Kan Aston Martin stanna i mixen för...

Kan Aston Martin stanna i mixen för...
  • Fernando alonso var överraskningen under den fria träningen i Nederländernas GP genom att köra ifrån McLarens på andra plats, men hur snabb är Aston Martin den här gången? Alonso körde ett varv som bara var 0,087 sekunder långsammare än Lando Norris och var 0,002 sekunder före mästerskapsledaren Oscar Piastri på tredje plats, med näst snabbaste team Mercedes tre tiondelar bakom och Red Bulls Max Verstappen ännu längre efter
  • Det finns naturligtvis de vanliga varningarna kring fri träning - med varierande motorlägen, bränslenivåer och experiment med inställningar - och Zandvoort är inte annorlunda, med sin smala och knepiga layout som skapar ytterligare kaos.

Den andra träningen avbröts flera gånger med två röda flaggor och en virtuell säkerhetsbil. En av dessa röda flaggor kom ut för en kraftig krasch av Lance Stroll, vilket försvårade Astons förberedelser avsevärt. Men en konstant var att han och Alonso var snabba hela dagen, med paret som redan hade slutat trea och fyra i FP1.

“Aston är virkligt snabb”, konstaterade världsmästaren Verstappen, medan Russell också var försiktig med Silverstone-teamets potential att bli en formidabel motståndare i helgen. “Aston hade uppenbarligen en riktigt dålig formkurva, och sedan var de verkligen på gång i Ungern och gjorde ett fantastiskt resultat”, sade han. “Här ser de snabba ut.

  • Som det ser ut nu kommer det att bli en kamp mellan Aston, Max och oss själva, men jag är säker på att Ferrari kommer att vara med. “Fernando alonso, Aston Martin RacingFernando Alonso, Aston Martin Racing&nbsp
  • Red Bull är kända för att köra relativt konservativa motorlägen på fredagen, när Verstappen tappade 0,588s till Norris och därmed en halv sekund till Alonso, men Helmut Marko tror att Astons fart inte är en hägring. “Nej, de såg snabba ut - långa körningar, korta körningar med alla sorters däck, särskilt Alonso”, sa han, samtidigt som han bekräftade att Red Bull fortfarande kämpar med balansproblem trots en justering av framvingen.

“Efter Budapest är det de ändrat verkligen effektivt. aston Martin är förvånansvärt snabb. Så jag tror att det blir en kamp om P3 mellan Aston Martin, Mercedes och oss. “Vi måste lösa våra balansproblem.

Normalt tar det till lördag för vår setup att börja fungera, så låt oss vara optimistiska. I de långa körningarna är vi närmare. Och ju hårdare gummiblandningarna är, desto bättre är vi.

  • “ Även Norris påpekade att Alonso var “säkert lite närmare än vad vi skulle vilja för tillfället”, men sa att han inte var så förvånad efter teamets starka insats i den förra deltävlingen, före sommaruppehållet

  • I Ungern återhämtade sig Alonso och Stroll från en hemsk Spa-helg med femte och sjätte plats i kvalet och omvandlade dessa startplatser till femte och sjunde plats på söndagen

  • Fler nyheter: F1-fan kraschar Helmut Marko-intervju - får spela reporter i dråpligt möte på Nederländernas GP IndyCars Alex Palou är inte på Red Bulls F1-radar - borde han inte vara det?

  • Den vändningen, en vecka efter att ha varit det långsammaste teamet på gridden, ser överraskande ut men förklaras kanske bäst av det faktum att den uppgraderade AMR25 verkligen utmärker sig på kurviga banor med höga downforce-krav, medan dess brist på aerodynamisk effektivitet innebär att det betalar ett högre pris för sina släpiga bilar på banor som också kräver höga topphastigheter, som Spa

  • Den svagheten gick ostraffad på Hungaroring, och även om folk inom teamet inte nödvändigtvis tror att Zandvoort passar bilen lika bra som Budapest, bekräftas dess förmåga med hög downforce

  • I F1:s tätaste mittfält någonsin - vilket börjar bli en kliché, men det är sant - kan en sådan toppbil betyda skillnaden mellan Q3 i ett lopp och längst bak i startfältet på en annan typ av bana.

“Ungern var starkt för oss och nu ska vi köra nästa race i Zandvoort och vi visar fortfarande bra fart på de fria träningarna”, sa Alonso. “Vi vet att det bara är fri träning, men det är bra att se våra tider där uppe och låt oss se vad vi kan göra i morgon. Allt som vi tog med oss till banan fungerar som förväntat.

Så det här ger enormt förtroende för vad vi kommer att göra nu under nästa vinter. “ Men få människor tror att McLaren har något att oroa sig för i kvalet, och det gör inte Alonso heller. “Nej, inte riktigt.

Jag tror inte att det är inom räckhåll för oss att slåss med McLaren. Men kanske några av toppteamen som Mercedes, Ferrari, Red Bull, de verkar inte vara alltför långt borta, så vi ska försöka vara med i den mixen. “Lance stroll klarade sig oskadd i en stor krasch i FP2Lance Stroll klarade sig oskadd i en stor krasch i FP2Alonso körde bara en mycket kort “long run” i FP2 på grund av avbrotten, så det ger oss inte någon värdefull inblick i hur Aston kan klara sig på söndag.

För vad det är värt var Alonso i genomsnitt fyra tiondelar långsammare än Norris på de få varv han fick på mediumdäcket. Men med ett race med ett stopp i det närmaste garanterat kommer ett starkt kval att göra det tunga jobbet, precis som det gjorde i Ungern. Åtminstone var den tvåfaldige världsmästarens körning längre än Strolls, som inte kom till det stadiet efter en tung duns in i den bankade Hugenholtzbocht - eller Turn 3 för dem som är angelägna om att undvika holländska tungvrickare.

  • Smällen orsakade enorma skador på hela högersidan av stroll bil, men han klarade sig utan skador. “Bara en liten låsning och sedan var jag bara en passagerare”, förklarade Stroll, som dock delade Alonsos optimism om att teamets fart är äkta
  • På frågan om han och spanjoren kan slåss om de två första raderna svarade kanadensaren: “Jag tror det.

Det ser i alla fall ut så. “Vi** såg konkurrenskraftiga ut under hela dagen, och Fernando igen i FP2. Så vi är på en bra plats och får se vad vi kan göra.”.

Flavio Briatore, Executive Advisor för Alpine F1 tittar på i garaget..com artiklar besök vår webbplats.