
Formel 1 bekräftade 2026 kalendern förra månaden, men turkiska Grand Prix chefer är redo att gå in och vara värd för en F1 ras så tidigt som nästa år om någon ras tvingas avbryta Istanbul Park överfördes nyligen till TOSFED, den turkiska Automobile Sports Federation, med federationspresidenten Eren Uclertopragi beklagar att han skulle vilja se F1 tillbaka i Turkiet permanent - snarare än bara kortfristig affär
- Turkiet var senast värd för F1-lopp under COVID-19 påverkade &*nbsp;2020 and 2021 säsonger som en stop-gap-lösning för att fylla i kalendern, och tjänstemän arbetar nu med en permanent avkastning.
I en intervju med , Uclertopragi sade: “Efter vår utnämning av ** regeringen ** som federation för några månader sedan, har vi varit i intensiva diskussioner med F1 och FIA ledning. ?? Det finns ett starkt engagemang från regeringen för att få Turkiet tillbaka till Formel 1-kalendern med ett permanent och långsiktigt avtal. Som vi vet har 2026-kalendern redan meddelats. I händelse av att en tävling inte kan hållas av olika skäl, kunde vi vara värd för den turkiska Grand Albon, Red Bull Racing RB16, Sebastian Vettel, Ferrari SF1000 och Lewis Hamilton, Mercedes F1 W11Alex Albon, Red Bull Racing RB16, Sebastian Vettel, Ferrari SF1000 och Lewis Hamilton, Mercedes F1 W11? Men, till skillnad från under pandemin, vill vi inte vara värd för en engångsersättning, istället strävar vi efter att säkra en plats i kalendern genom ett långsiktigt kontrakt. Uclertopragi tillade att förslaget till en turkisk Grand Prix har fullt stöd från landets regering.
– Jag är glad över att tack och lov, vår president, ** ministrar** av kultur och turism, och ungdoms- och idrottsminister stöder alla på allvar projektet för att få Formel 1 tillbaka till Turkiet. Han sa. ?? Därför får vi för närvarande betydande stöd och uppmuntran från vår regering. Alla betalningar och förfaranden relaterade till tävlingen kommer att slutföras enligt statlig garanti. Det faktum att vi som federation har tagit över ledningen av Istanbul Park ger oss en stor fördel.
Förutom att anta ansvaret för både främjaren och den nationella idrottsmyndigheten som erkänns av FIA, kommer det faktum att loppet stöds av den fulla kraften i vår regering att göra det möjligt för oss att organisera en mycket smidig händelse. Att hitta en sådan struktur bland andra raser i kalendern är mycket sällsynt. Faktum är att några internationella racingserier redan kontaktat oss för att tävla i Turkiet så tidigt som nästa år. Sebastian Vettel, Red ** Bull* RB7 Renault, Nico Rosberg, Mercedes MGP W02, Mark Webber, Red Bull RB7 Renault, vid startSebastian Vettel, Red Bull RB7 Renault, Nico Rosberg, Mercedes MGP W02, Mark Webber, Red Bull RB7 Renault, i början Landets ambitioner för F1 och villighet att gå in efter arrangörer av Emilia Romagna GP i Imola uttryckte också sin avsikt att kämpa för en återgång till F1-kalendern. Men Uclertopragi säger Istanbul-kretsens läge gör det till ett attraktivt förslag för serien.
Vi har inte perspektivet att konkurrera med något annat *land? Han sa. ?? Turkiet har fortfarande en mycket populär och unik spår, en befolkning på 85 miljoner, stort intresse för idrotten bland ungdomar, en marknad där mer än 1,2 miljoner bilar säljs årligen, fabriker eller stora distributörer av de flesta F1 bilmärken som ligger här, och en geopolitisk position. Den enorma åskådarpotentialen i länder inom en två till tre timmars flygning från Istanbul gör det till ett land som kan tillföra betydande värde till F1-kalendern om det ingår. ?? Helst är september en månad när vädret är bra i Istanbul och eleverna återvänder till skolan.
. Därför tror jag att det skulle vara mycket bekvämt att organisera loppet i september. Det faktum att Azerbajdzjan GP kommer att äga rum i vårt systerland i september kan göra det enklare för Formel 1-team när det gäller logistik. En tävling som kan hållas före eller efter att ha gått till eller återvänt från Baku skulle vara en relativt billigare och enklare operation för F1. Turkiet redo för F1-avkastning om ny Madrid-krets träffar förseningar F1 avslöjar 2026-kalendern när Madrid ersätter Imola Eftersom det står en återgång till Turkiet kan vara möjligt så snart som 2027, när Zandvoorts nederländska Grand Prix kommer att ha släppts från kalendern. Barcelona har ännu inte kommit överens om ett nytt avtal efter 2026, vilket potentiellt skapar två platser att fylla.
För närvarande är den starkaste utmanaren för en ny ** ras ** fortfarande Thailand, vars regering har begått 1,2 miljarder dollar till en gatukretslopp i Bangkok från 2028. För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.