Fernando Alonso: Vi vet att *säkerhet är prioritet, vi talade till och med om det på fredagen, vid den tidigare briefingen. Och jag tror att det i början inte var körbara förhållanden med synlighet, så jag tror att loppet började vid rätt tidpunkt, för att vara ärlig. Gabriel Bortoleto: “Safety är först alltid.
Jag tror att när vi gick ut för första gången var det bara så mycket spray, så mycket aquaplaning att om vi tävlade i det tillståndet kunde någon bli sårad. Jag älskar racing i varje skick, men när det inte är ** bra*, det är inte bra, och vi måste vara realistiska på det. Jag känner verkligen som idag vi började i rätt ögonblick, och FIA gjorde ett mycket bra jobb på den meningen.
Pierre Gasly: “För att vara rättvis, när vi började, första varv kunde vi inte se en sak **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Så det var ** rätt ** ring för att sätta en röd flagga Det var ett stort moln som kom, var det ett fönster i fem minuter potentiellt men jag tror att de gjorde rätt val.
Då är det alltid samma fråga: kan du starta om loppet 10 ** minuter tidigare eller senare? Jag tror i slutet av dagen, att veta historien om detta spår och vad som händer, som förare, skulle du hellre vara 10 minuter för sent än 10 & nbsp; minuter för tidigt. ochnbsp; Så jag tror på min sida att de gjorde rätt samtal, och alltid argumentera några minuter tidigare eller senare, men i slutändan gick de på den säkrare sidan, som var den rätta. “Pierre Gasly, AlpinePierre Gasly, AlpineLiam Lawson: “Ärligt talat, jag tror att det var mycket väl tidsbestämd.
. Vi gjorde några varv under säkerhetsbilen, förhållandena blev bättre och jag **tänk ** det var ärligt rätt tid att starta loppet. Sprayen kommer alltid att vara dålig i Formel 1, men jag tror inte att det fanns några kraschar eller något liknande. För oss, åtminstone där jag var, var det bekvämt.
Esteban Ocon: “FIA gjorde ett riktigt bra jobb i den meningen att ta hand om oss. Jag tror att de gjorde det ** rätt ** sak i början när det var rätt tid. “Oscar Piastri:“De senaste åren, särskilt här, har vi gett FIA-återkopplingen att vi hellre skulle vara på den säkra sidan än att riskera någonting.
Och jag tänker ** det är vad vi gjorde idag. Jag tror att om du skulle vara kräsen, kanske vi kunde ha gjort en mindre formation varv. Men i det stora systemet av saker, om det är ett knä för tidigt, är det värt det? Nej. Nej.
Dessutom är vi tre de värsta människorna att fråga, eftersom vi har minst mängd bilar framför oss. Så ja, för någon på *back, första gången vi försökte starta loppet, även för mig själv med just Lando framåt, jag kunde inte se en sak. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Så du kan bara föreställa dig hur det är för killarna på baksidan **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Så det är alltid en tuff sak att balansera eftersom killarna på framsidan har en enklare tid än killarna på baksidan.
Yuki Tsunoda: “Rätt beslut. “Lando Norris, McLaren, Oscar Piastri, McLarenLando Norris, McLaren, Oscar Piastri, McLaren Lite för sent, men ingen stor affärFranco Colapinto: “Jag ** tänk ** det är svårt för FIA, i Silverstone sa att det var för vått, nu när det var för torrt, det är svårt för dem jag tror. Det är mycket svårt att döma innan bilarna går ut på rätt spår, jag tror att det var för vått när de röd flaggade det en gång, kanske sedan för sent, jag har inte riktigt ett svar.
Naturligtvis kommer vi att prata för att försöka förstå om vi borde ha ** tidigare * eller inte. Isack Hadjar: “Vi slutförde 44 varv. Kapplöpningen var välskött.
Synligheten var stor när vi startade. Kanske kunde vi ha tagit mindre marginal, men definitivt väl hanterad där uppe. “Lewis Hamilton: “Vi började uppenbarligen loppet lite & nbsp; för sent skulle jag säga.
Jag höll skrika, det är &*nbsp;ready to go, det är ready to go. Och de höll & Nbsp; gå runt och runt och runt. Så jag tror att de förmodligen överreagerade från det sista loppet där vi frågade dem inte & nbsp; att & nbsp; starta loppet & nbsp; alltför tidigt eftersom synlighet var dålig.
Och jag tror att den här helgen gick de bara lite &** nbsp*; för mycket tvärtom & nbsp; eftersom vi inte behövde en rullande start. Jag tror att de fortfarande gjorde a bra jobb. Naturligtvis missade vi några av de extrema våta racing, som jag tror skulle ha varit trevligt. Men av någon anledning sprayen här, i år åtminstone, det är som gå igenom dimma. Jag vet inte vad vi är going to do to försök och fixa det.
“Lewis hamilton, FerrariLewis Hamilton, FerrariCharles Leclerc: “Jag tror att det alltid är en finjustering. Jag måste säga att på ett spår som detta, med vad som hände historiskt, tror jag att du inte kan glömma det. Därför skulle jag hellre vara säker än för tidigt.
Återigen, jag ** tänka ** det är en konstant diskussion och kommer förmodligen att mata de människor som tog detta beslut tillbaka att det kanske var lite på sensidan, men jag skulle inte ha ändrat någonting. Carlos Sainz: “I ett normalt spår, ja, jag tror att vi kunde ha börjat kanske 5-10 minuter tidigare. I Spa-Francorchamps och historien om detta spår är det bättre säkert än. Du killar fick hela loppet, du fick se hela loppet, så jag tror inte att det var ett dåligt samtal. Ett säkert samtal!
Min respekt till tävlingsdirektören, för han berättade för oss efter ** silverstone* och olyckorna i Silverstone att han skulle spela det säkrare här, och det var vad han gjorde. Bättre säker än att ha en olycka och vara ångerfull. För sentAlex Albon: “Jag gör.
När vi faktiskt började var det nästan slicks. Inte säker på om det ** skulle ** ha förändrats för mycket. Kanske skulle det ha gjort loppet lite mer spännande, att ha lite längre av en våt stint i loppet.
Max Verstappen:”Max Verstappen:********************************************************************************************************************************************************************************************************** Självklart talade vi efter Silverstone för att vara lite mer försiktig med besluten, men det var på andra ytterligheten för mig. De tillät oss inte att tävla i våt.” 3pm direkt.
Det var inte heller regn.** Och naturligtvis mellan Turn 1 och 5 fanns det en hel del vatten, men med två varv bakom säkerhetsbilen hade det varit mycket tydligare. Och resten av banan var ändå redo att gå.
Det är lite av en * skäms. “Detta* gjorde inte meningsfullt. Då är det bättre att säga, du vet vad, låt oss vänta tills det är helt torrt och sedan börjar vi bara på 6, eftersom det inte är riktigt våtväder racing för mig.
Max verstappen, Red Bull RacingMax Verstappen, Red Bull artiklar besöker vår hemsida.