
?? Vi har inte alltid varit ** lyssnade till.* Och det är därför några av problemen kvarstår efter fem år i det här laget. Detta är hur Esteban Ocon bedömde sin tid inom Alpine truppen precis innan Formel 1: s 2024 sommaruppehåll, som kom innan han ens hade lämnat Enstone-baserad outfit.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Vid den tiden hade ocon precis tecknat med Haas 2025; han lovade redan att skapa en “cirkel” av kommunikation för att skapa en effektiv arbetsmiljö - i motsats till Alpine, där de problem som han rapporterade försämrades istället för att vara fast, beklagade han. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Ett år senare och 14 grands prix i sin första säsong med Haas är Ocons bedömning tydlig: han har hittat exakt det lag han letade efter.
- Läst Ocon öppnar sig på Alpine split när han tar itu med kampen: “Vi gick inte med på så många saker” “Jämfört med min tidigare erfarenhet, det är en hälsosam miljö”, sa den tidigare Alpine-föraren.
Som jag sa, ingen gömmer sig bakom någonting. Om vi inte gör något rätt, vi ** prata om det och hoppas inte göra det igen. Och vi pratar om det direkt i slutet av loppet.
Och det är ** bra, för om du inte pratar om det - vilket är vad jag har upplevt tidigare - då kommer du att göra det igen. Det är det viktigaste. – Det här laget är otroligt motiverat.
Det kan ** ljud galen, ** men jag har sett vissa människor inte motiverade tidigare, även arbetar i Formel 1 paddock. Det är förmodligen det värsta. “Som en förare som jag - som sätter sitt hjärta och svettas i arbetet, att göra allt perfekt innan jag kommer till banan - när du dyker upp och du ser någon tittar på hans incheckning på måndag, är det ganska tufft.
Och jag har sett det i **ocon **, Haas F1 TeamEsteban Ocon, Haas F1 Team, nu ska jag inte säga allt är perfekt. Det finns saker som vi behöver förbättra, naturligtvis. Men vi har en mycket solid bas att arbeta på sedan jag gick med, och vi går framåt.
Och jag är glad över hur det går. “Ocon var imponerad av Haas direkt från början, eftersom *-team snabbt omformade sitt ratt enligt hans personliga preferenser. Att designa ett ratt med en dubbelkoppling, det tog dem en månad, vilket var löjligt, " fransmannen entusiastisk. ?? Jag blev otroligt överraskad av det, och jag har aldrig sett något annat lag göra det, även de stora som jag arbetade med.
Normalt tar det mycket tid för det att * kom. – Vi hävdades vara det minsta laget. Vi är.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men, du vet, några av dessa reaktioner är toppklass. **** också studsade tillbaka efter en dålig australisk Grand Prix prestanda, med båda bilarna instabila med hög hastighet. Ocon och lagkamrat Oliver Bearman kvalificerade sig och slutade längst ner i tidskrifterna i Melbourne, som lagchef Ayao Komatsu kallade en “bomb” & nbsp Efter att outfiten slutade sjunde i 2024-konstruktörerna? Ocon, Haas F1 TeamEsteban Ocon, Haas F1 Teamfem månader senare, Haas kan vara bara nionde i ställningarna, men det har samlat en hel del 35 poäng - 2,50 poäng per grand prix, dess näst bästa genomsnittet över 10 F1-säsonger. “Jag pratade med Ayao om många saker i laget och jag var ärligt super imponerad över den reaktion som de fick efter den tävlingen”, säger Ocon.
“Ingen* gömde sig **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Alla kom som ett, alla tillsammans som ett riktigt lag, för att försöka fixa några av de problem som vi hade under den första veckan i Australien. – Sedan anlände vi till Kina och vi lyckades helt vända saker.
Detta är ingen tur. Detta är den atmosfär som finns i detta lag. Det finns ingen ** gömmer sig bakom ** eller pekar på en person.
Läs också: Hur en “utbildad gissning” sparade **haas ** från en mardröm F1 2025 säsong Men det finns fortfarande mycket utrymme för förbättring om Haas är att bli en föregångare, med Ocon pinning hans hopp om de nya tekniska reglerna träder i kraft för 2026-kampanjen. “Vi behöver bara en snabbare plattform”, insisterade han. – Självklart ser vi vad nästa år ger.
Och vi behöver ** för att avsluta detta år på en hög, också. Men om vi har en plattform för att slåss högre kommer vi vara redo att slåss mot de större killarna, 100%. Vi behöver bara ha något anständigt att arbeta på banan, och sedan tar vi hand om det.
*”Att läsa fler artiklar besöker vår hemsida.