
-
Oscar Piastri körde ifrån Lando Norris till förstaplatsen i Ungerns Grand Prix sista träningssession session, när McLaren levererade ett förödande slag mot Formel 1-fältet i upptakten till kvalet
-
Med 15 minuter kvar på klockan av sessionen hade Piastri tagit nya mjukdäck och påbörjade en andra körning med mjukdäck för sessionen; australiensaren drog ut pinnen och satte en 1.14,916s, vid den tidpunkten nästan 0,8s före den näst snabbaste tiden från Lewis Hamilton
-
Han fick sällskap i toppen av Norris, som låg efter med drygt en tiondel efter de två första sektorerna, innan britten närmade sig med en starkare sista sektor.
-
Charles leclerc tog sig in i den avgrundsliknande klyftan mellan McLarens och resten av fältet och satte ett varv 0,4s efter Leclerc, FerrariCharles Leclerc, FerrariDet tog nästan 10 minuter innan en förare loggade en full varvtid i en långsam start på sessionen, då Franco Colapinto fick sessionen igång med en 1m18.006s
-
Efter att en handfull förare kört sina första varv runt banan, ledde Yuki Tsunodas 1m17,022s på medium till mer aktivitet när teamen började känna att banan var redo för deras FP3-planer
-
Max Verstappen körde på 1m16.547s på softs strax efter att Lance Stroll gick upp i toppen av tiderna, innan holländarens varv sedan överträffades av Charles Leclercs 1m16.406s.
-
Monegaskerns tid i toppen blev kort då George Russell var 0,094s snabbare, men Oscar Piastri körde sedan sitt första varv med mjuka däck på 1.16,240s
-
Verstappen kom tillbaka och körde in på 1m16.202s, vilket var 0,3s snabbare än hans första försök; Leclerc såg ut att kunna lägga ytterligare tre tiondelar på Red Bull-föraren med ett snabbt varv, men tappade ett hjul vid utgången av kurva 12
-
Oavsett, han gick i topp med 0,065s.
-
Men det bästa skulle komma; när banan lugnade ner sig inför den sista kvarten av körningen, tog Piastri en ny uppsättning softs och satte sin 1m14.916s - slog sin tidigare insats med över 0,9s - och följdes sedan av Norris
-
Leclerc och Hamilton såg till att Ferraris var trea och fyra, medan Andrea Kimi Antonelli bröt sig in bland de fem bästa med sitt sista försök med mjuka däck.
Mercedes-duon separerades av Aston Martin-bilarna; Fernando Alonso och Stroll var sexa och sjua, medan Russell slutade åtta, en tiondel efter sin teamkollega, efter att ha tappat tid i början av sektor två och genom sektor tre. Gabriel Bortoleto och Nico Hulkenberg avslutade topp 10 när Sauber fortsatte att visa stark fart, med Oliver Bearman 11:a och Verstappen endast 12:a när Red Bull fortsatte att kämpa med att hitta den övergripande balansen i bilen. F1 Ungerns GP resultat - artiklar besök vår hemsida.