Oscar Piastri flyr straff efter F1 nederländsk...

Oscar Piastri flyr straff efter F1 nederländsk...

Oscar********* kommer inte att ta ett straff efter en pitlanekontretemp med George Russell nästan resulterade i kontakt i Formel 1:s andra holländska Grand Prix-träningssession på Zandvoort

  • Läst F1 Holländska GP: Lando Norris snabbaste igen i FP2 som Lance Stroll, Alex Albon krasch Under den andra röda flaggan i fredagssessionen, producerad som Alex Albon strandade hans Williams på Turn 1, fältet sauntered in i groparna - och Piastri försökte ta den vanliga vägen ut ur den snabba körfältet i sin pitbox **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Den australiensiska var viftade förbi och gick därmed tillbaka till den snabba körfältet för att återuppta sin tidigare kurs för ett par meter, med avsikt att parkera utanför sitt eget garage.

Ändringen av riktningen orsakade dock nästan kontakt med *russell, som var tvungen att kontrollera och vidta undvikande åtgärder. Mercedes-föraren erkände händelsen som överraskade honom. “Jag tror att han drog in lite för tidigt, drog sig tillbaka, så bara lite olycklig, men det skrämde mig lite”, säger Russell.

När du är på rätt spår är du redo för någonting, men när du är i ** pitlane går * relativt långsam, du bara chilling ut. Jag tittade på min skärm, jag var som, “Åh Jesus!” - ja, fångade mig överraskning.

. George Russell, MercedesGeorge Russell, Mercedes The stewards noterade att denna “kan ha resulterat i skada på en eller flera anställda i pitlanen”, och det dekreterade att en ?5000 straff för McLaren var tillräcklig, har ansetts att inte ha gett sin förare tillräckligt varning. Förvaltarnas rapport läste enligt följande: “The Stewards hörde från föraren av Car 81 (Oscar Piastri), grupprepresentant och granskade video, lag radio och in-car video bevis. “Car 81 försökte lämna den snabba körfältet och gå in i gropen under en röd flaggperiod i fri praxis.

När bil 81 närmade sig gropen, blockerades ingången av **team ** personal som driver en bakre jack. En annan lagmedlem signalerade bil 81 att gå runt honom till nästa grop område som han gjorde. På så sätt vände han sig tillbaka kort inom den snabba körfältet och därefter gick in i gropen.

Allt detta ** resulterade ** i bil 63 måste bromsa tungt och vidta undvikande åtgärder. Ingen kollision orsakades dock, situationen kunde ha resulterat i en. Det kan också ha resulterat i skada på en eller flera lag personal i gropen.

******* erkände att föraren inte varnade och att de kunde ha klarat situationen bättre. Vi gick med på att laget borde ha tagit mer omsorg i hanteringen av inträdet av bil 81 i gropen. Även om vi utfärdade Summons baserat på artikel 55.5 i FIA Formel 1 Sporting Regulations, kände vi att artikel 12.2.1.h bättre återspeglade överträdelsen av laget i detta fall.

“Vi påtvingade därför böter på 5.000 under det *artikel. Artikel 55.5 avser att köra oregelbundet eller osäkert under säkerhetsbilen, men hänvisade till International Sporting Code-förordningen om “varje osäker handling eller underlåtenhet att vidta rimliga åtgärder, vilket resulterar i en osäker situation”. Flavio Briatore, Executive Advisor of Alpine F1 ser på i garaget.com artiklar besöker vår hemsida.