FIA publicerar racingriktlinjer mitt i uppmaningar till...

FIA publicerar racingriktlinjer mitt i uppmaningar till...

FIA har ** publicerat ** årets uppdaterade F1-kapplöpningsriktlinjer samt sitt straffsystem mitt i kräver mer öppenhet. F1: s racing riktlinjer, som tyder på hur FIA: s racing förvaltare kan döma på spår incidenter, har varit föremål för mycket debatt under de senaste 12 månaderna och har sett betydande förändringar för 2025 efter flera högprofilerade incidenter förra säsongen och diskussioner med förarna. Men medan dokumentet alltid varit konfidentiellt har det styrande organet nu publicerat den senaste versionen som användes 2025 på sin webbplats.

Den mest varmt debatterade klausulen är frågan om vilken bil som får prioritet i en hjul-till-hjul duell och om utrymme måste lämnas på utgången, med det är lättare för en bil på insidan för att överta i år. Riktlinjerna anger följande: “A. overtaking på INSIDE i ett hörn: För att ha rätt att få plats när du övertar på INSIDE, måste den övertaking bilen:i) Ha sin främre axel AT LEAST ALONGSIDE THE MIRRROR of the other car PRIOR TO AND AT THE APEXii Körs på ett fullt kontrollerat sätt, särskilt från inresa till apex, och har inte “levt in? iii) In the Stewards? Uppskattning, har tagit en rimlig racinglinje och kunnat slutföra flytten medan kvar i spåret Sainz, Ferrari SF-24, övertar Max Verstappen, Red Bull Racing RB20Carlos Sainz, Ferrari SF-24, övertar Max Verstappen, Red Bull Racing RB20 “B. Överta på utsidan av ett hörn: Att ta sig ut på utsidan kommer alltid att ses som en svårare manöver att åstadkomma.

För att ha rätt att få plats, inklusive på *exit, när du övertar på OUTSIDE, måste den övertaking bilen:i) Ha sin främre axel AHEAD OF FRONT AXLE av den andra bilen på APEX.ii) Körs på ett kontrollerat sätt från inträde, till apex och att avsluta. iii) Kunna göra hörnet inom spårgränser. Chicanes och S-Bends:i) Ovanstående guider för INSIDE och OUTSIDE kan gälla för varje element i kombinationen.

Allmänt kommer prioritet att ges till det första hörnet elementet. Det är viktigt att betona dessa är riktlinjer, inte ** regleringar*, och bara hjälpa konkurrenter att förstå hur förvaltare sannolikt kommer att döma en viss incident. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men förvaltare har fortfarande befogenhet att göra fall-för-fall domar baserat på idrottsföreskrifter, och FIA har angett de element som också beaktas.

I) Hur kom bilarna till händelsen? (t.ex. sent braking, dykning i, rör sig under bromsning.

ii) Var den manövrerade sen eller ?optimistisk? Vad kan förarna rimligen se, veta eller förutse iv) Tror vi att manövern kunde slutföras på banan?v) Var det understeer / oversteer / locking?vi) Har någon position / hantera sin bil på ett sätt som bidrog till händelsen? Vii) Bidrog typen av hörn till händelsen? t.ex. camber, kerbs, kurva, apexes)viii) Vad var de relativa däcken / däckåldern / greppet?

  • Annan information i dokumentet innehåller riktlinjer för spårgränser **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** FIA: s tillkännagivande ingår också en kommentar från Mercedes förare och GPDA regissören George **russell **, som hade varit avgörande för den styrande kroppens brist på Perez, Red Bull Racing RB20, passerar George Russell, Mercedes F1 W15Sergio Perez, Red Bull Racing RB20, passerar George Russell, Mercedes F1 W15 “Greater transparency inom styrningen av vår sport är en viktig fråga och detta är ett användbart steg i den riktningen”, säger Russell. Förhoppningsvis kommer det att vara fördelaktigt för sporten att ge media och fans en tydligare förståelse för reglerna för engagemang när vi racing på rätt spår och för att hjälpa dem att förstå hur förvaltarna når sina beslut.

FIA** publicerade också ett separat riktlinjerdokument som beskriver sitt system för sanktioner och sanktioner, som har fångat allmänhetens ögon när Red Bulls Max Verstappen förblir en punkt från ett automatiskt rasförbud under hela Österrike helgen.com artiklar besöker vår hemsida.