Kostnaden för att delta i ett Formel 1-lopp är tillräckligt dyr, men är det möjligt att delta i alla 24 grand prix den här säsongen med en budget på 20.000 pund? Ett brittiskt fan tror att det är möjligt. Brandon Burgess, 29, gav sig ut på sin episka resa genom fem kontinenter och 21 länder i mars och hoppas kunna visa fansen att det är möjligt att åka och njuta av den sport som många anser vara en rikemanssport.
“Det har varit min ultimata dröm”, säger Burgess, som har varit F1-fan sedan två års ålder, till BBC Sport vid Nederländernas Grand Prix. “Jag övervägde det i en bra vecka och det är självklart ett sådant åtagande. Men sedan tänkte jag att om jag inte gör det nu, så kommer jag aldrig att göra det… Jag är ung och har inte så mycket ansvar.
-
Om jag inte gör det i år så kanske livet förändras och går vidare. “Ett annat villkor för Burgess utmaning är att han bara använder sina årliga 28 dagars ledighet från sitt jobb på ett teknikföretag i London
-
Efter Ungerns Grand Prix i Budapest före sommaruppehållet, som var den 14:e omgången, hade Burgess totalt 9 221 pund kvar i potten, med 12 dagar kvar av sin årliga semester.
-
Trippeltävlingarna och de två Grand Prix-tävlingarna i rad drivs av rent adrenalin, säger han, och nästa tävling på listan är precis runt hörnet i Italien på Monza om en vecka
-
Med en begränsad budget varierar Burgess hur många dagar han deltar i varje evenemang
-
I Nederländerna, till exempel, har han valt två dagar på banan, med lördagens kval och söndagens lopp.
Storbritanniens Grand Prix i juli gav honom en välbehövlig andningspaus. “För Silverstone kunde jag bo kvar i min lägenhet i London, ta tåget till Milton Keynes och åka skytteltrafik därifrån”, säger han. Ungdomen är på Burgess sida och han använder sina besparingar för att finansiera sina resor.
- Hittills är han på plus
- på väg att slutföra sitt uppdrag. “Det kommer att bli väldigt tajt”, tillägger han försiktigt, även om den europeiska delen av kampanjen har varit till stor hjälp. “Så det är två Europatävlingar till (inklusive Zandvoort),
- åtta flyaways,
- det är det som kommer att göra mest ont.
Så jag försöker bygga upp en liten lucka för flyaways igen. “Med bland annat Singapore, Mexiko, Brasilien och Las Vegas kvar innan finalen i Abu Dhabi i december är det här en spänd tid för budgetkalkylen. “När det gäller pengarna har jag redan gjort grova beräkningar baserat på vad jag har bokat.
Men jag vet inte riktigt vad transport och mat kostar än. Det kommer att bli väldigt nära 20 000 pund - kanske strax under, kanske strax över”, säger Burgess. “Jag vill göra det för 20 000 pund, men om jag måste, har jag lite extra pengar för säkerhets skull.
Så mitt mål är att jag ska hinna med alla lopp, men förhoppningsvis under gränsen. “Skaffar vänner över hela världenPå Zandvoort den här helgen har Burgess fått tillbaka pengar genom att för första gången bo på ett kapselhostel. I Österrike visade det sig vara en bonus att hans flickvän följde med honom.
“Vi delade upp boendekostnaderna på hälften. Så jag räknade det som hälften, inte hela kostnaden”, tillägger han. Inför Japans Grand Prix på Suzuka i april var han dock tvungen att åka in och ut för att hålla kostnaderna nere.
“Australiens Grand Prix och Kinas Grand Prix är sammanlänkade, vilket underlättade”, säger han. “Men japan var bokstavligen en långhelg i Japan. Så 20 timmars resa, jag var i Japan i tre dagar och sedan 20 timmars resa tillbaka.
Det är nog den mest galna hittills. “Burgess dokumenterar upp- och nedgångarna i livet på resande fot via sitt Instagram-konto, vilket har inneburit att en säng för natten dyker upp från tid till tid. “Jag har fått några erbjudanden, men jag försöker hålla mig till det som om folk inte visste om min utmaning, för att försöka hålla det så autentiskt som möjligt”, säger han.
Han har också blivit den man som andra fans frågar efter restips. Eftersom det inte finns några lediga dagar på hans jobb som han kan lägga till sin ledighet måste Burgess också vara strategisk när det gäller att jonglera sitt yrkesliv. Han gjorde sina betalda timmar vid Saudiarabiens Grand Prix tack vare ett system för arbete från utlandet och valde att inte flyga hem mellan Bahrain och Saudiarabien i april för att minska kostnaderna.
Han är också tacksam för att hans hybridjobb har gjort det möjligt för honom att arbeta hemifrån vissa måndagar efter en trött resa tillbaka från ett lopp. Hans utmaning uppmärksammades av Aston Martin, som bjöd in Burgess till en rundtur i garaget och paddocken i Saudiarabien. “Det var en dröm som gick i uppfyllelse”, säger han.
En annan höjdpunkt är kontakten med andra fans, särskilt som ensam resenär. “Man har i princip vänner över hela världen”, säger Burgess. “Och en del av dem jag har träffat har jag faktiskt hållit kontakten med.
Så vissa av dem jag träffade i Australien i början av säsongen pratar jag fortfarande med, vilket är riktigt trevligt. “När det gäller hans förhoppningar om vad som händer på banan skulle en ferrari grand prix-seger, särskilt en för Charles Leclerc, vara en bonus: “När jag växte upp var jag ett stort Michael Schumacher-fan, så det är anledningen till att jag har hållit fast vid Ferrari sedan Schumachers dagar”, säger han. “Om jag går till varje lopp och inte ser en enda Ferrari vinna, då skulle det vara helt otroligt.”