
Motorsport. mclaren hade identifierat en serie ineffektiviteter i den aerodynamiska plattformen av årets MCL60 i säsongens förspel, vilket ledde till en omstrukturering av sin tekniska avdelning och en tung utvecklingscykel som planerades att andas liv tillbaka till laget. Med en betydande uppgradering för 2023: s Red Bull Ring ras, gick McLaren från att göra enstaka poäng för att göra podiet ofta, även om grunden för 2024 uppföljning (MCL38) började längre upp på fältet, bara en Miami golv uppgradering sätta laget på vägen till sina eventuella konstruktörer titelvinst.
The Woking team har fortsatt att bygga det framåt, och dess MCL39 har varit fältklassen under hela 2025 - och dess närmaste rivaler har inte kunnat utmana konsekvent. Det anses att McLarens korrelationsprocesser vid basen är klassen av fältet, till den punkt där det verkar varje uppdateringsnät med det redan befintliga paketet för att förbättra prestanda. Teamchefen Andrea Stella tror att detta beror på att laget får “fundamentals” bakom varje ny potentiell uppgradering rätt.
“Denna trend som vi har kunnat etablera, varigenom utvecklingen - att vara dem från en mekanisk synvinkel, men framför allt aerodynamisk - har varit framgångsrik, är resultatet av många faktorer”, ** stella * Stella, Team Principal, McLaren F1 TeamAndrea Stella, Team Principal, McLaren F1 Team “Det finns inte mycket i Formel 1 grundläggande för framgång som är en magisk kula. Det är verkligen resultatet av att arbeta med grunderna. Grunderna involverar inte bara förmågan att skapa idéer, att skapa nästa geometri för ett golv eller en främre vinge, men de involverar också förståelse för de metoder du använder för denna utveckling - och förstå när dessa metoder inte bara kommer att vara effektiva för att vara innovativa, men också för att ge dig förtroendet att vad du har uppnått i utvecklingen i vindtunneln eller CFD faktiskt kommer att överföra till något som fungerar spårning.
Detta är en del av att generera ** knowhow * som ett lag, som i sig är ett mycket enkelt uttalande - Låt oss generera kunskapen för att ha den bästa korrelationen? - Men i verkligheten är det en av de mest komplicerade slagfälten för alla Formel 1-lag. “Vi har investerat mycket ur denna synvinkel. Jag måste berömma människors kvalitet, för även om vi talar metoder, leds de alltid av människor.
Jag har haft turen att jag kunde luta mig mot mycket kompetenta ledare och ett mycket talangfullt team. Korrelation i detta fall mäts naturligtvis som ett team samlar sina data över sina olika simuleringsverktyg och upptäcker att datamönstren vanligtvis upplevs på rätt spår under träningssessioner. Det kan vara att de faktiska siffrorna själva är ute av en liten faktor, men så länge denna faktor förblir konsekvent, kan ett lag anpassa sig till denna avvikelse i ytterligare simuleringsarbete.
. Naturligtvis, när den faktorn är **villigt inkonsekvent ** genom alla aspekter av en bil attribut, det är då problemen börjar uppstå. McLaren verkar inte falla foul av detta. Teamet tenderar också att ta sin tid med en uppdaterad del, där det försöker det i praktiken och sedan granskar data tillbaka vid basen innan du använder den i resten av helgen.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Notera främre vingen McLaren först registrerad i Kanada, till exempel; **team **** försökte det i fredagsövning, men rasade inte med det förrän det hade smält dessa data. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det pressades sedan i en tävling för första gången i Österrike. Lando Norris, McLarenLando Norris, McLarenReviewing hans team form i 2025, medgav Stella att nivån av konkurrenskraft hade varit en överraskning för honom - men var angelägen om att påpeka att laget tog en “aggressiv” strategi för att utveckla förra årets bil.
Laget hade satts upp målet att rensa baren som sattes av de andra frontrunning **teams ** på en konsekvent basis, och Stella sade att den fortsatta utvecklingen berodde på dess pre-säsong uppskattningar i marginalen över de andra lagen som inte är tillräckliga. Jag har blivit förvånad över denna nivå av konkurrenskraft. När vi förra året diskuterade hur mycket ansträngning vi ville förbättra 2024-bilen ville vi definitivt vara mycket ambitiösa.
Varför McLaren är villig att riskera? open Lando Norris vs Oscar Piastri F1 titel slåss “Vi ville försöka rensa ? * gå in i tävling helger och du vet aldrig vem som ska vinna? vi hade förra året, och vi trodde att vi behövde göra lite mer än den normala utvecklingen. Så hur gör vi det? Vi omfamnade en mycket aggressiv strategi för innovation.
MCL39 är en mycket innovativ bil. Ur en teknisk synvinkel har vi varit nervösa för vissa lösningar & nbsp; - oavsett om vi var ** faktiskt ** i villkoret att leverera dem. Men när vi tittade på varvtiderna och siffrorna i simuleringar, trodde vi faktiskt att det inte skulle räcka.
I början av *säsong var det faktiskt inte tillräckligt. Det är en faktor som har hänt under den här säsongen, vilket är att bilen faktiskt har uppgraderats. “Att läsa fler artiklar besöker vår hemsida.