Vad Andrea Stella har hittat den mest...

Vad Andrea Stella har hittat den mest...

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Från utsidan har Andrea Stellas tid som en McLaren*** boss sett ganska enkelt ut. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Efter att ha tagit över från Andreas Seidl före 2023-säsongen, översåg den italienska en teknisk omstrukturering som gjorde laget till en vanlig podiumfinisher under andra halvan av en Red Bull-dominerad säsong, och sedan nästa stora steg i maj 2024 såg det bli F1: s mest konsekvent konkurrenskraftiga team ända sedan dess. En första konstruktörens krona år 2024 följt, och back-to-back titlar är nu alla men garanterade efter papaya truppen hävdade 11 av denna säsongens första 14 grands prix.

Det är ingen överdrift, då, att ringa ** stella * - betrodd av VD Zak Brown & Nbsp; - arkitekten av McLarens renässans. Självklart var McLarens bana sedan december 2022 inte lika enkelt som det såg ut på utsidan, och Stella var tvungen att fatta svåra beslut också. Men den 54-årige italienska har aldrig varit en att kräva kredit för lagets framgång.

“Ja, först och främst kom jag ombord, men jag har aldrig lett ** ensam **,” sa han när han satte sig för en chatt med på den ungerska Grand Prix. Zak Jag, vi har alltid varit ganska mycket arbetar i unison, mycket ansluten, Vi skapade omkring oss en grupp ledare med vilka vi är mycket enade. Det finns inget i den här branschen som du gör ensam, även när det gäller de svåra besluten eller att analysera laget för att förstå hur du ska förbättra det.

. Var är de *områden som bör konsolideras och, om något, stärkas? Och var är de områden där du behöver lite av en revolution, för annars kommer vi aldrig att komma dit vi vill, eller inte tillräckligt snabbt? – Det här har alltid varit lagarbete, det är uppenbarligen inte för stort, men Zak och jag är mycket väl stödd från en folkanalys och teknisk synvinkel.

“Andrea *stella, McLaren, Zak Brown, McLarenAndrea Stella, McLaren, Zak Brown, McLaren’People som inte har samarbets attribut är helt enkelt inte vid bordet” Stellas första åtgärdsordning var att genomföra en tredimensionerad struktur med olika tekniska chefer för varje nyckeltal, som förfinades ytterligare i april och maj förra året efter David Sanchez avgång. Neil Houldey blev teamets tekniska chef för teknik, med Mark Temple främjas till prestanda TD-rollen och Peter Prodromou på väg upp aerodynamik. Dessa förändringar frigjorde nyckeln Red Bull fånga Rob Marshall för att fokusera på hans roll som chefsdesigner.

. *marshall och Prodromou är två bra exempel på vad Stella kände McLaren behövde för att komma tillbaka till toppen: identifiera och anställa nyckelskillnadsmakare från sina rivaler i fallet Marshall, samtidigt som man ger några av McLarens finaste befintliga tekniska sinnen som kanske hade blivit marginaliserade eller underutnyttjade i tidigare, mer vertikala strukturer. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Denna smickerstruktur krävde också inköp för sina ledare och förmågan att fatta beslut som kollektiv. Det första steget var att titta på laget med en karta och förstå vad som är världsmästerskapsmaterial och vad som inte är det.

Men också för att identifiera vem som är de ** nyckelledare* som måste leda sina egna områden. Och den sista biten trodde på en modell baserad på samarbete, säger Stella. – Jag minns fortfarande när vi meddelade att vi gick från en till tre tekniska chefer, det fanns så många frågor om vem som fattar besluten.

För mig, som gör ** beslut** har aldrig varit ett problem, eftersom mitt normala sätt att titta på saker är så samverkande att vem som inte har dessa typer av attribut är helt enkelt inte vid bordet i första hand. Beslut tenderar normalt att vara bara en kritisk massa information som samlats in, snarare än att ha en diktator som i något skede kommer att fatta ett beslut. Zak och jag trodde att detta är möjligt.

. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Sedan dess har vi lagt till Rob Marshall, som då är en fjärde TD, och dynamiken har inte förändrats.

  • Läst Också: Hur **mclaren ** tillverkad F1:s bästa bil ännu bättre McLarens världs slående F1-styrkor kan överleva 2026 shake-up Men den kulturella grunden och beteendemässiga egenskaper bör aldrig försämras, annars börjar denna modell drabbas. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Så det kräver mycket närvaro, mycket förståelse för vad som händer i verksamheten för att skydda detta sätt att arbeta.

Det är de mänskliga interaktionerna som ger verklig mening till vad vi uppnår. Andrea stella, McLarenAndrea Stella, McLarenDe trots hans blygsamhet finns det gott om Stella kan vara stolta över de senaste två och en halv säsonger. När han frågade vad den mest tillfredsställande aspekten av att leda McLaren till en världstitel har varit, sade han att han kunde ge “1000 olika svar och alla av dem skulle vara giltiga”, men så småningom landade han på det sätt han har kunnat göra varje del av 1000 + lag del av sin resa.

“Definitivt, bidra till att få ett mästerskap till McLaren har varit en av höjdpunkterna”, säger han. Inte bara i betydelsen av arvet från McLaren Formel 1-teamet, vilket uppenbarligen är överväldigande om hur prestigefyllt och glädjande detta kan vara, men jag tänker också på 1000-personer och hur detta har firats. “Jag har vunnit många mästerskap, men för den här var alla bara så glada, för jag tror att alla kände:” Det är ** något ** jag äger, det är något jag tjänade, det är något jag bidragit till, jag växte upp tillsammans med laget.

Så för mig, har hjälpt alla på McLaren att ha denna typ av känsla och ** känsla ** av ständiga framsteg är vad jag tycker mest tillfredsställande. Det finns nästan mer tillfredsställelse på resan än i prestationen. I slutändan är det mänskliga interaktioner som ger den verkliga meningen och känslan för vad vi uppnår.

*”Att läsa fler artiklar besöker vår hemsida.