FIA förvånad? fokus på varvtider eftersom det...

FIA förvånad? fokus på varvtider eftersom det...

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Den regulatoriska översynen som planeras för 2026 är redan en av de viktigaste punkterna i Formel 1-paddocken. Förare har talat om en annorlunda känsla? baserat på deras första simulatorkörningar, medan frågor har ** uppstått om F1 kommer att bli mer av ett energihanteringsmästerskap?

  • Läst FIA arbetar fortfarande med nya F1-regler för att förhindra onaturliga saker på spåret 2026 En tredje variabel som ofta visas avser de nya bilarnas varvtider.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Med mindre nedstyrka som genereras, kommer varvtider att uppnås annorlunda år 2026: de nya ** bilarna ** kommer att vara snabbare på rullarna än den nuvarande generationen, men signifikant långsammare i indikationen på de nya bilarna: Visst inte så långsam som F2? Övergripande, F1:s nästa generations bilar blir något långsammare, men enligt FIA kommer fansen inte att märka mycket. ?? Först och främst blir jag lite förvånad över hur mycket tonvikt läggs på de faktiska varvtiderna? FIA:s ensitsdirektör Nikolas Tombazis sade under en intervju med. Vi har haft olika faser av sporten när bilar har varit långsammare eller snabbare, och jag tror när du är van vid det, det är okej. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Om du går ut ur en simulator eller i verkliga livet går från en bil till en annan bil som är en sekund och en halv långsammare, tänker du först? Detta är inte en bra bil, för du känner den andra och en halv.

. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men jag ** tänka ** när du har kört det lite, då spelar det faktiskt ingen roll. Enligt Tombazis gäller detta inte bara för förare utan även fans. ?? Jag tror verkligen inte att varvtiderna kommer att vara en faktor när folk vänjer sig vid dessa bilar. Jag tror att det är en kommentar du gör i början när du ser delta, men jag tror inte att det kommer att vara en faktor uppriktigt, inte heller kommer det att vara enormt annorlunda än nu. Formel 1 regler Tombazis delade också en första indikation på nästa år? s lap times: ? I våra simuleringar kommer de nya bilarna att vara mellan en och två och en halv sekund långsammare i början av reglerna, och klart kommer det att finnas evolution som kommer att få dem att få fart. Med detta sagt finns det fortfarande några frågetecken - även för FIA.

*? I rättvisa, vi har inte data från alla ** lag *, vi vet inte exakt nivåer av downforce från alla lag. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Potentiellt kan vissa lag som inte får det till en början vara lite långsammare än våra simuleringar, men vi förväntar oss inte att varvtider är en talpunkt. Enligt ensitsdirektören, vad betyder mer är nära racing snarare än rena varvtider: Jag tycker att det är lite förvånande varför människor faktiskt bryr sig **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Tydligen om vi skulle göra bilar så långsamma som F2 eller något liknande, då uppenbarligen människor kommer att ha något att säga om det, men det är definitivt inte fallet. Hur kraftfull kommer Manual Override Mode ersätta DRS vara?

? Förutom ** laptid,* en annan förändring för 2026 kommer att försvinna DRS. Med introduktionen av aktiva aerodynamik (X-mode och Z-mode) kommer varje förare att ha en lågdragningskonfiguration på rakarna, vilket effektivt ger en form av permanent DRS. Öppningen av bakkanten som ett “overtaking verktyg? kommer att ersättas av vad som kallas Manual Override Mode - en ökning som något liknar ?push-to-pass? i IndyCar.

Läs ** också*: Förklarad: Hur FIA planerar att undvika en upprepning av Mercedes 2014-scenario i F1 Frågade hur kraftfullt det kommer att öka, förklarade Tombazis: Detta är en av de saker vi gör nu när förare testar dessa bilar i simulatorn. Det har likheter med DRS men också skillnader beroende på spåren. Vad vi i allmänhet arbetar med lagen och simuleringarna, är att se till att den extra boost du får håller på att överta alltid på den svåra sidan.

**Svårt ** men genomförbart, snarare än för lätt där du bara kör förbi någon på raken, eller för svårt, där du inte lyckas komma tillräckligt nära vid bromspunkten. Den finjustering som äger rum just nu är att se till att denna override boost ger dig nästan rätt mängd för att kunna komma till den punkten. Det kommer inte att vara detsamma för varje krets, men det är exakt det arbete som äger rum just nu. För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.