Andrea Stella förklarar faktorer bakom McLarens överlägsenhet...

Andrea Stella förklarar faktorer bakom McLarens överlägsenhet...

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** På ett av de tätaste rutnäten i Formel 1-historien, och vid sin kortaste krets under varvtid, skulle man ha förväntat sig att polstriden för den österrikiska Grand Prix skulle vara en avgjord av hundratals, inte tiondedelar. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Så, även om mclaren* kom upp som den tydliga pre-event-favoriten, kom Lando Norris klyfta på 0,531 till andraplacerade Charles Leclerc fortfarande som en chock. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Och medan det finns den uppenbara försiktigheten att Max Verstappen - som den andra McLaren av Oscar Piastri - inte kunde slutföra sin sista Q3-körning på grund av gula flaggor, sade holländaren att hans grepp var så dåligt att han inte skulle ha kommit mycket närmare när det gäller varvtidsfaktorer för McLarens egna makeAs alltid, det finns ingen enda förklaring till en komplex kombination av händelser, men det finns flera saker som McLaren fick rätt i Österrike för att sätta det i en så hög position.

. “Det finns några hörn här där vi kunde se från GPS-överlagren att vår bil kunde bära en betydande mängd hastighet och den här tror jag har att göra med var vår bil är optimerad från en utvecklingssynpunkt”, förklarade teamchefen Andrea Stella. När man tittar på dessa GPS spår, Verstappen åtnjöt något högre topphastigheter på Red Bull Rings första två rakar, men **norris ** öppnade verkligen upp en betydande lucka genom de snabbare, längre hörnen under andra halvan av knäet, få över en halv sekund från Turn 6 till Turn 10 **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Hans klyfta till Leclerc breddas över samma del av Norris, McLaren, Andrea Stella, McLarenLando Norris, McLaren, Andrea Stella, McLarenStella hyllade också Norris “resiliens”, två veckor efter hans högprofilerade smash i baksidan av Piastri i Montreal - som Briton svarade med att ha ett ben upp över mästerskapsledaren Piastri hela helgen.

– Lando är lite av en specialist i Österrike, säger han. – Vi ser att Lando är väldigt motståndskraftigt. Så även om vi hade några små problem, har vi definitivt alltid studsat tillbaka starkare och ännu mer övertygande.

Så, kredit till det ** arbete* som Lando har gjort ur teknisk synvinkel men också ur en personlig utvecklingssynpunkt. Och detta är typiskt för alla mästare, de stannar aldrig på samma ställe. Arbetet Norris och hans team tog på sig för att få honom att få en bättre känsla från bilen, vilket leder till en reviderad främre suspension alternativ som han trialled i Kanada och även använder i Österrike, verkar betala av.

Men Stella betonade också McLarens Österrike uppgraderingar, som inkluderar aerodynamiska förbättringar till dess **front ** upphängning och alla fyra hörn av bilen. “Vi hade några förbättringar av främre upphängningen från en aerodynamisk synvinkel som var en del av en främre systemuppgradering.

  • främre vinge, främre broms, främre suspension”, förklarade han. Det finns också några ändringar i chassit och detta har gjort det möjligt för oss att leverera mer aerodynamisk effektivitet, så mer grepp för en viss nivå av drag.

Jag vill berömma den aerodynamiska gruppens arbete för att i slutändan kunna slutföra de geometrier som verkar ha förhöjt bilens prestanda, och övergripande alla män och kvinnor på ** mclaren* som arbetade hårt för att leverera dessa uppgraderingar spår. “McLaren har några fler förfiningar i pipeline för efterföljande raser medan dess utvecklingsteam byter fokus till Bull bereft av svar för förbryllande prestandaförlust Max Verstappen, Red Bull RacingMax Verstappen, Red Bull Racing Men i en relativ sport kan McLaren bara se lika imponerande ut som konkurrenterna tillåter det. Ferraris helt nya våning verkade leverera ett steg - men inte magi - medan Mercedes inte kunde backa upp sin Kanada form och föll tillbaka till den nivå det fruktade på en varmare och mer slipande krets med längre hörn, som George Russell och Kimi Antonelli kvalificerade femte och nionde respektive. Vad som är svårare att förklara är varför Red Bull lidit så mycket i ** kvalificerande **, och på lördagskvällen verkade laget inte helt förstå det heller. På fredagen fann Helmut Marko att RB21 skulle vara runt tre tiondelar bakom, men när vinden ändrade riktning och kretsen blev varmare i kvalificering, rapporterade både Verstappen och en olycklig Yuki Tsunoda inget grepp i något hörn. Team huvudman Christian Horner misstänkte de stigande temperaturerna knackade bilen ur sitt idealiska driftsfönster. mercedes och Red Bull verkar ge McLaren en enkel väg till seger i söndagens toasty två-stop race, även om Stella fortfarande var försiktig med Ferrari och vägrade att utesluta Verstappen. “Det ser ut som Mercedes är förmodligen kämpar lite mer, men vi vet att Ferrari alltid är bra när det finns behov av långa stints, och när det finns osäkerhet mellan en och två stopp, kan de kunna göra en one-stop,” italienare sade om hans tidigare outfit. Låt oss se, just nu vet vi inte exakt vad det kommer att bli strategiskt. Och jag skulle inte heller rabattera Verstappen. F1 utökar det österrikiska Grand Prix-kontraktet till 2041 För att läsa fler artiklar besök våra webbplats.