Sauber kommer inte att ge upp på...

Sauber kommer inte att ge upp på...

Upp och ner på F1-pitlanen är de finaste tekniska sinnena fullt fokuserade på att lösa utmaningarna i det kommande skiftet till en helt ny bil och drivlina för 2026. Med tanke på McLarens dominans hittills detta ** år *, kan många förlåtas för att deklarera detta en räkning? ögonblick och bortse från de 10 återstående rundorna av 2025 helt. Det är inte så Sauber planerar att handla de närmaste fyra månaderna, även om dess omedelbara framtid innebär en övergång till en ny identitet som Audi. En ny golvgeometri lade till tidigare i år låste upp några oväntade utvecklingsvägar, som den avser att utnyttja.

Och medan fabrikens ingenjörsfokus har flyttats till 2026-paketet, från en operativ synpunkt Sauber har gott om utvecklingsbana, enligt lagets huvudman Jonathan Wheatley. Vi har inte gett upp 2025 ännu? sade: Wheatley, talar uteslutande till.? För oss handlar det om styrka och djup när det gäller vår verksamhet. Så med hjälp av detta momentum som vi har fått under de senaste månaderna, fortsätter att bli starkare och starkare när det gäller våra spårningsoperationer, vår fabriksverksamhet. Och, du vet, ** folk*** talar om kontinuerlig förbättring, naturligtvis, i varje område, måste vi bara ständigt trycka gränserna. Och vi måste lägga till styrka på djupet i organisationen. Vi måste stärka människorna, för det är här vår genväg till vår ambitiösa resa är, det är att skapa rätt kultur och skapa en arbetsmiljö där alla dessa människor lägger positivt till lagets bidrag.

Så det är mycket ** mycket ** målet. Gabriel Bortoleto får en kram från Jonathan WheatleyGabriel Bortoleto får en kram från Jonathan WheatleySauber har mycket gemensamt med Williams eftersom det är ett lag vars ära dagar är en proverbial speck i backspegeln, men som har stora ambitioner under en ny ägare. Även om det är absurt att föreslå att alla som är involverade i den operativa sidan av ett F1-team helt enkelt trampar vatten, glad bara att vara där, Sauber - som Williams - har tillbringat mycket av det senaste decenniet eller mer kämpar för att hålla lamporna på. Att få bilar till racetracket var en prestation i sig För Sauber topparna i F1 inkluderar en 2001-säsong där en rookie Kimi Raikkonen gjorde sitt namn i den tekniskt äventyrliga C20-bilen med sin ? Twin-keel? front suspension monterings, och en stavning under BMW ägande som sätter Robert Kubica i strid för 2008 världsmästerskapet.

Kubica fortfarande ** tror att han skulle ha haft ett bättre skott hade BMW påkört med säsongsutveckling snarare än att flytta fokus till ?09 bilen tidigt. När BMW anslöt sig till tillverkarens utvandring 2009, under efterdyningarna av den globala finanskrisen, undvek teamet snävt att falla i händerna på den så kallade “trillion-dollar conman”? Russell King. Sedan dess har den för det mesta stött längs botten.

Under dessa omständigheter innebär brist på investeringar en långsam glidning bort från banbrytande anläggningar i fabriken, en kamp för att göra, och en kamp för att locka den bästa tekniska talangen. Bland wheatleys mandat från Audi är att ingjuta en del av den vinnande mentaliteten från sin tid som idrottsdirektör för Red Bull, där banan laget var lika ferociously konkurrenskraftiga som förarna. När Wheatley gick med i laget på den japanska Grand Prix, gjorde en betydande prestandauppdatering för C45-bilen redan sin väg genom systemet och produktionen.

Från ras ett har C45 varit särskilt dåligt i trafiken, och både Nico Hulkenberg och Gabriel Bortoleto klagade över svår buffé ** runt ** cockpiten medan han körde i “smutsig luft? Den nuvarande generationen bilar skulle vara mindre känsliga för bilarnas kölvatten, så att de kunde springa närmare varandra genom hörn. Men utveckling - inte bara effektiviteten av undergolvsarkitekturen, men också exploatering av kryphål runt vingeometrier - har medfört ökad köldturbulens.

. Nico hulkenberg*, SauberNico Hulkenberg, SauberEvolution av C45 genom säsongen har fokuserat på att göra aerodynamiken mindre ?peaky?; så att nedkraften den producerar är nu lättare att nå och konsekvent. I Spanien introducerade Sauber en ny främre vinge, golv och bakre kroppskonfiguration och med dessa delar monterade Hulkenberg lagets första poäng sedan säsongsöppnaren i Australien. Mer avsevärt öppnade det reviderade golvet upp några nya utvecklingsmöjligheter och Sauber gjorde fler förändringar i golvkanterna i Österrike och Silverstone, tillsammans med nya spårspecifika vingpaket.

I ** nya grands** prix, outscored Sauber sina närmaste rivaler och gav frontrunners något att tänka på: Hulkenberg hävdade sin första podium på Silverstone och Bortoleto avslutade tre platser före Max Verstappen i Ungern. Stämningsmusiken från Hinwil föreslår att detta bara är början, snarare än en konsolidering process. I alla delar av verksamheten kan vi förbättra oss? sade Wheatley. ?? Själv ingår.

** Varje dag är en lärande upplevelse. Vi kommer från ett litet team som har gjort ett otroligt jobb, uppriktigt, att sätta två bilar på nätet under de senaste 30 eller så år i ett fullfjädrat arbete Audi F1-team. Denna resa är ambitiös, och vi kommer inte att göra det utan att ha människor ombord och utan att utmana varje system och operation vi har och driva oss bortom det normala beloppet. Vi tillkännagav Revolut internt som vår titelpartner innan vi utfärdade pressmeddelandet, och energin i rummet, energin i byggnaden, var otrolig. Det är ett bra ställe att vara just nu.? Jonathan Wheatley hyllar “framtida stjärna” Gabriel Bortoleto efter att Sauber bröt utegångsförbud på ungersk GP Från no-hopers till F1 podium på 12 månader: Vad har förändrats på Sauber?

För att läsa mer ** artiklar besök ** vår hemsida.