
Motorsport. norris kunde ha gått för ett hat-trick i sitt andra hemland Belgien efter att ha tagit en övertygande pol igår, men en slip out of La Source på det första varvet efter att säkerhetsbilen skalade av gav Piastri en möjlighet att slå. Vad som följde var en gutsy flytta från den unga australiensiska som han stoppade bakom Norris genom Eau Rouge och upp Raidillon, belönas för hans orubbliga engagemang med en kraftfull glidström till slingshot förflutna.
Skulle Norris ha något bättre?* Absolut. Men Piastri visade återigen att han är en is kall mördare, krypa sin motståndare med precision, en egenskap som han redan visade i Saudiarabien mot Max Verstappen och flera andra tillfällen.
piastri* satte sedan inte ett hjul fel eftersom han försökte matcha Norris tider medan han vårdade de mer spröda mediumdäcken till målet, medan Norris överkompenserade för att behöva vrida varvtid ur de långsammare hårda däcken med några små fel. Läs mer F1 Belgien GP: Oscar Piastri slår Lando Norris efter lång regnfördröjning Slutresultatet är att Piastri har fördubblat sin ledning över Spas sprinthelg som paret leder till Ungern, där australiensarna tog sin jungfru vinna bara 12 månader sedan. Livet går verkligen fort för Piastri, vars stora prix vinna tally är nu upp till: Max Verstappen, Red BullMax Verstappen, Red Bull RacingMax Verstappen, Red Bull RacingArguably kunde bara Max Verstappen ha vunnit lördagens sprint mot snabbare McLarens, med sin överlägsna topphastighet för att passera Piastri innan han hängde på för kära liv som hans däck föll av.
Men även Verstappen var maktlös att upprepa dessa hjältemod på söndagen som Red Bull förutsåg en full våt ** ras ** genom att flytta till en uppsättning med mycket mer downforce, bara för majoriteten av loppet att hållas i torr. Den regerande världsmästaren fastnade bakom Charles Leclercs mer hala Ferrari för hela loppet, vilket går något sätt att förklara sin frustration efter loppet, skyller sina kamrater för att uppmana raskontroll att fördröja starten på grund av bristen på synlighet. Läs mer Max Verstappen slams F1 Belgien GP regnfördröjning: “Om du inte kan se kan du alltid lyfta” Du kan förstå varför Verstappen och Red Bull kände sig upprörd.
På Silverstone fann truppen sig i det motsatta scenariot eftersom Verstappen föll ner i ordern med en låg downforce-uppsättning i en ordentlig våt ** ras **, en smärtsam lektion som utan tvekan spelade på Red Bulls kollektiva sinnen när den spikade ner sin rasuppsättning går in i lördagskvalificering. Denna tid raskontroll utövade mer försiktighet än i Storbritannien, något som race regissören Rui Marques informerade förare om i förväg, vilket innebar att lag som bestämde sig för att gå för våtväder nivåer av downforce faktiskt straffades för det. Raskontroll kunde ha startat om loppet tidigare, men med tanke på den tragiska senaste historien om Spa-Francorchamps, kände det lite på näsan för Verstappen att föreslå förare som var oroliga för synlighet borde bara lyfta i stället, även om det bara var hans frustration hälla ut.
Samma uppsättning val påverkade Yuki Tsunoda, som inte kunde konvertera hans bästa kvalificerade resultat för truppen i sjunde med poäng. På grund av felkommunikation lämnades den japanska föraren ut minst ett varv för länge på mellanliggande också, och förpassade honom till att avsluta 13. Men det verkar vara stadigt framsteg för Tsunoda efter en dyster period, vilket uppmuntrar till: Charles **leclerc **Charles Leclerc, FerrariCharles Leclerc, Ferrari På den motsatta sidan av spektrumet såg Leclerc en lägre downforce-uppsättning belönad med ett podium, som höll Verstappen precis som holländaren föll av Piastri en dag före.
Men det skulle vara fel att bara lägga ner **leclerc ** prestanda ner till vingenivåer och raskontroll beslutsfattande, som monegasque föraren satte i en tråkig enhet i en Ferrari som tydligt inte var snäll på sina mellanliggande däck, innan motstå en sen utmaning från holländaren i torr. Som en hård konkurrent fortsätter Leclerc att vara i två sinnen om den här säsongen. Han är tacksam för att Ferraris uppgraderingar fungerar men frustrerade över att de inte kommer mycket närmare McLaren.
Schrodingers framsteg. Men verkligheten är att McLaren har seglat i avståndet och Scuderias verkliga kamp är med **mercedes ** och Red Bull. I det avseendet verkar Ferraris senaste sats av uppgraderingar, inklusive en bakre suspension geometri förändring som bör hjälpa till med körhöjder och installationsfönster, fungera medan Mercedes glider bakåt.
Spa var ett anständigt steg för Maranello mot runner-up plats i mästerskapet, särskilt när vi är på väg till några varmare klimat snart som Mercedes inte utmärker sig i Lewis **hamilton ** förtjänar också kredit för en felfri comeback-enhet och strategi, som är den enda pitlanestartaren som väsentligt flyttar upp ordern **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** I ingen liten del Hamiltons rusning var tack vare ett avgörande drag för att vara den första att grop för slicks, men han passerade fler bilar än någon annan på rätt spår också.
Men medan han var otur att bli träffad med en spårgräns intrång i ** kvalificerade **, finns det något arbete att göra på Hamiltons sida för att reda ut de problem som ledde till att han saknade ett slag i sprint kvalificerade. Loser: Andrea Kimi AntonelliMercedes italienska förare Kimi Antonelli ser inuti cockpiten av sin bil före en försenad start av Formel 1 belgiska Grand Prix efter en röd flagga på grund av synlighet på Spa-Francorchamps krets i Spa, den 27 juli 2025. (…)
*antonelli särskilt kämpar för att ge med sin Mercedes på själva gränsen för vidhäftning i kvalifikation, vilket är en så viktig del av spelet när en eller två tiondelar kan göra skillnaden mellan att avancera till Q3 eller att oceremoniöst dumpas i Q1. Antonelli gick bättre i loppet, men från sin pitlan start kunde han inte följa sin mycket mer erfarna Mercedes-föregångare Hamilton genom leden.
Under andra omständigheter, med ***** klyftor mellan lag, skulle Antonelli ha betalat mindre av ett pris för sina rookielektioner, men nu verkar den skarpa skillnaden i resultat med George Russell påverka honom. Men för den 18-årige som precis avslutat gymnasiet är den större bilden att 2025 är ett långt masterår på F1: s universitet, en krockkurs för att bli en väl avrundad F1-förare. Den tuffa spell han går igenom nu kommer en dag att stå honom i gott skick.
Driver vände** pundit Nico Rosberg fended för Antonelli och sade Mercedes bör gå vidare och förnya sin affär för 2026 för att lyfta en vikt av sina unga axlar. Världsmästaren 2016 säger en hel del saker, några mer ansedda än andra, men i det här fallet är det svårt att inte hålla med. Om en Verstappen-rörelse inte kommer att hända nästa år är det kanske rätt tid att ge italienarna en välkommen förtroenderöst.
Alex AlbonGeorge Russell, Mercedes, Alexander Albon, **williams **George Russell, Mercedes, Alexander Albon, Williams Albon hittade en väg in i topp sex igen tack vare en enastående kvalificerande prestanda, och vid en avgörande tidpunkt för Williams också. Williams en gång cushy lead i slaget för femte började avdunsta under de senaste veckorna som laget misslyckades med tillförlitlighet frågor, samtidigt out-utvecklas av sina direkta rivaler på grund av dess väl dokumenterade fokus på 2026. Sauber är särskilt imponerad av sina uppgraderingar, men i Belgien Williams slog tillbaka med en stor, engångsuppdateringspaket som inkluderade ett tweakat golv.
Sainz plockade upp poäng i sprinten, medan i händerna på Albon Williams kunde hålla av en laddning Hamilton på söndagen. Det ger Williams en välbehövlig ökning eftersom det leder till en Hungaroring krets som kommer att bli mycket mer utmanande för sin bil, både när det gäller layout och kylning krav. Loser:******Esteban Ocon, Haas F1 Team, Oliver Bearman, Haas F1 TeamEsteban Ocon, Haas F1 Team, Oliver Bearman, Haas F1 Team Team Haas kanske inte riktigt har haft tillräckligt för Williams, men efter en bra visning i sprinten borde det amerikanska laget verkligen ha gjort poäng på söndagen.
. Både Esteban **ocon ** och Oliver Bearman såg tillräckligt snabbt för att göra det, men strategibeslut undiderade sitt bud på ytterligare två poäng. Ocon kommer i synnerhet att ha undrat varför han lämnades ut så länge på mellanhand när han passerades av förare som redan hade ruttna för slicks. Bearman pitted också för sent, men hans största problem var hans motor går in i halsläge efter gropen, förklarade han, vilket såg honom få passerade av Gasly, Alonso och Tsunoda.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Den tråkiga 2025 mittfältstriden är en av att fånga dina möjligheter, och medan det inte fanns några chockpodier upp för grepp som i Silverstone med Saubers Nico Hulkenberg, var detta fortfarande en stor för Haas. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Annat än en underpresterande Aston Martin, dess andra direkta rivaler plockade upp: Gabriel ** bortoleto **Gabriel Bortoleto, SauberGabriel Bortoleto, SauberNico Hulkenberg fick med rätta sina plågor efter en underbar och länge försenad grand prix podium i Storbritannien **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det lämnade Gabriel Bortoleto full av beundran för sin erfarna lagkamrat, men också med en touch av avund.
Och den unge brasilianska på något sätt lyckades sätta det till god användning när han såg den snabbaste Sauber **-driver ** i hela Spa-sprinthelgen, både i våt och torr. Hulkenberg hade inga klagomål när han blev ombedd att flytta över för Bortoleto i loppet, efter att tyskarnas underskärning såg honom katapult upp ordern. Och medan den regerande F2-mästaren inte hittade en väg förbi Racing Bulls-föraren Liam Lawson heller, säkrade han bekvämt sin andra poäng i nionde. * Det kallas att vara bra värde för ditt resultat, för en man vars blygsamma utrustning har inneburit att hans prestationer inte talas om tillräckligt. Vi pratar säkert om honom nu. * Loser: **aston ** MartinLance Stroll, Aston Martin Racing, Fernando Alonso, Aston Martin RacingLance Stroll, Aston Martin Racing, Fernando Alonso, Aston Martin RacingMuch som Sauber, Aston Martin såg ut att ha vänt om en frustrerande kampanj med solida uppgraderingar som tillät Fernando Alonso att string tillsammans en körning av fyra på varandra följande punkter avslutas och även hjälpte Lanceroll Stroll ta sjunde i Silverstone * Det var därför lite av en överraskning att se Silverstone-teamet kämpa så mycket i Spa, med en brist på kvalificerad takt den största skyldige som inrättade en underväldigande helg. Dess ** race ** takt verkade bättre i teorin, men truppen verkar falla platt på “variety kretsar” som kräver både höga topphastigheter och starka medium till höghastighetshörngrepp, tvingar lag att göra kompromisser. Promenera misslyckades med att flytta upp ordern och fick bara två platser från 16: e, medan pitlane starter Alonso definitivt aldrig såg ut som att gå någonstans. Liksom Verstappen hade hans sida av garaget helt engagerat sig i en våt raceuppsättning som inte hamnade som vad som krävdes. Men om Aston kommer att kvalificera detta ** dåligt, även * rätt installation skulle inte ha fungerat underverk ändå..com artiklar besöker vår hemsida.