F1 Kanadas Grand Prix: George Russell vinner...

F1 Kanadas Grand Prix: George Russell vinner...

**70 varv. 70 gånger genom “Wall of Champions” för att avgöra vem som vinner Kanadas Grand Prix i Formel 1. George Russell tog pole position på lördagen och startar längst fram i fältet, men det kan bli besvärligt i Kurva 1.

Strax bakom honom på andra plats startar Max Verstappen, i det första loppet efter att de två drabbade samman i slutskedet av Spaniens grand Prix. Verstappen straffades för att ha orsakat en kollision med Russell i den incidenten och är bara en straffpoäng från att bli avstängd i ett lopp. Red Bull-föraren måste köra både Kanadas Grand Prix och Österrikes Grand Prix senare i månaden utan incidenter för att undvika en avstängning.

Precis bakom dem och väntar på att stämpla ut? Ingen annan än Drivers? Champion-ledaren Oscar Piastri, som startar som trea. Vi kommer att bevaka loppet live hela eftermiddagen, så kom tillbaka tidigt och ofta för uppdateringar!

  • Obs: Uppdateringar är antingen i östlig tid, eller per varv Grand Prix Race Notes3:48: Det gör det för live-täckningen av 2025 F1 Canadian Grand Prix
  • Russells seger och antonellis debutpodium är huvudrubrikerna, men nedfallet från Piastri-Norris-incidenten kan vara den ultimata historien att spåra under de kommande dagarna och timmarna.3:46: Antonellis inledande kommentarer överskuggas av enorma vrål från publiken. Kimi-sångerna börjar sedan.“Väldigt glad över att ta hem pallen”, säger Antonelli.“Jag hade en bra första start och lyckades komma bredvid”, säger Antonelli om sin omkörning på varv 1.“Det är målet”, säger Antonelli på frågan om en seger är nästa mål för honom.3:45:“Jag tror det”, börjar Verstappen på frågan om P2 var det “maximala” han kunde leverera idag.

“Jag tror att det var det maximala som var möjligt för oss idag.” “Det är en lång säsong, du måste köra lopp för lopp, säger Verstappen när han får frågan om förarmästerskapet. Championship.3:43: “Det är fantastiskt att vara tillbaka på det översta steget”, säger Russell till Nico Rosberg. “Så glad att se Kimi på pallen också, en fantastisk dag för teamet.” “Jag tror att styrkan i vår bil är i dessa svalare förhållanden.” “Tiden får utvisa”, säger Russell på frågan om Mercedes kan fortsätta så här. God dag, god dag. 3:38: Antonelli har blivit den tredje yngsta pallplaceringen i F1-historien.

Det här är bara hans tionde F1-lopp.3:37: Här är de preliminära resultaten:Varv 70: Topp tio i Montreal:RussellVerstappenAntonelliPiastriLeclercHamiltonAlonsoH?lkenbergOconSainzVarv 69: Kanadas Grand Prix avslutas under Safety Car, med Russell som segrare följd av Verstappen. Antonelli får den första pallplatsen i sin F1-karriär. Varv 67: “Dumt av mig”, rapporterar Norris under reprisbilderna.

Varv 67: Säkerhetsbilen är ute. Varv 67: MCLARENS KOLLIDERAR PÅ VARV 67! NORRIS ÄR UTE!

Varv 64: Russell har en 2,5 sekunders fördel över Verstappen. Varv 63: Norris är fortfarande över hela piastri bakvinge. Men Piastri har kommit inom DRS-räckvidd för Antonelli framför honom.

Varv 61: McLaren frågar Norris om han skulle ta en uppsättning softs i en situation med säkerhetsbil.“Japp!” är svaret. Russell har 2,3 sekunders ledning över verstappen. Antonelli är 1,4 sekunder bakom Verstappen.

De tre ser ut att ligga bra till för en avslutning i den ordningen. Varv 59: piastri och Norris har tagit sig förbi några omkörningar och Norris är inom DRS räckvidd för sin teamkamrat. Kom ihåg att det bara skiljer tio poäng mellan de två i toppen av Drivers? Championship, med Piastri i ledningen.

Varv 57: Bara 5,6 sekunder skiljer Russell i P1 till Norris i P5. Det är en mycket jämn topp fem. Varv 56: Längst bak i startfältet blir Lawson tillsagd att köra in i boxen för att ställa av bilen.

Varv 55: Det börjar bli tajt i täten. Russell leder med bara 2,2 sekunder över Verstappen. Antonelli är 1,4 sekunder bakom Verstappen och Piastri är inom DRS-räckvidd för Antonelli och kör i P4.

Varv 53: leclerc kommer in och Russell ärver ledningen. Ferrari levererar ett imponerande stopp på 2,1 sekunder och Leclerc kommer ut på banan igen som P6 med nya mediumdäck. Varv 53: Fler strategidebatter hos Ferrari.

leclerc vill komma in för en uppsättning mediums, men teamet vill inte att han ska köra för många varv på det gummiblandningen. “Jag förstår det inte”, säger Leclerc. “Medium för mig är ett bra däck.” Varv 52: Piastri har närmat sig Antonelli inom DRS-räckvidd, Mercedes-föraren kör i P4.

Varv 50: 20 varv kvar av Kanadas Grand Prix. Nuvarande topp tio:LeclercRussellVerstappenAntonelliPiastriNorrisHamiltonAlonsoOconSainzOcon har ännu inte gått i depå. Varv 49: Albon har kört av i hårnålen, och hans svåra dag har förmodligen kommit till ett slut.

Varv 47: McLaren gör ett 2,4 sekunder långt stopp i depån för Norris, som återvänder till kampen i P6 på ett nytt set hårda däck. Varv 47: Norris kallas in i depån. Varv 45: Piastri kommer in för ett depåstopp.

McLaren levererar ett stopp på 2,2 sekunder, och mästerskapsledaren återvänder till kampen i P6, på en ny uppsättning hårda däck. Varv 44: Piastri noterar att bilen blir “svårare att köra.” Strax bakom honom har Norris närmat sig sin teamkamrat med tre sekunder. Varv 42: Mercedes kallar Russell till depån.

Han kommer ut igen på ett nytt set hårda däck och ligger på fjärde plats. piastri, Norris, Leclerc, Russell, och Verstappen är din nuvarande topp fem. Varv 40: Piastri rapporterar lite korn på sitt vänstra framdäck.

För tillfället ligger han tvåa, åtta sekunder bakom Russell. Norris är nu 4,5 sekunder efter Piastri, fortfarande i P3. Varv 38: Antonelli går i depå igen och kommer ut på ett nytt set hårda däck.

Det frigör Piastri till P2 och Norris till P3. Varv 37: Verstappen går i depå igen och kommer ut på ett nytt set hårda däck. Varv 37: Ferrari rapporterar några “skador” på Hamiltons bil.

Han kör för närvarande P7. Varv 35: Ocon är den ledande föraren bland dem som ännu inte gått i depå, han kör upp på P8. Sainz, Tsunoda, Bortoleto, Lawson och Gasly är de andra förarna som fortfarande behöver göra minst ett stopp.

Varv 32: Norris har just kört tävlingens snabbaste varv på sina nya mediumdäck, om det nu är värt något. (Ingenting, eftersom F1 avskaffade bonuspoängen för det snabbaste varvet den här säsongen. Men det är en referenspunkt för det aktuella läget).

Varv 32: Aston Martin instruerar Alonso att vara “försiktig” in i kurva 3 och 8. “Vi kör racing. Inte testar, svarar veteranföraren. Fantastiskt!

Varv 31: Död, skatter och frustration över strategin hos Ferrari. leclerc ifrågasätter varför teamet stannade, när han sa att däcken var “fina”. Vi får se hur det här slutar för Leclerc och Ferrari. Varv 29: Norris kallar in McLaren för att täcka upp för Leclerc.

Men intressant nog släpper de honom på en uppsättning mediumdäck. Han kommer ut igen på P5, men är den som kört längst på mediumdäcken. Varv 29: Ferrari har satt ytterligare en uppsättning hards på leclerc:s SF-25. “Jag förstår inte det här valet,” säger Leclerc.

Varv 28: ferrari kallar in Leclerc. Vi får se vilken gummiblandning Ferrari väljer. Varv 25: Russell tar sig förbi Leclerc på väg ut ur hårnålen och glider in i P2.

Varv 25: I ett avgörande ögonblick för loppet ligger Russell i P3, inom DRS-räckvidd för Leclerc framför honom. Ju snabbare Russell kan ta sig förbi Leclerc, desto bättre är hans chanser att ta hem segern. Verstappen är 1,4 sekunder bakom Russell och ligger på P4.

Varv 25: På varv 25 är här förarna som inte har gjort ett depåstopp: Norris, Leclerc, Ocon, Sainz, Tsunoda, Bortoleto, Lawson och Gasly. Varje förare har en uppsättning hårda C4-däck. Varv 24: Albon kommer äntligen in i depån och kör på en uppsättning hårda däck.

Norris har precis kört sitt bästa varv i loppet på 23-varv gamla hårda däck. Varv 23: Efter att ha startat i P18 på grund av ett tio platsers startstraff, har Yuki tsunoda arbetat sig upp i poängen, för närvarande i P10. Tsunoda har dock ännu inte stannat.

Varv 21: “Jag vet inte riktigt varför du inte lyssnar på mig. Det irriterar mig verkligen,” säger Albon i radion. Albon har ännu inte gått i depå och började dagen på en uppsättning begagnade mediumdäck.“De har gjort bort sig, Williams”, säger Palmer på F1TV.

Varv 19: piastri tar sig förbi Hülkenberg också. Nuvarande topp sex: Norris, Leclerc, Russell, Verstappen, Antonelli och Piastri. Både Norris och Leclerc behöver fortfarande göra minst ett depåstopp, men det här kan bli ett race med två stopp.

Varv 16: piastri stannar inte ute mycket längre, eftersom han går i depå i slutet av varv 16. Jolyon Palmer noterar på F1TV att han är lite “underväldigad” över att Piastri inte körde längre på sina mediumdäck. Varv 15: Hamilton kommer också in, och vi har McLaren-duon i täten eftersom både Piastri och Norris stannar ute.

Norris planerar att köra längre på sina hårda däck, men vi får se hur länge Piastri klarar av att köra på sina mediumdäck, eftersom de flesta som kör på mediumdäcken har stannat. Kom ihåg att McLaren har gjort ett mästerligt jobb hittills i år med att hålla däcknedbrytningen nere, jämfört med sina rivaler. Varv 15: Mercedes kallar också in Antonelli.

Piastri kör i P1 just nu, följt av Hamilton, Norris och Leclerc. russell är tillbaka i P5 för tillfället, med Verstappen nere i P8. Varv 15: Russell har gått i depå.

Det här är Plan A. Vi behöver ett av dessa fantastiska lopp från dig, säger McLarens tävlingsingenjör Will Joseph till Norris. Varv 13: Russell går i depå för att täcka upp för Verstappens undercut-hot.

Men med verstappen tillbaka i trafiken ligger Russell kvar före Red Bull-föraren på varvet. Russell kommer ut på P7, och Verstappen är nere på P9. Varv 13: Verstappen är den första föraren att gå i depå, och kommer ut på en uppsättning hårda däck.

Varv 12: verstappen går i depå på varv 12 och släpper fram Antonelli till P2. Varv 11: Verstappen rapporterar att hans däck är “bräckliga”. Norris på P7 går förbi Alonso, Norris har ett set hårda däck. Varv 10: Intressant nog har Verstappen halkat tillbaka till cirka 1,8 sekunder bakom Russell, och Antonelli är nästan inom DRS-räckvidd för Verstappen.

Varv 9: Piastri rapporterar att nedbrytningen av framdäcken är “bättre” än den var för honom i FP2, men nedbrytningen av bakdäcken är “sämre”. Varv 8: Som ni kan se på den här reprisen öppnades dörren för Kimi Antonelli att plocka en plats från linjen, och Mercedes-rookien har lagt sig i P3 bakom russell och Verstappen, och före Piastri. Varv 6: Här är en repris av racestarten:Varv 6: Russell har utökat sin ledning över Verstappen och är nu över en sekund före Red Bull-föraren. Varv 5: Verstappen är helt över Russells bakvinge här på varv 5.

Varv 4: Nico Hülkenberg är den tidiga ledaren när det gäller vunna positioner, Sauber-föraren har plockat två placeringar under de första varven och är nu inne bland de 10 bästa, på nionde plats för tillfället. Varv 3: Verstappen är fortfarande inom DRS-räckvidd för Russell framför honom. Varv 1: Vi är igång i Montreal!

russell behåller ledningen in i Kurva 1, och behåller ett övertag över Verstappen i täten -race Notes2:01: Formationsvarvet är igång i Montreal. Utanför topp 10 är Nico H?lkenberg, Isack Hadjar och Oliver Bearman alla på medium, och startar i P11, P12 respektive P13. Resten av startfältet från Esteban Ocon på P14 och bakåt startar på de hårda däcken.2:00: Av förarna i topp tio startar åtta av dem (Russell, Verstappen, Piastri, Kimi Antonelli, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Alex Albon och Franco Colapinto) på C5 medium compound.

Endast Lando Norris (på P7) och Charles Leclerc (på P8) kör på C4 hard-däcken.1:59: Både Pierre Gasly och Liam Lawson startar från depån efter att deras team gjort ändringar på sina respektive bilar under parc ferme-förhållanden.