Den känsla av frihet som drev Williams...

Den känsla av frihet som drev Williams...

När Williams lag huvudman James ** vowles ** och hans fru Rachel tog till sin årliga nyårs tradition att ställa sig en utmaning, var tanken att lära sig en ny färdighet under det nya året. Ta pianolektioner, lära sig ett nytt språk; du får idén. Men år 2020 satte Vowles sig ett något högre mål.

Okänd för sin fru, då Mercedes ingenjör inledde hemliga helikopter flygande lektioner. – Det tog över ett ** år*, för vi gick till och med igenom nästa nya års process, säger Vowles. När jag hade tid skulle jag försvinna en halv dag och effektivt gå till ett flygfält i High Wycombe och lära mig att flyga.

I slutändan fick jag igenom * 56,5 timmar* av flygning och 11 teoretiska tentor. Som du föreställer dig var det inte lätt att hålla det hemligt för henne hela tiden, så när jag trodde att hon blev misstänksam bokade jag oss för att gå på en helikoptertur i London. “Hela verksamheten - cirka 25 personer - var helt på detta.

Jag bara ** nonchalant plockade* upp briefingen, de satte mig på framsidan eftersom jag har längre ben och sedan frågade jag om jag kunde leka med några växlar. Sedan avfyrade jag helikoptern och tog av. Jag önskar att vi hade filmat Rachels reaktion.

Molnet var för lågt den dagen, så vi flög precis runt flygfältet, men jag tog henne tillbaka upp till London en vecka senare. Jag bröt vår tradition med den där. James***** är kvalificerad att flyga en Robinson R-66 Turbinhelikopter James Vowles är kvalificerad att flyga en Robinson R-66 Turbine helikopter Naturligtvis vaknade Vowles inte plötsligt upp med tanken på att flyga helikoptrar, han agerade snarare på en livslång passion för himlen.

“Jag slingrar den hela vägen tillbaka till när jag var fyra eller fem och jag hade min första cykel.” Det representerade friheten, du kan plötsligt gå så ** mycket längre och utforska så mycket mer. Och flyget är en förlängning av det och du kan se världen på ett sätt som så få människor får se i normal mening.

De flesta människor har tagit en ** kommersiell flygning, men det är annorlunda än du väljer hur du vill utforska världen, och när du vaknar på morgonen och gå gör det. Det är vad jag tycker om luftfart, det är friheten att göra något som är unikt. När jag var liten, en av mina drömmar var att vara en Air Force fighter jet pilot.

Jag njöt av alla fordon som gav ** hastighet*. Vad har mest hastighet? Tja, du kan lika gärna gå över Mach 1 om du ska göra det … “Hur helikoptrar håller Vowles på tårna Men längs vägen Vowles intresse gradvis flyttas från fasta flygplan till helikoptrar, som inte exakt ger samma hastighet fix som en högpresterande jet, men en mycket mer hands-on sätt att flyga Vowles i samband med.

. Att ta av i ** robinson ** R-66 Turbine han leasing kräver en rejäl stöv av roder - eller anti-torque pedal för att vara exakt; helikopter-specifika tekniker för svävning och landning kräver en hel del precision, medan din typiska allmänna flygplan är mycket mer Vowles, Williams, flyger en Robinson helikopter. James Vowles, Williams, flyger en Robinson helikopter Den bubbelformade glaskanalen ger utmärkt synlighet, vilket hjälper Vowles att uppnå den känslan av frihet han begär. Och efter att ha haft massor av erfarenhet racing GT-bilar som amatör racer, fann han snart paralleller som sped upp sin lärandeprocess. “Jag försökte fixed-wing flyga också, men jag hittade det inte intressant”, förklarar han. “Om du bara släpper kontrollerna i ett fast flygplan, kommer det att stanna där.

Vad jag ville är utmaningen att inte ha något annat val än att vara i ett tillstånd av ** flödeskontroll** flygplanet. Det är vad en helikopter gör. Det håller dig på tårna, och det handlar om mikrojusteringar till en enhet som du måste vara helt ansluten till.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Så på ett konstigt sätt är det förvånansvärt som att köra en racerbil. När du ** först** svävar, om du kan stanna inom flygfältet behandlar de det så bra **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Den första svävaren jag gjorde var, tror jag, en maximal rörelse på tre meter vänster och höger.

Jag är ganska säker på att alla som kör en racerbil har vad du behöver ** för att flyga en helikopter, eftersom det är mycket liknande. Du är bara i linje med vad helikopterns rörelse är och de mikrojusteringar du behöver göra. Såvitt jag förstår är det när din öronbalans blir i samklang med vad du kan göra i sekvens med dina händer och fötter.

Du är bara i linje med vad flygplanet gör och reagerar på det hela tiden. Och jag tror att det är vad jag verkligen tyckte om. På grund av sitt upptagna liv som en F1 lag huvudman, med massor av åtaganden ovanpå en 24-rasskalender, Vowles är ** flygande ** ingenstans så mycket som han skulle vilja   - “inte ofta alls” & nbsp; - men han ser till att hålla sig aktuell och ta sina årliga flygprov för att behålla sin licens.

“Jag upprätthåller min licens varje ** år, men förmodligen bara något som sex till 10 timmar per år”, säger han. “Jag skulle mycket hellre göra mer, men på grund av var helikoptern jag hyra baseras, när du kommer dit, göra dina kontroller och börja, det är ungefär fyra och en halv timme. Det är inte en vettig användning av min tid.

Under den period jag började flyga har vi haft två små barn, så när jag är fri min **time * borde verkligen spenderas på min familj. Så, vad jag har gjort, till exempel, är att få en helikopter upp till olika platser jag behöver gå, som Goodwood, som är en bra användning av min tid. James Vowles, Williams, flyger en Robinson helikopter James Vowles, Williams, flyger en Robinson helikopter Den årliga kontrollturen för att upprätthålla en helikopterlicens inkluderar att öva flera tekniker och livräddande akutförfaranden, varav den viktigaste är en teknik som kallas autorotation.

Kanske i motsats till populär tro, *helikoptrar inte bara falla ur himlen i händelse av ett motorfel. Medan helikoptrar inte har nytta av vingar för att ge hiss, genom att sjunka på en viss lufthastighet en pilot kan hålla rotorerna snurrar även utan kraft att glida till en säker landningsområde. Det är därför tekniken är ett måste för alla piloter att bli och hålla sig kvalificerad, men det gör inte att öva akutförfarandet mindre irriterande.

Vad jag tycker om det är att helikoptrar borde ** verkligen skruva in sig i marken, men de gör det inte. De flyger, säger han. Vi måste bli certifierade en gång om året, vilket skiljer sig från fasta vingar.

Och för ** bra anledning,* eftersom det finns mycket mer att stanna på toppen av. Du måste göra flera autorotationer per år, helt sätta den på marken. Du känner att du korsar en bro och din mage blir lite lättare, eftersom helikoptern sjunker till jorden, men du har en minut eller så för att kontrollera den och sätta den exakt där du vill.

Det är en ** av testerna vi går igenom, trots att motorfel inte händer. Men Vowles prenumererar inte på tanken att helikopterflygning är i sig farligt. “Det är den första uppfattningen om det, men verkligheten är att det är piloten som orsakar de flesta problem”, säger han.

Men jag har nästan alltid en andra pilot med mig, för uppriktigt sagt, varför inte? I slutet av dagen, om något händer mig är säkerheten för andra mycket viktigare. Lärdomarna F1-team kan lära sig av *blå Änglar Medan han så småningom blev en motorsportingenjör snarare än att bedriva en karriär i Royal Air Force, såg Vowles en barndomsdröm när han före majs Miami Grand Prix, han och hans förare Alex Albon bjöds in av Blue Angels, USA Navys berömda demonstrationskvadron.

Både Vowles och Albon fick en gång-i-ett-livstid möjlighet att genomföra en full sortiment med ** team **, som flyger i baksätet för två-sits F / A-18 Super Hornets. Flyga högpresterande stridsflygplan i nära formation - så nära som 18 tum från varandra wingtip till wingtip & nbsp; - kräver en enorm mängd träning, samordning, ansvar och lagarbete. Och oundvikligen, att invecklad process kittlade hjärnan hos en perfektionistisk motorsport ingenjör och lag huvudman leder en trupp på 700 personer till toppen av Formel 1.

Överlappningen mellan de två organisationerna* är långtgående. Det första jag tog ifrån var detaljnivån på allt, även på saker som jag inte trodde var relevanta. Och jag är en detaljorienterad person!”, chuckles.

Hur vi lämnar byggnaden, hur du går till planet, när du hälsar från i flygplanet, när baldakinerna är stängda & nbsp; - allt samtidigt. Super hornets* av den amerikanska flottans blå änglar i diamantbildningSuper Hornets av den amerikanska flottans blå änglar i diamantbildning “Allt handlar om en världsklass uppsättning strukturer. Deras ansvar är världsklass, det bästa jag någonsin sett.

Det handlar inte om att skylla. Det handlar inte om vad du borde ha gjort ** annorlunda*. Det är: “Här är vad jag gjorde annorlunda.

Jag satte det fel, det bankade för hårt, jag flyttade ut ur din kölvatten som ** orsakade någon * andra problem. Allt handlade om självreflektion till en mycket hög detaljnivå. Jag tror att det finns mycket vi i världen kan lära av det.

Det, och jag tror också att Hornet är det bästa flygplanet i världen **! Medan Vowles kanske inte får den mängd sätestid han vill, har han fortfarande gott om flygande mål på sin hinklista. Att kombinera sin passion med sin unga familj kan vara tufft just nu, men en dag vill han visa världen ovanifrån.

“När det finns tid och min familj lite äldre, jag vill använda dessa färdigheter för att faktiskt få oss att kul ** platser * som vi inte skulle gå till normalt, säger han. Jag har inte varit på Isle of Wight än, eller många platser i Skottland, och det skulle vara ett riktigt bra sätt att göra det. “Jag tror att det verkligen är därför jag gjorde det här.

. För att ge oss möjlighet att gå och utforska världen. “James ** vowles**, Williams Racing på Blue AngelsJames Vowles, Williams Racing på Blue Angels För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.