningar. Vowles, som tidigare talat om att rikta betydande förbättringar för 2026, ser den här säsongens imponerande uptick i form som en bonus. Ser fram emot Monaco Grand Prix Vowles har sagt att det finns stor potential? för laget att prestera bra i Furstendömet. Albon är i en rik ven av form, kryper närmare sin första pall sedan 2020. Carlos Sainz har en bra rekord på Monaco, säkrar tre podiumfinisher medan på Ferrari. Med direkt hastighet är mindre av en faktor i Monaco, kan kretslayouten tillåta mittfältslag som Williams att utmana de större lagen. Läs mer: Williams F1 2025 Återuppståndelsen: En comeback i makeMonaco Grand Prix mittfält strider och uppgradera klockan

Max Verstappen formel 1 aston martin F1

Monaco Grand Prix unika egenskaper, där direkt hastighet är mindre kritisk än bilhantering och förare precision, erbjuder möjligheter för lag utanför de traditionella frontrunners att göra stort. Flera lag förde stora prestandauppgraderingar till Imola, och påverkan och pågående utveckling kommer att ses noga.

Aston Martin, Ferrari och Red Bull förväntades införa nya paket på Imola. Aston Martins uppgraderingspaket visade löfte och hjälpte Fernando Alonso och Lance Stroll att göra Q3 för första gången 2025 på Imola. Men de missade poäng efter att ha fångats av säkerhetsbilar. Två-timmars Monaco-vinnaren Fernando Alonso (2006, 2007) kommer att förlita sig på uppgraderingarna för att hjälpa honom att säkra sina första poäng år 2025 och eventuellt ett topp-sex resultat efter att ha kvalificerat femte på Imola. Andra lag i mittfältet letar också efter starka resultat. Haas kommer förhoppningsvis att återvända till punkterna efter en ny karga ras. Racing Bulls plockade upp två poäng på Imola artighet Isack Hadjar. Alpine, som kommer av en turbulent vecka markerad av ledarskap och förare förändringar, inklusive avgång Team Principal Oliver Oakes, hoppas att imponera på Renault Group chefer i vad som är effektivt ett hem race. Executive Advisor Flavio Briatore tar en mer framträdande roll och har Alpine som syftar till att återvända till poängen efter en underväldigande start på året. Intensifierad titel fight

Kredit: Formel 1

Oscar Piastri leder för närvarande förarna? Championship står. Den australiska föraren har varit anmärkningsvärd den här säsongen, säkra fyra Grand Prix segrar i sex och fyra segrar under årets första sju tävlingar. Hans seger i Miami markerade sin tredje vinst i rad. Bilden ändrades något efter Imola. Max Verstappen tog sin andra seger av säsongen på Emilia Romagna Grand Prix, utför ett fantastiskt drag på Piastri i Tamburello på öppningslappen för att ta ledningen. Verstappen överlevde sedan ett par omstarter för att vinna.

Efter Imola har de tre främsta förarna stängts upp i ställningarna. Piastri ledde över sin McLaren lagkamrat, Lando Norris, skurits till bara 13 poäng. Verstappen är nu bara 22 poäng i Piastri. Denna klyfta är mindre än en rasseger, vilket innebär att någon av de tre bästa förarna kunde lämna Monaco i mästerskapet. Red Bull introducerade ett uppgraderingspaket på Imola, som visade sig påverka bilens prestanda positivt, vilket fick dem att må bättre än McLaren. Red Bull rådgivare Dr. Helmut Marko uttryckte lycka och förtroende på väg till Monaco, tro att de var snabbare än McLaren på Imola. Medan Monaco och Imola är mycket olika spår har Red Bull-bilen visat styrka på gatukretsar den här säsongen, med Verstappen som säkrar andraplatsens finish i Albert Park och Jeddah. Verstappen, en två-timmars vinnare på Monaco (2021, 2023), har också tagit pole position tre gånger denna säsong. McLaren kommer under tiden till Monaco Grand Prix under tryck efter en knepig Imola-helg, där långsam grop slutar kosta sina förare dyrt. Varken Piastri eller Norris har vunnit på Monaco, men båda har tidigare avslutats på pallen. De långsamma hörnen i Monaco förväntas passa MCL39 bättre, vilket potentiellt ger McLaren-paret närmare Verstappen. Piastri, vars kvalificerade har blivit en forte, kommer sannolikt att vara i den skarpa änden, potentiellt ställa upp en annan duell med Verstappen. F1 Power Rankings 2025: Top 10 in Monaco Grand Prix2025 F1 Monaco Grand Prix: Topp 5 berättelser från Monte Carlo

F1

Efter en spännande första ras av trippelhuvudet i Imola gör Formel 1-nätet relativt kort bilresa längs Medelhavskusten till en av dess mest ikoniska platser: Monaco. 2025 F1 Monaco Grand Prix exciterar både fans och förare när vi går in i Round 8 av 2025.

På gatorna i Monte Carlo anses Monaco Grand Prix vara kronjuvelen? av F1 kalendern, leverera fantastiska bilder med landmärken och yachter som ligger i hamnen. Med en layout som har förändrats lite sedan 1929 och begränsade övertagande möjligheter, är Monaco där förarens skicklighet gör en betydande skillnad, med ett misstag potentiellt är skillnaden mellan att vinna och förlora. För varje förare, det är En ras som de djupt vill vinna, bortsett från sitt hem lopp, som en seger här säkrar en plats i odödlighet. När paddocken sätter upp i Principality, flera viktiga berättelser fångar uppmärksamhet. Här är våra topphistorier för denna stora race helg. Monacos nya tvåstoppregel: skaka upp F1:s kronjuvel Påverkan av den obligatoriska tvåstoppstrategin på Monaco Grand Prix

2025 monaco grand prix pit stopp

Kapplöpningen i Monaco har ofta kritiserats för att bli något av en långsam parad av bilar på grund av den extrema svårigheten att överta på de smala gatorna. F1:s styrande organ, FIA, har infört en betydande regeländring för 2025 Monaco Grand Prix för att ta itu med detta. Lag har kommit överens om en obligatorisk tvåstopp race, som bekräftades i februari. Denna nya regel kräver att varje bil använder tre uppsättningar däck under loppet, inklusive minst två olika föreningar under torra förhållanden. Detta innebär att det kommer att finnas minst två gropstopp per bil. Denna regel avser att lägga till en större potential för positionsförändringar under hela loppet. 2024 Monaco Grand Prix fungerade som ett tydligt exempel på frågan regeln syftar till att fixa - en första-lap röd flagga tillät förare att byta däck, effektivt slutföra sitt obligatoriska stopp och förvandla resten av loppet till en ?conga linje. Förare var skeptiska till om den nya regeln skulle förbättra racingen, notera att förare kunde potentiellt grop på varv en och två. Men i teorin, kräver två stopp bör öka lagtrycket. Lag måste hitta två tydliga luckor för att gropa in, eller riskera att hantera trafiken vid återförening av banan. Det extra stoppet fördubblar risken för en långsam gropstoppkostnadspositioner. Den här säsongen? Monaco Grand Prix kommer att vara första gången regeln genomförs, och dess verkliga inverkan på att öppna möjligheter till framsteg och potentiellt skapa en mer dramatisk ras återstår att se.

Final F1 filmtrailer antänder förväntan före juni releaseFerrari nära hem race och förnyat hopp

Ferrari monaco lewis hamilton charles leclerc

Monaco Grand Prix är i huvudsak ett hemlopp för Ferrari, med tanke på dess närhet till Italien (10 miles från gränsen) och det passionerade stödet från Tifosi. Teamet kommer mitt ökande tryck, har säkrat bara ett podium och en Sprint seger denna säsong. Miami race resultat, med sjunde och åttonde positioner, var en besvikelse låg punkt för laget, visar en primär hastighet brist. Men trots en dyster kvalificerad session på Imola där Charles Leclerc och Lewis Hamilton eliminerades i Q2, gjorde Ferrari bra på race dag med Hamilton klor tillbaka från P13 till slut P4. För att göra det ännu mer intressant, har Ferrari beslutat att byta ut sin bakre vinge för samma bakre vinge de vann med på Monaco under 2024 säsongen. Den hemstad Monte Carlo hjälten Charles Leclerc har visat bättre komfort med SF-25 än hans lagkamrat i år. Han behöver ett bra resultat på Monaco. Leclerc, som växte upp på gatorna i Monaco, slutade år av olycka på sitt hem evenemang genom att vinna från polen och leda varje varv i 2024. Denna tur var inte med honom i Imola, med säkerhetsbilar kostade honom ett skott på pallen. Monaco beror mer på förar talang, som kan spela för Leclerc styrkor, även om back-to-back hem vinster verkar långsökt. Ferrari behöver dåligt ett uppgraderingspaket för att leverera betydande prestandaförbättring.

Ferrari är 2025 största besvikelse, tidigare F1-förare säger Williams? mittfält dominans och Monaco Grand Prix potential

Williams racing 2025 monaco grand prix top storylines

Om det finns ett lag som för närvarande är på gott humör, behöver du inte titta mycket längre än Williams. De har visat kraftfulla föreställningar i både Miami och Imola. Teamet säkrade en dubbelpoäng på två på varandra följande tävlingshelger. Alex Albon har levererat back-to-back femte plats finish. Medan Carlos Sainz har uttryckt frustration med strategi- och skadefrågor i de senaste tävlingarna, bidrog han också till lagets poäng tal, avslutande nionde i Miami och åttonde i Imola. Williams leder mittfältet, sitter femte i byggherrarna? Championship med 51 poäng, en betydande 31 poäng före sjätte plats Haas.

. Team-principen James Vowles erkände besvikelse att de inte gjorde fler poäng i Imola, belyser lagets upphöjda förväntningar. Vowles, som tidigare talat om att rikta betydande förbättringar för 2026, ser den här säsongens imponerande uptick i form som en bonus. Ser fram emot Monaco Grand Prix Vowles har sagt att det finns stor potential? för laget att prestera bra i Furstendömet. Albon är i en rik ven av form, kryper närmare sin första pall sedan 2020. Carlos Sainz har en bra rekord på Monaco, säkrar tre podiumfinisher medan på Ferrari. Med direkt hastighet är mindre av en faktor i Monaco, kan kretslayouten tillåta mittfältslag som Williams att utmana de större lagen. Läs mer: Williams F1 2025 Återuppståndelsen: En comeback i makeMonaco Grand Prix mittfält strider och uppgradera klockan

Max Verstappen formel 1 aston martin F1

Monaco Grand Prix unika egenskaper, där direkt hastighet är mindre kritisk än bilhantering och förare precision, erbjuder möjligheter för lag utanför de traditionella frontrunners att göra stort. Flera lag förde stora prestandauppgraderingar till Imola, och påverkan och pågående utveckling kommer att ses noga.

Aston Martin, Ferrari och Red Bull förväntades införa nya paket på Imola. Aston Martins uppgraderingspaket visade löfte och hjälpte Fernando Alonso och Lance Stroll att göra Q3 för första gången 2025 på Imola. Men de missade poäng efter att ha fångats av säkerhetsbilar. Två-timmars Monaco-vinnaren Fernando Alonso (2006, 2007) kommer att förlita sig på uppgraderingarna för att hjälpa honom att säkra sina första poäng år 2025 och eventuellt ett topp-sex resultat efter att ha kvalificerat femte på Imola. Andra lag i mittfältet letar också efter starka resultat. Haas kommer förhoppningsvis att återvända till punkterna efter en ny karga ras. Racing Bulls plockade upp två poäng på Imola artighet Isack Hadjar. Alpine, som kommer av en turbulent vecka markerad av ledarskap och förare förändringar, inklusive avgång Team Principal Oliver Oakes, hoppas att imponera på Renault Group chefer i vad som är effektivt ett hem race. Executive Advisor Flavio Briatore tar en mer framträdande roll och har Alpine som syftar till att återvända till poängen efter en underväldigande start på året. Intensifierad titel fight

Kredit: Formel 1

Oscar Piastri leder för närvarande förarna? Championship står. Den australiska föraren har varit anmärkningsvärd den här säsongen, säkra fyra Grand Prix segrar i sex och fyra segrar under årets första sju tävlingar. Hans seger i Miami markerade sin tredje vinst i rad. Bilden ändrades något efter Imola. Max Verstappen tog sin andra seger av säsongen på Emilia Romagna Grand Prix, utför ett fantastiskt drag på Piastri i Tamburello på öppningslappen för att ta ledningen. Verstappen överlevde sedan ett par omstarter för att vinna.

Efter Imola har de tre främsta förarna stängts upp i ställningarna. Piastri ledde över sin McLaren lagkamrat, Lando Norris, skurits till bara 13 poäng. Verstappen är nu bara 22 poäng i Piastri. Denna klyfta är mindre än en rasseger, vilket innebär att någon av de tre bästa förarna kunde lämna Monaco i mästerskapet. Red Bull introducerade ett uppgraderingspaket på Imola, som visade sig påverka bilens prestanda positivt, vilket fick dem att må bättre än McLaren. Red Bull rådgivare Dr. Helmut Marko uttryckte lycka och förtroende på väg till Monaco, tro att de var snabbare än McLaren på Imola. Medan Monaco och Imola är mycket olika spår har Red Bull-bilen visat styrka på gatukretsar den här säsongen, med Verstappen som säkrar andraplatsens finish i Albert Park och Jeddah. Verstappen, en två-timmars vinnare på Monaco (2021, 2023), har också tagit pole position tre gånger denna säsong. McLaren kommer under tiden till Monaco Grand Prix under tryck efter en knepig Imola-helg, där långsam grop slutar kosta sina förare dyrt. Varken Piastri eller Norris har vunnit på Monaco, men båda har tidigare avslutats på pallen. De långsamma hörnen i Monaco förväntas passa MCL39 bättre, vilket potentiellt ger McLaren-paret närmare Verstappen. Piastri, vars kvalificerade har blivit en forte, kommer sannolikt att vara i den skarpa änden, potentiellt ställa upp en annan duell med Verstappen.

F1 Power Rankings 2025: Top 10 in Monaco Grand Prix