Max *verstappen säger att han var tvungen att glömma däckanvändning och köra “över gränsen” för att motstå den snabbare McLaren av Oscar Piastri under Formel 1’s Belgian Grand Prix sprint race. Verstappen passerade polesitter Piastri på varv en, glimtande förbi den australiensiska mästerskapsledaren på lång sikt upp Kemmel Straight och i Les Combes, som han ansåg vara hans enda skott på att vinna 15-varv tävlingen. “Det fungerade riktigt bra”, säger Verstappen.
Det är den enda verkliga möjligheten, naturligtvis, att du går ** för att komma emot dem och vi fick det i Turn 5. Då visste jag att det skulle bli mycket svårt att hålla dem bakom. Jag spelade bara katt och mus med DRS, batterianvändning och i princip hela loppet var inom sju tiondelar, så jag hade inte riktigt råd att göra stora misstag.
Läs också: F1 Belgien GP: Max verstappen stänger av Oscar Piastri och Lando Norris för sprint race win Piastri staplade på trycket i den inneboende snabbare McLaren men, förutom en slip-up på varv 11 som gav Piastri hans bästa chans att attackera, Verstappen inte knoppa som han erkände att behöva köra över gränsen för att hålla hans led, vilket också resulterade i att han kämpade med bromstryck. “I grund och botten håller du snabbare bilar bakom, så du måste köra över gränsen för vad du tror är möjligt,” Verstappen förklarade om hans oroliga radiomeddelanden om Verstappen, Red Bull RacingMax Verstappen, Red Bull Racing “Tyre management är ur fönstret, så det är vad som gör det verkligen svårt. Jag gör bara 15 kvalificerade varv för att försöka hålla dem bakom på banan där däckhantering är viktigt.
Jag hade en liten låsning i sista hörnet, men förutom att det var ett bra resultat att hålla dem bakom och att ha en vinst här i Spa för mig. – Självklart är det en sprint-vinst, men det räknas fortfarande och jag är väldigt nöjd med vad vi gjorde där ute. “Piastri lovar att undvika “frustrerande” sprint upprepa på SundayPiastri var orolig innan loppet om Verstappen glidande förbi honom, märka Spa en av de värsta kretsarna att börja från polen, och den australiensiska bevisades rätt på lördag.
“Pretty **much **, ja - jag försökte mitt bästa för att orm min väg genom rullarna och inte ge för mycket av en släp, men jag hade bara inte tillräckligt med rak hastighet”, förklarade han. Läs mer Är Oscar Piastri rätt att vara orolig för den “värsta platsen” att börja på Spa F1 pole? Och sedan uppenbarligen hade jag inte tillräckligt med raka hastigheter för nästa 15 varv heller.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det är fortfarande ett bra resultat, fortfarande bra poäng och ganska nöjd med det, men det är uppenbarligen lite frustrerande att jag inte kunde komma förbi. Oscar Piastri, **mclaren **, Max Verstappen, Red Bull RacingOscar Piastri, McLaren, Max Verstappen, Red Bull Racing McLarens prioritet kommer att vara att undvika en upprepning i söndagens stora prix, med utsikterna för regn som lägger till F1-ingenjörers uppsättning huvudvärk **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men villkoren kan kanske också erbjuda McLaren en hjälpande hand mot Red Bull, som verkar tvingas in i en lägre downforce-uppställning för att uppnå konkurrenskraftiga varvtider totalt sett, ungefär som vid British Grand Prix.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** “Vädret ser ganska dåligt för morgondagen, vilket uppenbarligen betyder att du förmodligen inte ** vill ** att ta av för mycket vinge”, säger Piastri. Men jag vill inte upprepa den sprint vi just har haft, så vi får en titt
- se vad vi kan göra. Liksom Piastri fastnade bakom Verstappen var Norris en nära åskådare i tredje efter att ha tvingats passera Charles Leclerc.
“Självklart, lite roligt i början försöker övervinna Charles - kanske jag kunde ha placerat mig lite bättre, men annars var det lite för svårt att få ** förflutet ** Max”, säger Norris. “Max körde ett bra race och jag skulle inte komma förbi någon om Oscar kom förbi Max. Inte mycket vi kunde göra på en dag som idag.
Självklart hoppades jag på lite kämpande eller något, men Red Bull var bara för snabb på en rak för oss att komma ikapp. Så kanske det finns några tweaks för oss att göra för att kvalificera. .com artiklar besöker vår hemsida.