Cadillac plockar Bottas och P?rez för F1...

Cadillac plockar Bottas och P?rez för F1...

cadillac spelade det säkert med sin första Formel 1 lineup, kringgå en amerikansk förare för serieveteraner Valtteri Bottas och Sergio P?rez. Varken föraren har sittplatser på nätet den här säsongen, men med en sammanlagd 16 segrar och 527 startar mellan dem, Bottas och P?rez var de pragmatiska valen för att hjälpa till att bygga Cadillac-programmet som ska lanseras 2026. Hyrorna meddelade tisdag ger år av F1 kunskap till Cadillac, en uppdelning av amerikanska biljätten General Motors som kommer att bli 11: e laget på nätet i 2026. Vi tror att deras erfarenhet, deras ledarskap och deras tekniska akumen verkligen är vad vi behöver? sade Dan Towriss, VD för Cadillac Formel 1 lag och TWG Motorsports.

?? Det är kombinationen ** rätt**, rätt förare vid rätt tidpunkt, och vi är ödmjuka av deras tro på oss och i detta projekt. Bottas och P?rez har ansetts vara föregångare i månader som förare lobbade för två nya platser på vad som kommer att bli ett 22-bilsnät nästa år. Även om projektet startades av Michael Andretti 2021 var utformat för att vara ett sant amerikanskt lag med en förare från USA, var Andretti tvungen att lämna ansträngningen för att hjälpa Cadillac och TWG få godkännande från Formel 1 Management. Towriss köpte Andretti ut, laget ägs nu av TWG Global, och Towriss och GM president Mark Reuss sade i maj på Miami Grand Prix att anställa en amerikansk förare var inte längre en högsta prioritet.

. Indy Bilförare Colton *herta från Kalifornien öronmärktes för en plats av Andretti, men han är ännu inte att tjäna den super licens som krävs för att tävla i F1 och Cadillac är nöjd att vänta på en amerikan. Towriss skrattade också åt de senaste rapporterna att han planerade att flytta Herta till Formel 2 nästa år för Herta att få de poäng som behövs för hans licens. Även om Herta hade en superlicens, har han inte F1-upplevelsen Cadillac vill ha sin lansering. Vad det kommer tillbaka till är erfarenhet av Formel 1 som bärs dagen? Towriss sade.

Alla är nya, alla arbetar tillsammans för första gången. Vi tror att upplevelsen som dessa två ger är verkligen vad som är viktigast. Vi tänker verkligen på och det är viktigt för oss att se till att det finns en väg för en amerikansk förare i Formel 1 och vi kommer att arbeta på det. För denna inledande säsong, för vad laget behöver, och vad dessa förare ger, var detta rätt kombination för laget. Realistiska förväntningarTowriss och hans nya förare säger att vinster kommer att ta tid.

  • Liksom alla motorsporter*** serier* är det tekniska arbete och teknik som behövs för framgång år att behärska och utmaningarna i F1 är kanske det svåraste inom idrotten. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Serien debuterar också en ny bil och en ny motor nästa säsong - Cadillac kommer att hyra motorer från Ferrari - vilket innebär att alla lag kommer att anpassa sig till en mängd nya specifikationer. Perez säger att Cadillac kommer? Börja i en mycket svår position? men nyckeln kommer att vara? Hur snabbt vi? Har lyckats utvecklas?? Det är ett projekt? Perez säger.

?? Det handlar inte om att vinna tävlingar och poäng? Haas, den enda andra amerikanska *team på nätet, har racing i F1 sedan 2016 och är nu i sin 10: e säsong. Det har inte bara några vinster, men ingen podium slutar. Cadillac-lagets siffror för att få mer pengar och stöd till dess ansträngning, men ingen kommer att bli förvånad om podier kommer att ta ett tag. Vi behöver inte bevisa något för någon.

Vi måste sätta *team först? Bottas sade. Det är vad vi? re here för och förmodligen varför vi valdes? Cadillacs nya förare Förarsökningen gick i spetsen av lagets huvudman Graeme Lowdon, som hade minst ett dussin livskraftiga alternativ men berättade för Associated Press förra månaden att han hade begränsat listan till “tre eller fyra? verkliga utmanare. Psrez i Mexiko är 35 och Bottas i Finland blir 36 senare i veckan.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** De har varje färdig löpare i mästerskapet innan Bottas var ** second** i ställningarna till hans då-Mercedes lagkamrat Lewis Hamilton 2019 och 2020, medan P?rez, F1 mest framgångsrika mexikanska förare, var andra när hans Red Bull lagkamrat Max Verstappen dominerade 2023 Red Bull släppte P?rez i slutet av förra året.

Bottas är en Mercedes reserve** förare i år efter att ha poäng 2024 på Sauber. Båda kan också bidra till bilutveckling eftersom F1-reglerna ändras för 2026. I kommersiella termer.

. P?rez har fört stora sponsring från ** mexico* till sina tidigare lag, medan Bottas? humor och sociala medier närvaro gör honom till en fan favorit. Reuss säger att P?rez hjälper teamet att ansluta sig till en av biltillverkarens mest kritiska marknader. Marknaden i Mexiko är en stor affär för General Motors, och ärligt talat, Nordamerika? Reuss sade. ?? Vi säljer många bilar i Mexiko och fanbasen där är helt entusiastisk.

De är sidofördelar.? Towriss ** sa båda förarna ger laget enorm kommersiell överklagande. Checo och Valtteri har mycket starka följeslagare, från kommersiell synvinkel, från en sponsringssynpunkt, deras inverkan från att vara på Formel 1-kretsen i många, många år? Towriss, innan han noterade att erfarenheten fortfarande var den primära faktorn. Vi pratade med många förare, säger han. “När du verkligen sätter dig ner och kommer in i upplevelsen … och att kunna skapa denna kemi i ett lag, är samtalen annorlunda och de sticker verkligen ut från de andra. Sport författare James Ellingworth bidrog till denna rapport.___AP auto racing: plockar Bottas och P?rez för F1 debut i 2026, prioritera erfarenhet över amerikanska förare Cadillac spelade det säkert med sin första Formel 1 lineup, kringgå en amerikansk förare för serie veteraner Valtteri Bottas och Sergio P?rez. Varken föraren har sittplatser på nätet den här säsongen, men med en sammanlagd 16 segrar och 527 startar mellan dem, Bottas och P?rez var de pragmatiska valen för att hjälpa till att bygga Cadillac-programmet som ska lanseras 2026.

Hyrorna meddelade tisdag ger år av F1 kunskap till ** cadillac*, en uppdelning av U. S. biljätten General Motors som kommer att bli 11: e laget på nätet i 2026. Vi tror att deras erfarenhet, deras ledarskap och deras tekniska akumen verkligen är vad vi behöver? sade Dan Towriss, VD för Cadillac Formel 1 lag och TWG Motorsports. ?? Det är rätt kombination, rätt förare vid rätt tidpunkt, och vi är ödmjuka av deras tro på oss och i detta projekt. Bottas och P?rez har ansetts vara föregångare i månader som förare lobbade för två nya platser på vad som kommer att bli ett 22-bilsnät nästa år. Även om projektet startades av Michael Andretti 2021 var utformat för att vara ett sant amerikanskt lag med en förare från USA, var Andretti tvungen att lämna ansträngningen för att hjälpa Cadillac och TWG få godkännande från Formel 1 Management.

Towriss köpt Andretti ut, laget ägs nu av TWG Global, och Towriss och GM president Mark Reuss sade i maj på Miami Grand Prix att anställa en amerikansk förare var inte längre en högsta prioritet. Indy Bilförare Colton Herta från Kalifornien öronmärktes för en plats av Andretti, men han är ännu inte att tjäna den super licens som krävs för att tävla i F1 och Cadillac är nöjd att vänta på en amerikan. Towriss skrattade också åt de senaste rapporterna att han planerade att flytta Herta till Formel 2 nästa år för Herta att få de poäng som behövs för hans licens.

Även om Herta hade en superlicens så har han inte F1*-erfarenhet*** Cadillac vill lanseras. Vad det kommer tillbaka till är erfarenhet av Formel 1 som bärs dagen? Towriss sade. Alla är nya, alla arbetar tillsammans för första gången. Vi tror att upplevelsen som dessa två ger är verkligen vad som är viktigast. Vi tänker verkligen på och det är viktigt för oss att se till att det finns en väg för en amerikansk förare i Formel 1 och vi kommer att arbeta på det.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** För denna inledande *säsong, för vad laget behöver, och vad dessa förare ger, var detta rätt kombination för laget. Realistiska förväntningarTowriss och hans nya förare säger att vinster kommer att ta tid Liksom alla motorsportserier tar det tekniska arbete och teknik som behövs för framgång år att behärska och utmaningarna i F1 är kanske det svåraste inom idrott. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Serien debuterar också en ny bil och en ny motor nästa säsong - Cadillac kommer att hyra motorer från Ferrari - vilket innebär att alla lag kommer att anpassa sig till en mängd nya specifikationer.

*perez sade Cadillac kommer? Börja i en mycket svår position? Men nyckeln kommer att vara? Hur snabbt vi? Har lyckats utvecklas?? Det är ett projekt? Perez säger. ?? Det handlar inte om att vinna tävlingar och poäng? Haas, det enda amerikanska laget på nätet, har racing i F1 sedan 2016 och är nu i sin 10: e säsong. Det har inte bara några vinster, men ingen podium slutar.

Cadillac team siffror för att få mer pengar och stöd till sin ansträngning, men ingen kommer att bli förvånad om podier kommer att ta ett tag. Vi behöver inte bevisa något för någon. Vi? Måste sätta laget först? Bottas sade. Det är vad vi? re here för och förmodligen varför vi valdes? Cadillacs nya förare Förarsökningen gick i spetsen av lagets huvudman Graeme Lowdon, som hade minst ett dussin livskraftiga alternativ men berättade för Associated Press förra månaden att han hade begränsat listan till “tre eller fyra? verkliga utmanare.

*p?rez i Mexiko är 35 och Bottas i Finland fyller 36 senare i veckan **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** De har varje färdig löpare i mästerskapet innan Bottas var andra i ställningarna till sin då-Mercedes lagkamrat Lewis Hamilton 2019 och 2020, medan P?rez, F1 mest framgångsrika mexikanska förare, var andra när hans Red Bull lagkamrat Max Verstappen dominerade 2023.

Red Bull släppte P?rez i slutet av sist **. Bottas är en Mercedes reservförare i år efter att ha gjort några poäng 2024 på Sauber. Båda kan också bidra till bilutveckling eftersom F1-reglerna ändras för 2026.

I kommersiella termer. p?rez har väckt stor sponsring från Mexiko till sina tidigare lag, medan Bottas? humor och sociala medier närvaro gör honom till en fan favorit. Reuss säger att P?rez hjälper teamet att ansluta sig till en av biltillverkarens mest kritiska marknader. Marknaden i Mexiko är en stor affär för General Motors, och ärligt talat, Nordamerika? Reuss sade.

?? Vi säljer många bilar i Mexiko och fanbasen där är helt entusiastisk. De är sidofördelar.? Towriss ** sa båda förarna ger laget enorm kommersiell överklagande. Checo och Valtteri har mycket starka följeslagare, från kommersiell synvinkel, från en sponsringssynpunkt, deras inverkan från att vara på Formel 1-kretsen i många, många år? Towriss, innan han noterade att erfarenheten fortfarande var den primära faktorn. Vi pratade med många förare, säger han. “När du verkligen sätter dig ner och kommer in i upplevelsen … och att kunna skapa denna kemi i ett lag, är samtalen annorlunda och de sticker verkligen ut från de andra. Sportförfattare James Ellingworth bidrog till denna rapport.__AP auto racing: