Hur Christian Horner? Red Bull exit speglade...

Hur Christian Horner? Red Bull exit speglade...

Från dag ett på Red****** var Christian Horner fullt medveten om hänsynslösheten i F1. Kanske onsdags tillkännagivande att han var? frigörs från sina operativa uppgifter? Har inte kommit som en sådan bult från det blå. När vi talade under skriften Growing Wings: The Inside Story of Red Bull Racing berättade Horner hur han blev ombedd att vänta i parkeringen medan Red Bulls juridiska team avfärdade lagets ursprungliga huvudman, Tony Purnell.

***** hade också förklarat hur han och vd Dave Pitchforth arbetade på 2005-bilen när spänningarna började stiga mellan Milton Keynes-fabriken och Red Bull HQ i Salzburg - en historia som låter alltför bekant idag. När Red Bull tog över var vi glada? Purnell sa. ?? Det kändes som framtiden för laget, som hade vägt tungt **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** De bjöd in mig att fortsätta som lagledare.

Men Red Bull var ett marknadsföringsföretag - ett utmärkt - men vid den tiden visste de ingenting om att konstruera eller bygga en racerbil. Förstod inte hur man kör ett F1-lag. Vi träffar stresspunkter snabbt. En var över förare.

De ville installera några vi *didn?t Tänk var tillräckligt bra. Men den större frågan var deras galna idéer om hur man bygger en bil. Han tillade att Red Bull drev för personalförändringar som han fann oacceptabelt. ?? Dave var den bästa tekniska chefen jag någonsin arbetat med.

Han kommer att bli president för Boeing Defence. Men Marko tyckte inte om honom eftersom han alltid tryckte tillbaka när han trodde att en handling var fel eller dåligt hanterad. Red Bull bad mig att skjuta honom, vilket jag sa var helt ur frågan. 2004 2004 Formel ett test Barcelona, Spanien.

  • 25 november 2004. Red Bull chef Dietrich Mateschitz och team manager Tony Purnell, chatta vid sidan av RB1, porträtt. World Copyright: LAT.

  • 25 november 2004. Red Bull chef Dietrich Mateschitz och team manager Tony Purnell, chatta vid sidan av RB1, porträtt. World Copyright: LAT.

Relationen bröts. De gav ingen varning om att vi skulle sparkas. Det var en chock att dyka upp och hitta Marko och ett *team av advokater på skrivbordet. Den här veckan i Milton Keynes är likheterna slående och kommer på klackarna av två besvikelser? tävlingar för laget på Red Bull Ring och Silverstone.

Horner utsågs till Red Bull**** rektor den 7 januari 2005, bara 31 år gammal och blev den yngsta F1-lagschefen i historien. Som en del av vår intervju för boken Growing Wings reflekterade han den första dagen. ?? Jag satt i parkeringen och såg dem komma ut med en kartong med sina saker i.

Jag tänkte jag själv, F1 är ganska brutal? Han sa. Läs mer Nu, drygt 20 år senare, befinner sig Horner i samma position - oceremoniöst avstängd, med liten eller ingen varning. Skillnaden är naturligtvis det arv han lämnar bakom sig.

. Under hans förvaltarskap vann laget 124 av de 405 tävlingar som det gick in. Horner var närvarande vid varje enskild. Han har fortfarande ett kontrakt med Red bull som löper fram till slutet av 2030 och bara förra veckan bjöd han in media för en rundabordsintervju inför en insamlingshändelse för Wings for Life, den ryggmärgsforskning välgörenhetsorganisation som grundats av motocross världsmästare Heinz Kinigadner och Red Bulls sena medgrundare, Dietrich Mateschitz.

Hade hans uppsägning varit överhängande, det är osannolikt en sådan händelse - med röda ** bull ** dignitärer i närvaro - skulle ha ägt rum. Horner hade alltid varit lojal mot Mateschitz, och det var i slutändan den österrikiska döden år 2022 som utlöste den interna maktkampen och erosionen av Horners relation med Red Bull HQ. Liksom med Purnell var Milton Keynes-fabriken alltmer isolerad från Salzburg.

Det hela kom till ett huvud i early 2024 med en intern utredning efter ett klagomål om olämpligt beteende av en kvinnlig anställd. Den rättsliga tvisten drog på sig, men Horner insisterade att det var affärer som vanligt. Under de månader som följde avskedades anklagelserna två gånger.

Det verkade som om han hade vädjat stormen - tack vare ingen liten del till uppbackningen av familjen ** yoovidhya**, särskilt Chalerm Yoovidhya, som äger 51% av Red Bull. Familjen Mateschitz har resterande 49% genom Dietrichs son, Chalerm Yoovidhya, Christian Horner, Team Principal, Red Bull RacingBusinessman Chalerm Yoovidhya, Christian Horner, Team Principal, Red Bull RacingStill, den politiska spänningen mellan Milton Keynes och Salzburg intensifierad. Fallouten sammanföll med en utvandring av nyckelpersonal; chefsdesigner Adrian Newey avgick för Aston Martin, Jonathan Wheatley lämnade för att gå med Audi, Max Verstappen chef mekaniker Lee Stevenson gick vidare och chef för strategin Will Courtenay gick McLaren - återförenas med tidigare Red Bull ingenjörschef Rob Marshall på Woking-baserat lag.

Trots dessa avgångar, insisterade Horner laget skulle anpassa sig, att han var rätt person att leda dem genom övergången. Men med ledarskap kommer ansvar. Om du tar ** kredit för framgång, måste du också ta ansvar när saker går fel.

Det är därför **verstappen*s seger i Imola kände sig så meningsfull, det var en suck av lättnad för Horner, en signal om att laget fortfarande var i strid. Men ett dåligt resultat i Spanien, en DNF i Österrike, och en underväldigande brittisk läkare - trots att Verstappen tog en strålande pol - inte var tillräckligt för att rädda honom. Red Bulls beslut att ersätta Horner med Laurent Mekies öppnar dörren till spekulationer om dess motiv.

Var det en flytt till ** plakat Verstappen* och avskräcka honom från att defektera till Aston Martin eller Mercedes? Eller var det Österrike som bekräftade kontrollen, varnar för att Horner, som hade blivit VD och lagchef, hade för mycket makt? Sanningen ligger troligen någonstans däremellan.

Tidpunkten är pivotal. F1 är på väg mot sin viktigaste förändring i sin historia, medan Red Bull förbereder sig också för att samarbeta med Ford som sin motorleverantör från 2026 - det är ett seismiskt ögonblick som hade Horner i centrum. Mekies är av alla konton en framgångsrik ingenjör med tidigare roller på Arrows, Minardi/Toro Rosso, Ferrari och FIA.

Men är han den rätta personen som leder rött**** in i denna nya era? Denna författare har reservationer. Läs mer Vem är Red Bull F1-teamets nya VD Laurent Mekies?

Laurent **mekies **, Team Principal, Racing BullsLaurent Mekies, Team Principal, Racing Bulls När det gäller Horner har han fortfarande det långa kontraktet, vilket kommer att kräva rejäl kompensation för att bryta. Han är en arbetare, så kanske för nu? ll fokusera på familj, ta en semester och tillfälligt steg bort. Men han ska vara tillbaka.

Hans utgång kommer att ha stuckit, och han? ll bestämmas för att bevisa en punkt. Hans oförmåga att berätta sin sida av *-historien - bortsett från ett svagt officiellt uttalande som levereras till TV-kamerorna plus ett socialt medieinlägg på sitt eget konto - kommer att tacka. Vid 51 har han fortfarande otroligt mycket att erbjuda alla lag i paddocken.

Kommer han ** övervaka Ferrari? Eller ta en ägar- och ledarskapsroll på Alpine? Båda är rimliga.

Men nu har F1** förlorat* en nyckelperson. Fans av Drive to Survive kommer att känna till versionen av Horner som en Machiavellian operatör, den perfekta F1 supervillain; någon som sparrade med Mercedes? Toto Wolff och sårade upp McLaren? Zak Brown. Liksom honom eller inte, är den större bilden att hans avgång innebär att F1 har förlorat en karaktär, åtminstone tillfälligt.

** Läs också: Christian Horner erkänner Red Bull-utträde “kom som en chock” i avskedstal till personal För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.