McLarens lösning för att hjälpa Lando Norris...

McLarens lösning för att hjälpa Lando Norris...

Lando Norris kamp för att få en känsla för 2025 McLaren i utkanten av kuvertet, särskilt i top-10 shootout i ** kvalificera **, har varit ett återkommande tema under första halvan av säsongen som han behöver dra ut alla stopp för att slå lagkamrat Oscar Piastri **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Från ett mycket tidigt skede märkte Norris årets bil ger honom mycket mindre återkoppling - genom ratten och andra områden - om hur det kommer att reagera på hans ingångar, vilket gör det svårt för honom att attackera hörn på själva gränsen under kvalificerade varv; en teknisk term som kallas cueing **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Den främre axeln “numbness” är en allmän bil karakteristik som Piastri har också märkt, om än i mindre utsträckning, med den australiensiska reläer till laget i Miami att han fann det svårt att replikera sitt bästa kvalificerade knä eftersom han inte var helt säker på hur han kom dit.

Men Piastri har till stor del kunnat utföra obekymrad ** jämförd ** till Norris, som noterar fyra poler jämfört med Britons två. För att lösa ett problem måste du först förstå de bakomliggande orsakerna. Medan du lägger till aerodynamisk belastning på en bil är en sak, kan lösa mekaniska problem vara mycket svårare eftersom de är svårare att replikera i den virtuella världen, och MCL39: s hanteringsdrag tydligt påverkade en av dess förare mer än den andra, vilket gör det till en mer subjektiv fråga.

. ***** tillbringade mycket tid i Woking-simulatorn mellan Saudiarabien och Miami-rundorna i april för att få en bättre förståelse för var denna brist på frontaxelrespons faktiskt kommer från, och laget har sedan dess arbetat på gradvisa, subtila lösningar, som kulminerade i en reviderad främre suspension geometri som Norris framgångsrikt trialled i Kanada tidigare denna månad. För att skydda sin immateriella egendom McLaren har förståeligt varit coy på att dela detaljer, men talar till media före fredag praxis i Österrike, teknisk chef Neil Houldey förklarade processen bakom att få Norris i samklang med sin maskin Norris, McLarenLando Norris, McLaren Det handlar bara om att han ska kunna känna däcken på gränsen lite bättre, säger Houldey. Vi har just gjort några små kinematiska justeringar som vi vet kommer att bli bättre.

Jag tror att vi har en god förståelse för vad han behöver och vi kunde göra små förbättringar i ett antal områden som kommer och har hjälpt honom under de senaste raserna och kommer att fortsätta att hjälpa honom att flytta ** framåt **. Vi förväntade oss inte en stor skillnad i prestanda, vi förväntade oss att det skulle bli bättre och det var bara att kontrollera att Lando inte hade några negativa kommentarer om den förändringen. Det innebar att vi har tagit det framåt.

. “Den processen har inte varit enkel eftersom McLaren ursprungligen märkte att dess föreslagna lösningar för Norris kom med några potentiella nackdelar och avvägningar också, så det måste vara försiktigt att inte göra sin mästerskapsledande bil mindre potent övergripande samtidigt jaga en mer responsiv front ände för sin förare. Ytterligare utvärdering har nu gett laget tillräckligt med information för att säkerställa att det inte är fallet och att hans upphängningsdesign är här för att ** stanna*, medan Piastri sannolikt kommer att stanna på den ursprungliga specifikationen. “Vi hade några bekymmer i ett område.

De hade några små negativa som vi inte nödvändigtvis ville ** introducera** i början av året, säger Houldey. “Running tidigare i säsongen gav oss förtroende för att det faktiskt inte skulle bli ett problem, så vi kunde införa denna förändring utan någon verklig oro för att det skulle vara värre. Med alla dessa saker försöker vi hitta det bästa av ett antal olika scenarier, och det var detsamma med upphängningen.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Du handlar bara saker för att försöka hitta den optimala prestandan, vilket för lando vi tror att vi har hittat. “Lando Norris, McLarenLando Norris, McLarenMcLaren introducerade ytterligare delar runt den främre änden i Österrike också, inklusive reviderade främre upphängningsrätter, även om det bara är en aerodynamisk fördel som bör fungera i samklang med båda versionerna av sin upphängning.

  • Båda förarna förväntas den senaste specifikationen från lördag kvalificerar huvud-till-headOscar Piastri8-4(6-4 utan sprints)LANDO NORRIS2 (+0.084s i Q3) Australia13 Kina (sprint)6 (+0.464s i SQ3)1China3 (+0.152s i Q2)3 (+0.032s i Q3)Japan21Bahrain6 (+0.426s i Q3) Arabia10(no lap tid i

. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Och medan norris nu har blivit mer och mer självsäker i sin bil för att kvalificera sig tack vare både det arbete han har gjort och förändringar laget har genomfört, har han varit den första att erkänna att antalet fel han gör är ner till mer än bara hans front end kamp. Norris lämnades jaga efter Piastri i Montreal efter en rörig kvalificeringssession lämnade honom sjunde på nätet, med hans besvikelse Q3-prestanda var inte relaterad till något annat än att bara försöka för hårt och gå över gränsen.

  • Läst F1 Österrike GP: Lando Norris leder McLaren 1-2 från Max Verstappen i FP2 Men han anlände till Österrike om sina chanser att börja minska sin 22-punktsgap till sin lagkamrat.

– Avstängningen är mer något att försöka ge mig själv en bättre *känsla, snarare än att låsa upp mer prestanda från bilen. Men förhoppningsvis kan en bättre känsla på något sätt låsa upp prestanda, säger han på torsdag. Det är verkligen ett område som jag behöver förbättra och vi arbetar på ganska mycket för att förbättra, men om det finns något spår för att ge mig själv den bästa känslan, är det förmodligen här.

Från både en personlig side och från en lagsida, från att försöka förbättra bilen och titta på de förbättringar jag behöver, är det verkligen en bra möjlighet. “Att läsa fler artiklar besöker vår hemsida.