Allt Mercedes? Tidigare F1-fel lärde det före...

Allt Mercedes? Tidigare F1-fel lärde det före...

När reglerna ändras i Formel 1, står konkurrensordningen också inför störningar. Oundvikligen landar ett eller två lag närmare rätt balans av kompromisser, eller hitta smarta lösningar som andra har missat. Med tanke på omfattningen av de förändringar som kommer nästa säsong, nerver jangling upp och ner rutnätet: kombinationen av nya motorer och chassi har lagt till svårighetsgraden.

Under det föregående decenniet var **mercedes **’ dominans av F1 så fullständig att innehavaren av de kommersiella rättigheterna regelbundet klagade över att det var dåligt för boxkontoret. Men när F1 flyttade till ett bilpaket där underkroppen aerodynamik var ansvarig för att generera majoriteten av downforce, var dess första bil för den nya formeln, men djärv, i grunden bristfällig - och Mercedes aldrig helt fångade upp med sina rivaler. Det är därför så mycket ansträngning har lagts till att se till att dess 2026 bil är konkurrenskraftig rakt ut ur lådan, även om det innebar att offra någon utvecklingspotential denna säsong, enligt trackside engineering director Andrew frågor relaterade till körhöjd. Mercedes frågor relaterade till ridhöjd På banan är vi helt fokuserade på att slåss för andra i konstruktörernas mästerskap, och vi har varit hela tiden, säger Shovlin.

Som ett team har vi varit disciplinerade att säga att vi inte kan driva tillbaka resursen i år för att försöka få en sen uppdatering för att göra våra liv lite enklare. För i slutändan när du börjar ** med en ny uppsättning regler, är start på framfoten absolut nyckeln. Där vi har vunnit mästerskap som är vad vi har gjort.

Och om du såg** på de senaste regsna år 2022, började vi på bakfoten och det har varit svårt därifrån och framåt, så vi skulle aldrig ge efter för frestelsen och sätta tillbaka den tidigare bilen. Men som sagt, alla på banan, förarna, är alla inriktade på att leverera det. Och om du tittar på Red Bull, hade de en relativt ny uppdatering med ett golv, men i stort sett de lag som vi skulle förvänta oss att slåss med har gjort liknande, de har alla satt mycket resurs i nästa år.

“Mercedes första bil för den nya markeffekt-eran, W13, var i huvudsak en stor satsning på aerodynamik: kraftenheten och dess kylarkitektur utformades kring att köra en minimal sidopod-profil med ett stort ** golv*-område. Men som Red Bull visade under hela livslängden av denna regel fram till relativt nyligen, chassi dynamik är avgörande för effektiviteten av underkroppen aero. Golvet måste springa nära marken för att förhindra luft som kommer in från sidorna och störa underkroppsflödesfältet.

Vad de flesta lag har kämpat med, särskilt mercedes i den tidiga fasen, har hittat en svettplats där suspensionen är tillräckligt kompatibel för att lindra stress på däcken, men också resistent mot kroppsrörelser som störde golvets prestanda. På W13 var bristen på prestanda ett resultat av en kombination av faktorer: en golvdesign endast effektiv på mycket låga höjder och suspension som var för stel. Därför Mercedes var den värsta drabbade av både poising och studsande - och efter att ha gått i omfattning av att avbilda sin sidepod design, kom det att inse att dessa var separata men relaterade fenomen snarare än synonymer för samma sak.

Så problem som orsakas av brist på **förståelse ** kan förenas genom tiden som ingenjörer tvingas ändra riktning, ofta stöter på nya utmaningar på vägen. Mercedes vann i Kanada i årMercedes vann i Kanada i år “För att vara ärlig, med fördel av efterhand, skulle det ha varit mycket lätt att få oss tillbaka till en vinnande position”, säger Shovlin. “Särskilt om vi visste vad vi vet nu går in i dessa regler, förstå hur man stoppar bilarna studsar, förstår var de stora prestandaområdena skulle vara.

Det är allt vi lär oss med tiden, och Red Bull som började mycket konkurrenskraftigt, de behövde fortfarande göra allt detta lärande. Det är bara det att om du är på framsidan, är det lättare att göra mätta beslut runt där du sätter din ** utveckling ** ansträngning, medan vi fångade upp, och det fanns några tillfällen där vi bestämde oss för att ändra begreppet bil, ändra designen av sidopolerna, och i huvudsak vad det gör är det återställer din utveckling. Du går bakåt och du måste hoppas att du hittar en brantare utvecklingsväg för att återställa den.

Men jag tror att ingenjörskonst i Formel 1 skulle vara mycket lätt om du välsignades med tanke på efterhand. Också: Mercedes håller sig till 2026 F1-masterplan som George Russell och Kimi Antonelli bekräftade Toto Wolff i samtal för att sälja några Mercedes F1-aktier, värderingsteam på 6 miljarder dollar För att läsa fler artiklar besök vår webbplats.