Kvinnliga förare från F1 Academy hoppas nå...

Kvinnliga förare från F1 Academy hoppas nå...

LONDON (AP) Abbi Pulling trodde aldrig så många människor skulle vilja se henne jaga hennes Formel 1 dröm. Följer från ? Drive To Survive, som utlöste en boom i F1: s publik genom sin blandning av on-track action och bakom-the-scenes insikt, ?F1: The Academy? debuterar på Netflix på onsdag. Det är inställt på att få oöverträffad uppmärksamhet på en kvinnors-bara racingserie.

Dokumentären är en stor möjlighet, sade Pulling, en 22-årig brittisk förare vars kör till 2024 titel utgör ryggraden i serien. Serien följer F1 Academy, en tävling som kan göra eller bryta karriärer och löper som en supportserie till F1 Grand Prix tävlingar. ?? Det har definitivt förändrat mitt liv och hjälpt min karriär att utvecklas? Pulling berättade för Associated Press. Liten 8-årig mig som började karting definitivt skulle aldrig ha föreställt sig hur det är alla exploderade och bli så stor.

En kulturskifte i auto racing

Att driva en enbart racingserie har varit kontroversiellt bland några F1-fans. Mocking, även missbrukande, sociala medier kommentarer är en del av landskapet för serien och dess förare.

För förare erbjuder det finansiering och en möjlighet att bygga ett varumärke. Pulling, som har visat att dela ett hus med sin chef, säger att hon inte hade råd att hålla racing om inte för F1 Academy, eller att fortsätta för 2025 om inte för att vinna titeln. Det finns också subtila sätt att atmosfären i F1 Academy är annorlunda. ?? Inga vänner på rätt spår? är titeln på öppningsepisoden av docuseries, men förarna är en nära knuten grupp utanför kretsen. Till en publik som är van vid F1-fejder? Kör för att överleva? Att se förare trösta varandra efter misstag och organisera födelsedagsfester är lite annorlunda. ?? Som kvinna, det är som om du går in där, du har din egen trygga utrymme,? Bianca Bustamante, en förare från Filippinerna. . F1 Academy är en del av ett större kulturskifte inom auto racing. År 2018 avskaffade F1 rollen som “grid girls?” modeller som betalas för att stå framför förare bilar - och medan auto racing förblir mansdominerade, lag i allt högre grad sysselsätter fler kvinnor i teknik och strategi roller.

?? Fem, tio år sedan … motorsportvärlden, samhället, var mycket, mycket annorlunda, säger Bustamante till AP. Den enda gången flickor var någonsin på nätet var om de var rutnät flickor, eller paraply flickor, eller podium flickor. Alla dessa saker som vi inte ser idag på grund av representationen.

Syftar till att göra historia

Ingen kvinnlig förare har startat en F1 världsmästerskap tävling i 49 år, eller ens in i kvalificerad sedan 1992, och den sista kvinnan att delta i en officiell F1 session var Susie Wolff i British Grand Prix praxis 2015. Wolff är nu VD för F1 Academy. ?? Jag har levt det. Jag vet hur tufft det är? Wolff berättade för AP. ?? Det är mitt jobb att sätta upp något som ger unga kvinnliga förare möjlighet för framtiden, och från början till slut tror jag att vi? ve gjort en stor mängd framsteg hittills i en mycket kort tid.

F1 Akademin använder modifierade Formel 4-bilar, vilket innebär att även seriens bästa förare har flera steg för att nå F1-nätet. Även om det kan ta år att utveckla en kvinnlig förare genom F1: s ultrakonkurrenskraftiga matarserie, säger Wolff att det inte är det enda målet. Att hjälpa en förare att starta en hållbar långsiktig racingkarriär i alla serier är en vinst för F1 Academy, Wolff hävdar, och det uppmuntrar också fler flickor att börja i gokart-evenemang eller gå med i det ökande antalet kvinnliga ingenjörer i F1. ?? Det är mycket mer välkomnande nu, jämfört med hur det var när jag började tillbaka 2001? säger Alice Powell, som mentorer flickor i karting serien, tillsammans med Pulling chef och en utvecklingsförare i Formel E all-elektriska serien. Hon säger att hon ser fler flickor som börjar på gräsrotserna i Storbritannien, och de har också större framgång. ?? Kvinnliga förare är mycket mer accepterade. Det finns många fler kvinnliga förare i karting paddock, vilket är riktigt trevligt att se. Många fler kvinnliga mekaniker engagerar sig och hjälper de yngre förarna också.

Resan, inte destinationen

Det är inte alltid lätt att följa vad F1 Academy-vinnare gör nästa. Den oöverträffade uppmärksamheten på F1 Academy jämfört med andra utvecklingsserier innebär att flytta upp innebär att lämna rampljuset - åtminstone för tillfället. Pullings belöning för att vinna titeln var en fullt finansierad plats i den brittiska GB3-serien i år. Det kostar mycket mer än Pulling kunde ha betalat och ger henne en mycket snabbare bil, men har en bråkdel av F1 Academy publik. Bustamante, som använder sina sociala medier influencer färdigheter för att hålla sin karriär i rörelse, har också höjt medlen för att gå med Pulling i GB3, medan andra ex-F1 Academy förare som 2023 mästare Marta Garcia har flyttat in i sportbil racing.

Förare får högst två år i F1 Academy, med sina kostnader kraftigt subventionerade av F1. De stora kostnaderna för bilkapplöpning - som bara ökar när bilarna blir dyrare och kraftfulla - innebär att misslyckande i F1 Academy lätt kan avsluta en karriär. ?? Jag undviker inte sportens hårda verkligheter? Wolff sa. ?? Så misslyckande kommer att bli en del av resan för många förare som inte tävlar på framsidan.

____

AP auto racing: https://apnews.com/hub/auto-racingFemale-förare från F1 Academy hoppas nå en ny publik med Netflix-serie LONDON (AP) Abbi Pulling trodde aldrig så många människor skulle vilja se henne jaga hennes Formel 1 dröm. Följer från ? Drive To Survive, som utlöste en boom i F1: s publik genom sin blandning av on-track action och bakom kulisserna insikt, ?F1: The Academy? debuter på Netflix på onsdag. Det är inställt på att få oöverträffad uppmärksamhet på en kvinnors-bara racingserie.

Dokumentären är en stor möjlighet, sade Pulling, en 22-årig brittisk förare vars kör till 2024 titel utgör ryggraden i serien. Serien följer F1 Academy, en tävling som kan göra eller bryta karriärer och löper som en supportserie till F1 Grand Prix tävlingar. ?? Det har definitivt förändrat mitt liv och hjälpt min karriär att utvecklas? Pulling berättade för Associated Press. Liten 8-årig mig som började karting definitivt skulle aldrig ha föreställt sig hur det är alla exploderade och bli så stor.

En kulturskifte i auto racing

Att driva en enbart racingserie har varit kontroversiellt bland några F1-fans. Mocking, även missbrukande, sociala medier kommentarer är en del av landskapet för serien och dess förare.

För förare erbjuder det finansiering och en möjlighet att bygga ett varumärke. Pulling, som har visat att dela ett hus med sin chef, säger att hon inte hade råd att hålla racing om inte för F1 Academy, eller att fortsätta för 2025 om inte för att vinna titeln. Det finns också subtila sätt att atmosfären i F1 Academy är annorlunda. ?? Inga vänner på rätt spår? är titeln på öppningsepisoden av docuseries, men förarna är en nära knuten grupp utanför kretsen. Till en publik som är van vid F1-fejder? Kör för att överleva? Att se förare trösta varandra efter misstag och organisera födelsedagsfester är lite annorlunda. ?? Som kvinna, det är som om du går in där, du har din egen trygga utrymme,? Bianca Bustamante, en förare från Filippinerna. F1 Academy är en del av ett större kulturskifte inom auto racing. År 2018 avskaffade F1 rollen som “grid girls?” modeller som betalas för att stå framför förare bilar - och medan auto racing förblir mansdominerade, lag i allt högre grad sysselsätter fler kvinnor i teknik och strategi roller.

?? Fem för tio år sedan… motorsportvärlden, samhället, var väldigt, väldigt annorlunda, säger Bustamante till AP. Den enda gången flickor var någonsin på nätet var om de var rutnät flickor, eller paraply flickor, eller podium flickor. Alla dessa saker som vi inte ser idag på grund av representationen.

Syftar till att göra historia

Ingen kvinnlig förare har startat en F1 världsmästerskap tävling i 49 år, eller ens in i kvalificerad sedan 1992, och den sista kvinnan att delta i en officiell F1 session var Susie Wolff i British Grand Prix praxis 2015. Wolff är nu VD för F1 Academy. ?? Jag har levt det. Jag vet hur tufft det är? Wolff berättade för AP. ?? Det är mitt jobb att sätta upp något som ger unga kvinnliga förare möjlighet för framtiden, och från början till slut tror jag att vi? ve gjort en stor mängd framsteg hittills i en mycket kort tid.

F1 Akademin använder modifierade Formel 4-bilar, vilket innebär att även seriens bästa förare har flera steg för att nå F1-nätet. Även om det kan ta år att utveckla en kvinnlig förare genom F1: s ultrakonkurrenskraftiga matarserie, säger Wolff att det inte är det enda målet. Att hjälpa en förare att starta en hållbar långsiktig racingkarriär i alla serier är en vinst för F1 Academy, Wolff hävdar, och det uppmuntrar också fler flickor att börja i gokart-evenemang eller gå med i det ökande antalet kvinnliga ingenjörer i F1. ?? Det är mycket mer välkomnande nu, jämfört med hur det var när jag började tillbaka 2001? säger Alice Powell, som mentorer flickor i karting serien, tillsammans med Pulling chef och en utvecklingsförare i Formel E all-elektriska serien. Hon säger att hon ser fler flickor som börjar på gräsrotserna i Storbritannien, och de har också större framgång. ?? Kvinnliga förare är mycket mer accepterade. Det finns många fler kvinnliga förare i karting paddock, vilket är riktigt trevligt att se. Många fler kvinnliga mekaniker engagerar sig och hjälper de yngre förarna också.

Resan, inte destinationen

Det är inte alltid lätt att följa vad F1 Academy-vinnare gör nästa. Den oöverträffade uppmärksamheten på F1 Academy jämfört med andra utvecklingsserier innebär att flytta upp innebär att lämna rampljuset - åtminstone för tillfället. Pullings belöning för att vinna titeln var en fullt finansierad plats i den brittiska GB3-serien i år. Det kostar mycket mer än Pulling kunde ha betalat och ger henne en mycket snabbare bil, men har en bråkdel av F1 Academy publik. Bustamante, som använder sina sociala medier influencer färdigheter för att hålla sin karriär i rörelse, har också höjt medlen för att gå med Pulling i GB3, medan andra ex-F1 Academy förare som 2023 mästare Marta Garcia har flyttat in i sportbil racing.

Förare får högst två år i F1 Academy, med sina kostnader kraftigt subventionerade av F1. De stora kostnaderna för bilkapplöpning - som bara ökar när bilarna blir dyrare och kraftfulla - innebär att misslyckande i F1 Academy lätt kan avsluta en karriär. ?? Jag undviker inte sportens hårda verkligheter? Wolff sa. ?? Så misslyckande kommer att bli en del av resan för många förare som inte tävlar på framsidan.

____

AP auto racing: https://apnews.com/hub/auto-racing