
Monaco Grand Prix är juvelen i Formel 1-kronan? Men själva loppet måste sällan se TV. Ibland är det rent tråkigt. F1 och dess styrande organ, FIA, hoppas att en regeländring för söndagens ras kommer att förändras. Förare kommer att tvingas byta däck minst två gånger i hopp om att mer grop stop strategi kan skaka upp en händelse där lördag kvalificerar - och den resulterande rutnät position - är ofta viktigare än rasdag.
?? Jag antar att det kan gå båda sätten, säger mästaren Max Verstappen torsdag. Det kan vara ganska enkelt, eller det kan gå helt galet på grund av säkerhetsbilar som kommer i spel eller inte gör rätt samtal. Jag tror att det kommer att krydda upp det förmodligen lite mer. Förändringen är utformad för att stoppa en upprepning av förra året, när en första varv krasch tog ut den röda flaggan, så att alla kan göra sin enda obligatoriska däck förändring. Med att överta allt utom omöjligt på de twisty Monaco gatorna, resten av loppet var en procession. Hemförare Charles Leclerc tog vinsten för Ferrari och alla topp 10 slutade i nätorder. Hur söndagens tävling skakar ut kan bero på om lagen blir kreativa med sina strategier.
?? Normalt, med ett stopp, när du har ett bra gropstopp och allt är bra, kör du till slutet och håll dig bara fokuserad och inte slå barriären, säger Verstappen. Men kanske med en tvåstopp kan det skapa något annorlunda, folk spelar, gissa när rätt tid är att boxa.
Leclerc leder vägen
Leclercs seger förra året i Monaco följde år av frustration i hans hemtävling. Fredagens första träningspass hade ett liknande mönster i miniatyr som Leclerc återhämtade sig från en tidig krasch för att ställa in den snabbaste tiden. Leclerc klippte baksidan av Lance Strolls långsamma Aston Martin, krossade Ferrari främre vinge och orsakade ett kort stopp så skräpet kunde rensas. Stroll sade att han inte hade hört en varning från laget över radion som Leclerc närmade sig innan han flyttade över banan i Ferrari väg.
I slutändan var Leclerc snabbast med .163 av en sekund från Verstappen, med Norris tredje-fastest, .326 utanför takten. Alex Albon från Williams var fjärde, med Piastri femte. Sju-timmars mästare Lewis Hamilton placerade nionde efter att ha gått flygburen när hans Ferrari gick över en trottoar. Leclerc gick snabbast igen i en händelserik andra session som såg Piastri orsaka en röd flagga när han träffade en barriär, men han återhämtade sig och var näst bästa, .036 utanför Leclerc och före Hamilton och Norris. Verstappen kunde bara hantera 10: e-fastesttiden. Fransk rookie Isack Hadjar kallade sig så dum? över radion efter två gånger klippa väggen med bakre vänstra hjulet i separata incidenter, skada hans Racing Bulls bil båda gångerna.
McLarens Monaco stamtavla
Monaco var en gång McLaren territorium. Det kan vara igen. Det är det mest framgångsrika laget med 15 segrar i Monaco, men ingen sedan Lewis Hamilton tog segern 2008 på väg till sitt första mästerskap. Verstappens seger på Emilia-Romagna Grand Prix förra veckan stramade upp en titeltävling som alltmer dominerades av McLaren. Oscar Piastri leder ställningarna, men nu bara med 13 poäng före sin lagkamrat Lando Norris och 22 från Verstappen. Monaco kan gynna McLaren eftersom bilen tenderar att vara lättare på däcken och, som Verstappen sa förra veckan, eftersom hans Red Bull ogillar låghastighet hörn.
Verstappen hoppar över filmkväll
Inför Monaco Grand Prix var alla utom två av de 20 F1-förarna bilderna på en privat screening onsdag av den kommande filmen ?F1,? med Brad Pitt och producerad av Lewis Hamilton. Men inte Verstappen, som blev far för första gången för några veckor sedan. . ?? Jag ville spendera mer privat tid? sade Verstappen. ?? Det fanns möjlighet att titta på det, men om jag tittar på det nu eller i tre eller fyra veckor, det är bra också.