Charles ** Leclerc** chockformel 1 pole position för den ungerska Grand Prix har satt upp en spännande strid vid Ungaroring som han syftar till att avvärja McLaren duo av Oscar Piastri och Lando Norris. Medan McLarens kan förväntas bli snabbare över en race stint som bakdäckslitage kommer i spel, var Leclerc faktiskt i samma ballpark under fredagens FP2 långa körningar, dela långvarig ledare Piastri och Norris. Ungern är ett spårningslopp på grund av sin brist på övertagande möjligheter, men en mängd olika tillgängliga strategialternativ och hotet om regn kan lägga till lite intriger till 70-lap håller fasta kort, men strategialternativ är tillgängligaSpeaking till förmån för Leclerc börjar på den rena sidan av nätet, på nya asfalt, medan andraplacerade Piastri börjar från det lägre greppet inuti.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** I början av lördagens F2-sprintlopp föll andraplacerade McLaren junior Alex Dunne omedelbart i kopplingarna till tredjeplatsstarten Arvid Lindblad, och om det är något att gå kan Piastri bli mer oroad över att hålla titeln rival Norris bakom än att ha en go på **leclerc ** Ungersk GP: grepp i början Ungersk GP: grepp i början Om Leclerc håller ledningen, passerar den högre hastigheten Ferrari på rätt spår kommer att vara en utmaning och en halv, även för McLarens **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men Pirellis förutspår en mängd olika bärbara pitstopstrategier som kan hjälpa Monegasque närmaste chasers.
. Den snabbaste *strategi i teorin är en tvåstoppare på medelhård, nära följt av en one-stop på medelhård. Även det mjuka däcket kunde spelas i söndagens svalare förhållanden för förare som vill vara aggressiva i början innan de försökte undergräva sina rivaler. Men till skillnad från Leclerc har varken McLaren-förare en andra uppsättning av hew-hårddar, vilket kommer att tvinga dem att ta en begagnad uppsättning eller välja en annan strategi.
“För dem finns det möjlighet att börja med en one-stop strategi med idén om en one-stop medium / hård”, säger Pirelli chef Mario Isola. För tillfället är en one-stop mer eller **less ** 10 sekunder långsammare med den grad av nedbrytning som vi mätte på fredag. Om det är svalare och du kan hantera bättre däck, kan det vara mindre.
Det är därför jag tror att tvåstopp fortfarande är det föredragna valet. Ungersk GP: ** möjlig ** rasstrategier Ungersk GP: möjliga tävlingsstrategier Om de bestämmer sig för att börja med en tvåstoppstrategi i åtanke, är mjuk-medium-hård förmodligen bättre, eftersom du är snabb i början, använder du mediet för underskärningen som är mycket kraftfull här. Och sedan har du den sista stenen på det hårda.
Ingen klagade*** om uppvärmning men det beror på villkoren. “Men med tanke på Ungern är ett spårningslopp, kan den långsammare one-stop fortfarande vara mer livskraftig eftersom det kommer att vara möjligt att hantera din andra uppsättning däck till slutet utan att riskera att förlora positioner. Kommer McLaren att tvingas vara konservativ?
? Under * normala ** omständigheter kan McLaren prova båda alternativen. Använd en bil för att undergräva Leclerc tidigt och gå långt med den andra, vilket gör att Ferrari väljer vilken förare det kan försöka täcka, vilket tvingar Scuderia till en förlorad situation. Men dessa är inte normala omständigheter, eftersom både Norris och Piastri ifrågasätter förarens titel.
mclaren har alltid lovat att ge båda förarna likabehandling, så ingen av dem kommer att acceptera att vara på något annat än vad de känner är den bästa strategin - med försiktigheten att den ledande bilen i loppet borde ha prioritet. Ett liknande scenario spelades ut i aprils japanska Grand Prix i Suzuka, där både Norris och Piastri fastnade bakom polesittern Max Verstappen och McLaren tog en mycket konservativ rutt, även spottade Norris på samma varv som Verstappen snarare än att dela strategier. Vi kommer båda att försöka vinna loppet.
– Jag tycker att det är vårt mål, säger Piastri till Sky. Det finns många saker där du kan vinna eller förlora, men jag är säker på att vi båda försöker vinna loppet i vår egen rätt. “Potentiellt beror det på hur vår takt är och där vi hamnar efter varv en.
Om du gropar tidigare kan du få underskärningen men betala för det ** senare ** i stinten. Om du går senare måste du försöka överta på rätt spår, så det finns för- och nackdelar till båda. Ungersk GP: tillgängliga race setsHungarian GP: tillgängliga race sets Hotet om regnEn annan ingrediens för att lägga till blandningen är utsikterna till regn, med morgonduschar som redan har återställt greppnivåer. MeteoFrance, FIA: s väderleverantör, pegging chansen att ** regn ** på 40% under Budapest morgon till 15:00 lokal starttid, varefter chanserna för duschar kommer att minska. Strax före middag var spåret allt utom torrt tack vare 37 varv av körning i F2-funktionen ras. Alla satsningar är av om regnet återvänder, men medan övertagande kan potentiellt vara lättare i våt och McLaren har sett mäktig när mellanliggande används, spikar pitstop timing kommer att vara lika avgörande. Både Ferrari chef Fred **vasseur ** och Stella verkade finna sina chanser på söndagen. – Vi såg att vi hade en stark och konsekvent takt över en lång sikt jämfört med McLaren, säger Vasseur. För loppet måste vi fokusera på oss själva, ha en bra strategi och rätt inställning för däcken. Om vi gör det, kan vi ha en bra sådan som vår ras ** takt ** är generellt starkare än vår quali takt. Stella tillade: “Jag har sagt till några av er redan att Ferrari var i spelet, Ferrari verkade vara konkurrenskraftig, men samtidigt är vi övertygade om att vi kommer att ha takten att kämpa för segern.” Traditionell kostym i Paddock före F1 Grand Prix i Ungern. Axl Rose besöker Aston Martin F1 Team garage. Flavio Briatore, Executive Advisor of Alpine F1 och Ayao Komatsu, Team Principal of Haas F1 på nätet..com artiklar besöker vår hemsida.