
Turkiska ** grand ** Prix chefer är redo att gå in och vara värd för en Formel 1 grand prix år 2026 om den nya Madrid kretsen inte byggs i tid. F1 bekräftade 2026-kalendern den 10 juni, som inkluderade en ras i den spanska huvudstaden för debuten av den nybyggda Madring-kretsen. Konstruktion på 5,4 km layout som kommer att ha en svimlande 22 hörn, inklusive en bankad böjning, har redan börjat men står inför stel opposition från en lokal politisk grupp.
Det har också varit tvivel om huruvida spår kommer att byggas i tid för sin ras den 13 september. Det måste slutföras senast den 30 maj 2026 och om det inte är det, säger ägare till Istanbul Park F1-kretsen att det kan fylla i klyftan - även om de i Madrid är övertygade om att det inte kommer att komma till det. Men Istanbul spåret, som nyligen överfördes till TOSFED, den turkiska Automobile Sports Federation ansluten till FIA, var senast i kalendern 2020 och 2021 när den bildades en del av en truncated schema under COVID-19 pandemin.
Men TOSFED president, Eren Uclertoprag?, skulle hellre återvända till Turkiets tidigare avtal om att vara en permanent plats på F1 **-kalendern ** precis som det var från 2005 till 2011. Han sa: ? Efter vår utnämning av regeringen som federation för några månader sedan har vi varit i intensiva diskussioner med F1 och FIA. Madring layout för Formel 1 spanska Grand PrixMadring layout för Formel 1 spanska Grand Prix? Det finns ett starkt engagemang från regeringen för att få Turkiet tillbaka till Formel 1-kalendern med ett permanent och långsiktigt avtal. Som vi vet har 2026-kalendern redan meddelats.
I händelse av att en ** ras ** inte kan hållas av olika skäl, kan vi vara värd för den turkiska Grand Prix. Men, till skillnad från under pandemin, vill vi inte vara värd för en engångsersättning, istället strävar vi efter att säkra en plats i kalendern genom ett långsiktigt kontrakt. Uclertoprag? Förslaget till en turkisk Grand Prix har stöd från landets regering. – Jag är glad att kunna säga att vår president, kultur- och turistminister och ungdoms- och idrottsminister på allvar stöder projektet för att få Formel 1 tillbaka till Turkiet. Tillade han.? Därför får vi för närvarande betydande stöd och uppmuntran från vår regering. Alla betalningar och förfaranden relaterade till tävlingen kommer att slutföras enligt statlig garanti. Det faktum att vi som federation har tagit över ledningen av Istanbul Park ger oss en stor fördel.
Förutom att anta ansvaret för både Promoter och National Sporting Authority erkänd av FIA, kommer det faktum att loppet stöds av hela kraften i vår regering att göra det möjligt för oss att organisera en mycket smidig händelse. Att hitta en sådan struktur bland andra raser på *-kalendern är mycket sällsynt. Förarna drar sig bort för starten av tävlingen Förarna drar sig bort för starten av tävlingenTurkeys ambitioner för F1 och villighet att gå in efter att arrangörer av Emilia-Romagna Grand Prix i Imola hade också uttryckt sin avsikt att inte ge upp serien - men det är frånvarande från 2026 kalendern. Uclertoprag? säger Istanbul-kretsens läge gör det till ett attraktivt förslag för F1. Vi har inte perspektivet att konkurrera med något annat land? Han sa. ?? Turkiet har fortfarande ett mycket populärt och unikt spår, en befolkning på 85 miljoner, stort intresse för idrotten bland ungdomar, en marknad där mer än 1,2 miljoner bilar säljs årligen, fabriker eller stora distributörer av de flesta F1 bilmärken som ligger här, och en geopolitisk position. Den enorma åskådarpotentialen i länder inom en två till tre timmars flygning från Istanbul gör det till ett land som kan tillföra betydande värde till F1-kalendern om det ingår. September är också ** en månad när vädret är bra i Istanbul och studenterna återvänder till skolan. Därför tror jag inte att det kommer några problem när det gäller att organisera loppet i september. Det faktum att Azerbajdzjan GP kommer att äga rum i vårt systerland i september kan göra det enklare för Formel 1-team när det gäller logistik. En tävling som kan hållas före eller efter att ha gått till eller återvänt från Baku skulle vara en relativt lägre kostnad och lättare drift för F1? Byggandet av Madrids nya GP-krets fortsätter trots lokalt motstånd För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.