Charles Leclerc bestörtas av stora klyftan till...

Charles Leclerc bestörtas av stora klyftan till...

Charles Leclerc blev besviken av ett “stort” ** underskott* till McLaren i Formel 1: s & nbsp;Belgian Grand Prix sprint kvalificerade, trots att de stöds av Ferraris nya bakre upphängningspaket Championship ledare Oscar Piastri tog pole med nästan en halv sekund över Max Verstappen, trots att du kör med mer downforce än Red Bull och därmed förlora tid i öppningssektorn, Piastri fick på nivå termer ur Malmedy och sedan skapade en 0,4s swing genom Les Fagnes och Stavelot Ferrari verkade också ha kört mindre downforce jämfört med McLaren, demonstrerad av ett krympande underskott längre längs Kemmel Straight.

Klyftan mellan leclerc* och Piastri växte från 0,05-talet i början av sektorn två till 0,561-talet i slutet av mittdelningen. Leclerc var i slutändan 0,768s bakom Piastri i slutet av knäet. Läs mer F1 Belgien GP: Oscar Piastri återhämtar sig till makten för att sprinta raspolen från Max Verstappen Även om Leclerc känner att Ferraris efterlängtade bakre upphängningspaket har erbjudit lite mer känsla till baksidan av sin Ferrari, sade han att se klyftan som utövades på resten av fältet av McLaren hade något tagit lysningen av.

“Jag kände* förändringarna, men saken är att klyftan idag är enorm”, säger Leclerc. Jag är säker på att vi gjorde ett steg framåt, men av någon anledning verkar McLaren vara ännu snabbare än vanligt runt detta spår. Så det är lite besvikelse på den sidan av saker.

Men jag tror att det vi letade efter med dessa uppgraderingar, vi hade det. Det är bara synd att ha en så svår kvalificerad session, särskilt när det gäller luckor. “Charles leclerc, FerrariCharles Leclerc, FerrariLeclerc sade att, med ändringarna i bakre upphängning, var huvudfrågan nu ett av direkt grepp - vara att genom mekaniska medel eller aerodynamisk downforce.

Monegasque satte sin bil fjärde på nätet för Spa-Francorchamps sprint race och kommer att börja mellan Lando Norris och den imponerande Esteban Ocon, som gjorde det mesta av en ultralåg nedstyrka aero set-up. Återigen var den känsla ganska bra, vilket det är en blandad känsla - på ena sidan är jag glad att bilen känns bättre. Å andra sidan, även om bilen känns riktigt bra, är vi fortfarande sju tiondelar av, vilket är en stor tid, säger han.

Ja, det är en ** lång spår, men det är fortfarande en stor mängd tid. Så det finns mycket arbete att göra, säkert. Vi behöver bara lägga till grepp i den här bilen.

Jag tror inte att vi gör något särskilt fel, men vi behöver bara mer grepp som vi inte verkar ha för nu. “Hans lagkamrat Lewis *hamilton knackades ut i öppningsdelen av sprint som kvalificerade sig efter lidande genom en session definierad av olycka. Han bar för mycket hastighet genom Stavelot på sin öppningskörning och smalt undvek grusen, och sedan höll en bakre låsfråga i sin sista Hamilton, FerrariLewis Hamilton, Ferrari Baksidan av bilen svängde runt när han försökte bromsa för den slutliga chicane, vilket ledde till att Ferrari-drivrutinen hoppade in i avgången.

“* i morgon* är en ny dag - uppenbarligen är jag massivt frustrerad som mycket arbete har gått in och att det inte är riktigt bra, så förhoppningsvis kommer morgondagen att bli bättre”, säger han.