
Det är lördag på Monaco Grand Prix. Välkommen till säsongens största Formel 1-kvalificeringssession. Här är fyra stora frågor före kvalificerad. Är Ferrari laget att slå? På torsdagen före 2024 stod Grand Prix Charles Leclerc i Ferrari gästfrihet utrymme och berättade för monterade media, inklusive SB Nation, att de inte var favoriter? att vinna i Austin.
Tre dagar senare vann Leclerc USA Grand Prix. Ja, en annan hård kamp mellan Lando Norris och Max Verstappen öppnade dörren för Leclerc, men kunde något liknande spela ut i Monaco? Förra årets vinnare av Monaco Grand Prix berättade för monterade media under torsdagen. FIA Presstryck Konferensen att hans chanser att upprepa föreställningen var lång? Och det? På papper, det kommer att bli en tuff. Han gick sedan ut och toppade timing lakan i både FP1 och FP2. Och med Lewis Hamilton slutar tredje i FP3, verkar det som om Ferrari kan ha något som fungerar just nu. Kan de hålla det på lördag?
Leclerc var ännu inte övertygad. ?? Kanske lite mindre övertygad men ja, jag är inte övertygad på andra sätt heller? Han sade till den officiella F1-kanalen när han frågade om han fortfarande var övertygad om att hans chanser var låga. En fredag i Monaco är alltid väldigt speciell, väldigt specifik, jag tror att alla tar lite sin referens. Det är för tidigt att känna sig väldigt positiv om helgen. Eller är det en annan? M&M? Visa? De tre främsta förarna i förarna? Championship står rätt i mixen. Oscar Piastri, som leder förarna? Championship var femte i FP1 och andra i FP2. Medan Piastri drabbades av en incident på Sainte Devote i andra träningspasset, som gick in i barriären, sa McLaren-föraren att han och laget var i anständigt? form när du talar efter sessionen.
. Teammate Lando Norris, som sitter 13 poäng bakom Piastri i förarna? Championship var också nära toppen av timing lakan, avslutar tredje i FP1 och fjärde i FP2. Norris var också konsekvent stark under andra halvan av knäet. Under FP1 var hans andra sektortid näst bästa, och hans tredje sektor var den snabbaste av alla. I FP2 var hans andra sektor återigen näst bästa, tillsammans med hans tredje sektor var tiden också näst snabbast. Norris kallade det för ”solid”? Börja till helgen. Sedan finns det Max Verstappen, som går in i Monaco Grand Prix efter en seger på Imola, som drog honom till inom 22 poäng av Piastri i förarna? Championship står. Medan han slutade andra till Leclerc i FP1, gled han ner till tionde i FP2. Verstappen var nöjd med FP1 men noterade att vissa balansförändringar som laget gjorde före FP2 kan ha varit lite överdrivet.
?? När det gäller hur vi letar efter helgen, jag tror att FP1 var ganska positiv men då gjorde vi några ändringar för FP2. sade Verstappen. ?? Vi tittade på hur långt vi kunde driva balansen och jag tror att vi bara överdimensionerade det lite och jag kunde inte attackera hörnen så mycket som jag skulle ha velat. Vi kastade mycket tempo och varvtid.? Ändå har vi sett Verstappen utanför takten på fredagen, och sedan snatch pole position på lördag, redan denna säsong. Jag skulle förvänta mig att alla tre skulle vara i kampen när Q3 drar till ett slut. Har VCARB något uppför sina ärmar? Framför Monaco Grand Prix pratade både Liam Lawson och Isack Hadjar om att få sin första smak av Monaco Grand Prix som en F1-förare.
Titta inte nu, men båda förarna verkade upp till utmaningen, även om Hadjar var tvungen att hantera några ögonblick som lämnade honom? rädd.? ? Efter att Hadjar slutade 13 i FP1 och Lawson slutade 17, tog båda förarna ett stort steg framåt i FP2, med Lawson slutar femte och Hadjar sjätte. Det kom även med Hadjar som lider två olika incidenter, först en knack på insidan av hörnet på Nouvelle Chicane, följt av en hård pensel med barriären på Sainte Devote. ?? Båda killarna är ganska nöjda med bilen, vi fick några fler saker att titta på ikväll, och jag är säker på att vi kan göra bilens balans ännu trevligare? Racing Director Alan Permane.
De kan vara värda att hålla ett öga på senare idag. Kommer den nya tvåstoppregeln att påverka kvalificerad? Med FIA inför en ny tvåstopp mandat för Monaco Grand Prix, kan vi redan se dess effekter. Det kan fortsätta på lördag under årets största kvalificerade session. Som noterats av Simone Berra, Chief Engineer på Pirelli, flera förare vände sig till medium och / eller hårda däck under fredagens dubbla träningssessioner. ?? Vidare, med den speciella idrottsregleringen på plats för denna helg, kommer valet av däck för nätbeslutssessionen att ha en betydande knock-on effekt för loppet. Till exempel, idag har 13 förare från sju lag valt att redan använda en uppsättning Hards, som bara har en kvar till söndagen? Berra i Pirellis post-practice media rapport. ?? Fem förare, (Piastri, Norris, Hamilton, Hadjar och Lawson), använde en uppsättning medium i var och en av de två sessionerna.
Kommer se förare vända sig till medier och spara lite mjuka för en stint på söndag? Det tvåstopp mandatet kan öppna dörren. Det kan också vara bristen på självförtroende som vi ser från vissa förare i C6-mjukförening. ?? Det var viktigt för oss att se hur C6 utfördes efter att den gjorde sin debut i Imola och vi kan säga att även här bekräftades indikationerna vi såg förra veckan också idag? Tillade Berra. ?? Det mjukaste däcket i 2025-serien är något snabbare än C5 och med en eller två nedkylda varv återhämtar sig mycket av sin prestanda. ?? Det var också klart att, med tanke på att det uppvisar egenskaperna hos en extremt mjuk förening, kan förarna känna sig lite mindre säkra på det när man försöker driva för en tid direkt från det första flygande varvet. Detta kan potentiellt öppna dörren till Medium också användas i ett eller flera segment av kvalificering. Medan vi vanligtvis håller ett öga på däck på tävlingsdagen den obligatoriska tvåstoppregeln, i kombination med bristen på förtroende för C6, kan göra däck en stor historia på lördag i Monaco. .