Fortsatt kraft: F1:s nya, unga fans är...

Fortsatt kraft: F1:s nya, unga fans är...

Att locka fräscha ögon är en sak, att hålla dem engagerade på lång sikt är en annan - men Formel 1 ser ut att behålla sin nyare, ständigt aktiva publik. Nya målgrupper har lockats till F1 under de senaste åren, oavsett om det är genom en växande närvaro i USA eller den mycket framgångsrika Drive to Survive-serien på Netflix. Även om det stora antalet nya ögon på produkten är imponerande, vet F1 att det är mycket viktigare att hålla dem fast vid sin produktion under en längre tidsperiod.

Som 2025 Global F1 Fan Survey visar, lyckas serien med den strävan, med hela 94% av alla respondenter som säger att de förväntar sig att fortfarande följa F1 om fem år från och med nu. Siffrorna går också djupt, med både nya och gamla fans som engagerar sig i mästerskapet. Siffran blir ännu högre om man räknar in Gen Z-fans (97 %), respondenter från USA (95 %) och 96 % av de “nya” fansen - de som följt serien i mindre än fem år.

  • Långvariga F1-följare som tillfrågades var också i stor majoritet när det gällde att förbli fans under de kommande fem åren (93%) - liksom de fans som är över 45 år, med nästan en tredjedel av de tillfrågade som uppgav sitt åtagande att förbli
  • Stefano Domenicali, VD för Formula One GroupStefano Domenicali, VD för Formula One Group?Vi är glada över vår framtid,? sa F1:s VD och koncernchef Stefano Domenicali i sitt öppningsanförande i samband med introduktionen av 2025 Global F1 Fan Survey.“När vi går in i 2026 kommer vi att se en ny era av bilar med hållbart bränsle och ett nytt team och en ny arena som ytterligare kommer att förbättra kampen på banan
  • Och vi vet att våra fans också är glada. Läs också: Hur Gen Z-kvinnor driver nästa våg av F1-fandom Amerikas F1-uppstigning: Ny fanundersökning bekräftar ökning av USA:s stöd för F1 Formel 1 och Motorsport Network presenterar 2025 Global F1 Fan Survey Medan mycket av äran för F1:s ökande popularitet har lagts på Drive to Survive, visar 2025-undersökningen några intressanta siffror när det gäller vägen in i serien.

Av de tidigare nämnda “nya fans, tillskrev 16% sin F1-anslutning till Netflix-dokuserierna, medan de totala siffrorna visade att 39% av de 100 000 respondenternas ingångspunkt var genom vänner och familj - långt ifrån fortfarande den vanligaste vägen. Dessa siffror är nyckeln till F1:s tillväxt men också till den långsiktiga planering som kan sättas i verket, med vetskapen om att majoriteten av fansen är här för att stanna. För att läsa fler artiklar besök vår webbplats.