Några Aston Martin F1-uppgraderingar borde aldrig ha...

Några Aston Martin F1-uppgraderingar borde aldrig ha...

Prestandavinster har blivit svårare att hitta som F1: s andra markeffektiva aerodynamik era mognar, men för vissa har processen varit mer utmanande för andra. Aston Martin har märkbart kämpat för att låsa upp mer relativ takt från sina bilar sedan starten till säsongen 2023. ochnbsp*; Detta har inte varit för att försöka eftersom Silverstone-baserat team har varit bland de mest industriella i att föra nya komponenter till banan. Problemet har varit att många av dem måste komma rakt av igen, efter att ha misslyckats med att bete sig som förutspådd i simulering. Ny hantering av teknisk partner Adrian Newey har varit uppriktig i sin bedömning av lagets R&D verktyg - särskilt förar-i-loop simulator. ochnbsp;? Du lär dig av misstag och du lär dig av de saker som inte fungerade? Alonso sade när han frågades av Motorsport hur användbar upplevelsen av suboptimala uppgraderingar kan vara när det gäller att bedöma nya idéer.

ochnbsp; ? Men jag tror inte att det var en bra sak att få uppgraderingar som inte levererade vad vi förväntade oss. Så det fanns någon form av misstag i processen att designa något, producera något och tro att det kommer att göra bilen snabbare. ochnbsp;? Och när dessa delar inte gör bilen snabbare måste du ångra några av stegen och veta var misstaget gjordes. Och som jag sa, även om vi lär oss av det, borde det aldrig ha Alonso, Aston Martin RacingFernando Alonso, Aston Martin Racing? Eftersom detta är Formel 1, inte en akademi för att testa saker.

Här måste du leverera?&******; Detta har blivit ett välkänt tema sedan mitten av säsongen 2023, där laget bleknade efter en stark start. Förra året efter British Grand Prix sa Lance Stroll? Varje uppgradering vi? Vi har inte sett den fördel som vi hoppades att se under det senaste året. Bland de mer smärtsamma upplevelserna var införandet av en ny frontflygel, karosseri och golvprofilering för den amerikanska GP-helgen, efter ett tidigare stort uppdateringspaket i Ungern. Detta ansågs vara ett misslyckande och det mesta rullades tillbaka i Mexiko; situationen utlöste ännu en omstrukturering där teknisk chef Dan Fallows togs bort från sitt inlägg och ny VD Andy Cowell tillsatte lagets huvudroll till hans visitkort. Denna säsong har presenterat en annan men relaterad uppsättning problem genom att AMR25 inte var särskilt konkurrenskraftig. ur lådan? - Och medan uppdateringar har erbjudit viss förbättring, har det varit stegvis.  Aston tillämpade sitt första stora uppgraderingspaket på året under Emilia Romagna Grand Prix-helgen: en annan ny golv- och diffusergeometri, tillsammans med toppkroppsrevideringar och en ny bakre strålvingprofil.

. Ett tydligt tecken på brist på förtroende för simuleringsverktygen och korrelationen kom när den utvärderade sina bilar tillbaka till baksidan, med Lance Stroll som körde det nya spektrumet under fredagspraxis och Fernando Alonso behöll den tidigare. ochnbsp*; Men medan det nya paketet visade sig ge en förbättring under kvalet eftersom båda förarna gick vidare till Q3, varken färdiga i poängen. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Hög drag och inkonsekvent hantering har fortsatt att djävulen bilen trots en annan stor uppdatering på Silverstone, som Alonso beskrev som ett litet steg? performance-wise.  Teamet har infört nya, kretsspecifika front- och bakvingar sedan dess, och har inte uteslutit att lägga till ytterligare element före slutet av säsongen. Som Cowell, som uteslutande talar till Motorsport, sade i Ungern, har processen varit ett resultat av att bevisa den nya vindtunneln på plats i Aston Martin? Silverstone ?teknik campus?, gör forskning först i Mercedes tunnel och sedan i den nya anläggningen **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Imola-uppdateringen var avsedd att vara den sista av säsongen men visade sig vara uppmuntrande nog för Cowell att sanktionera mer, om än begränsad, utveckling.

Andy Cowell, **team ** Principal and Group CEO Aston Martin F1 TeamAndy Cowell, Team Principal och koncernchef Aston Martin F1 Team? Vi vet förra året att vi vann mästerskapet för antalet uppgraderingar? han sa. ochnbsp;? Vilket innebär den ansträngning som sattes in av alla, från aerodynamiker och bildesigners, kompositdesigners, supply chain, intern tillverkning och lagen förbereder all hårdvara för att gå till banan, och mekaniken på banan för att passa nya bitar, en enorm mängd aktivitet. ochnbsp;? Och om du inte får belöningen av varvtiden förbättras, är det inte en bra position att vara i. Det är inte bra för förtroende för en organisation eller moral. ochnbsp;? Så att hålla igång tills Imola var viktigt för att se till att allt var på plats. Vi var redo att gå, vi sa att vi kommer att göra uppgraderingar när de är redo. Och så glädjen i debriven som vi gjorde tillbaka här efter Imola var bra att uppleva. Läs mer *Aston Martin kan inte låta bli att undra – vad kan Adrian Newey ha gjort med sin F1-bil 2025? Aston Martin F1-teamets plan att bli en “kreativ, kaotisk innovationsmaskin”  ? Och nu behöver vi bara bygga vidare på det. Vi måste bygga vidare på vår förståelse av flödesfysikens och aerodynamikens värld, hela vägen in i våra analysverktyg så att vi har ännu mer förtroende för det arbete som vi går framåt för 26 och bortom.?  Medan detta målar en lugnande bild av framtiden, har Alonso och Stroll resten av 2025 för att komma igenom. Och där, ras efter ras, kommer de att titta på en bil som kvalificerade sig på baksidan av rutnätet i Belgien, sedan var bara en tionde off pole i Ungern en vecka senare - och undrar vilken sida av dess personlighet de? re going to get..com artiklar besöker vår hemsida.