
När Andrea ** stella*** pratade med Formel 1-pressen under en teknisk mediesession i Monaco-pitlanen, gjorde lagets rektor inte bara prata om MCL39. Stella talade om frukter också… om äpplen och päron att vara exakt. Enligt McLaren-chefen är inte alla spår i F1-kalendern jämförbara - de faller i olika kategorier, precis som äpplen och päron.
När det föreslogs att Imola-helgen hade varit en liten besvikelse för McLaren svarade Stella: Jag är oenig med detta uttalande. Jag tror att det finns en tendens att ** jämföra* äpplen och päron. När jag var i skolan sa läraren alltid inte jämföra äpplen och päron.
Se till att du är specifik, analytisk, exakt i hur du använder information. Imola tillhör kategorin spår som Saudiarabien och Japan; höghastighetshörn, smala spår? Men om vi ** jämför loppet i Imola med loppet i Miami, jämför vi ett äpple med ett päron, och min lärare skulle ta tag i mitt öra och säga, “jämför inte äpple och päron”. Miami är en låghastighet dominerad krets och med all den aerodynamiska investeringen vi har gjort har vår bil förbättrats kraftigt i dessa låghastighetshörn. Om vi vill jämföra Miami, låt oss titta tillbaka på vad som hände i Kina och Bahrain. Stella placerade inte Circuit Gilles Villeneuve i någon kategori - och av goda skäl.
. Montreal spåret är inte ett äpple eller ett päron, vilket innebär att en tredje frukt kan behövas för att beskriva ** stella *, McLarenAndrea Stella, McLarenWhile Bahrain handlar om däck nedbrytning, och Suzuka och Jeddah definieras av höghastighetshörning, Kanada är annorlunda. På Ile Notre-Dame handlar det mest om långa sträckor, tunga bromszoner och täta, långsamma hörn - oftare än inte i form av chicanes. Det gör det svårt att jämföra med andra spår hittills och kräver olika saker från en F1 skäl för en mer komplicerad helg?
Circuit Gilles Villeneuve ligger i en park - Parc Jean-Drapeau - vilket innebär att den tenderar att ha lågt grepp, särskilt tidigt i helgen. Lägg till det behovet av att komma nära väggarna - inklusive den ökända Wall of Champions - för att få varvtid, och det är klart att föraren ** förtroende ** spelar en stor roll. En förutsägbar och relativt lätt? Bil över ett varv hjälper till att bygga det förtroendet, men det är en av de få saker som McLaren inte har i år.
Även om MCL39 är onekligen den snabbaste bilen på nätet, kan det vara svårt över ett enda knä, som Stella har förklarat flera gånger. I många kvalificerade sessioner den här säsongen, har **-drivrutinerna * - särskilt Lando Norris - kämpat för att extrahera maximal prestanda ur den. Medan en del av det är ner till förarna, är en annan del att MCL39 kan vara oförutsägbar när allt är på gränsen under ett flygande varv.
. Det är särskilt viktigt på ett *spår som Montreal och det skadar laget förra veckan. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det var märkbart från första träningssessionen Både McLaren-förare gick ofta av spår, ofta skära den slutliga chicane.
I **FP3, Oscar ** Piastri slog Wall of Champions, men han återhämtade sig beundransvärt bra i att kvalificera sig. I de avgörande stadierna av Q3 gjorde Norris ett kostsamt misstag och kunde inte återhämta sig från det. Han var tvungen att bosätta sig för P7.
Även om detta kan säga något om skillnaden mellan Norris och Piastri, återspeglar det också egenskaperna hos bilen. På flipsidan skryter McLaren vanligtvis överlägsen racetakt och däckhantering - särskilt de bakre däcken. Men i Montreal kunde McLaren inte fullt ut utnyttja att Norris, McLaren, Oscar Piastri, McLarenLando Norris, McLaren, Oscar Piastri, McLaren Jag tror att en av anledningarna till att denna krets har varit lite av en kamp är att även om det är låghastighetshörn finns det faktiskt mycket bromsning och dragning, säger Stella.
Det finns inte ** mycket mellanhörn** fas i sig. Du är antingen på bromsarna eller på gasen. Och under båda förhållanden måste vi säga att bilen kämpade lite för att börja med.
I Kanada blev spannmål (särskilt framvänster) huvudfrågan, medan McLaren vanligtvis lyser genom att förlänga livslängden på sina bakre däck. Jag tror att var vi kom in i vår egen var när alla andra var förnedrande, vi var bra. Och tyvärr behövde vi förmodligen ** ras ** för att vara cirka 100 varv, inte 70, för att dra nytta av det? Piastri skämtar det. Piastri ord i linje med fredagen långa lopp och den sista stinten av loppet.
mclaren var något snabbare än resten, men inte i den utsträckning vi? Vi har sett i de flesta raser hittills. Tävlingshastigheten för de tre bästa lagen (McLaren, Mercedes och Red Bull - åtminstone Verstappen) var mycket närmare än i tidigare helger. Lägg till att det faktum att övertagandet i Montreal inte är en lätt uppgift - och den sammandrabbning som Norris orsakade - och det blir klart varför McLaren inte kunde göra mycket framsteg i loppet efter dess kvalificerade betyder det för de kommande race helgerna?
De flesta av de faktorer som nämns är specifika för Kanada, vilket betyder att McLaren ** fortfarande är riktmärket och favoriten för grands prix kommer. MCL39 är fortfarande den mest allomfattande bilen på nätet och däckfördelen har inte försvunnit över natten; det visade bara inte lika starkt i Norris, McLarenLando Norris, McLaren Det sägs att det finns tre element att se upp för. De två första är kopplade: McLarens kvalificerade svårigheter finns fortfarande där, och den nya främre fjädringen har inte helt löst dem.
stella förklarade att uppgraderingen är avsedd att ge förare mer front-end känsla - ett område Norris har kämpat med i synnerhet. Det är ingen överraskning att Brit fastnade med den nya specifikationen under helgen, men att döma av Q3, det är inte en silverkula ännu. Stella pekade på Norris takt i praktiken och kallade det ett framgångsrikt experiment, men Piastri valde att inte använda det nya spec efter att ha testat det i praktiken.
Oavsett om det blir en riktig spelväxlare ** återstår ** att se, men för tillfället är kvalificerad en av de få områden där rivaler kan skada McLaren. Den tredje faktorn är dessa rivaler. McLaren förblir tydligt frontrunnern i F1, men andra lag börjar se glimtar av hopp.
mercedes har historiskt sett varit snabb i Montreal, och även om spåret passar dem, stoppade de överraskande höga temperaturerna på söndagen inte Silverpilarna från att prestera bra. Toto Wolff lyfte fram den nya bakre upphängningen som en potentiell förklaring. Sedan 2022 har Mercedes ofta trott att det hade vänt ett hörn, bara för att möta ny besvikelse på nästa lopp.
Varning är motiverad, men om den ** nya upphängningen verkligen är ett steg framåt, då Mercedes kan bli en faktor - åtminstone på specifika spår. Red Bull ser också några positiva resultat från de senaste tävlingarna. Verstappen vann i Imola och lyckades hålla sina medeldäck vid liv längre än Piastri.
. Christian Horner noterade att takten i Barcelona - fram till det kaotiska slutet av loppet - var inte dålig heller, och **verstappen ** lyckades stanna framför båda McLarens i Montreal Det är inte spelbyte ännu och Verstappen erkände att Red Bull fortfarande har mycket arbete att göra om det seriöst vill slåss för titeln, men det finns åtminstone några glimtar av hopp för Milton Keynes-baserade truppen. McLaren, trots sitt mindre dopp i Kanada (fortfarande inklusive de snabbaste långa körningarna), är fortfarande den starka favoriten för tävlingar att komma, men om rivalerna? Nya steg framåt visar sig vara verkliga - och om McLaren inte helt stryker ut sina få kvarvarande svagheter - då kan det bara göra saker lite mer intressant än, låt oss säga, Miami eller Kina.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Ja, de kan vara äpplen - eller kanske till och med päron - men för den neutrala F1-fläkten skulle det åtminstone vara goda nyheter. Brad Pitt kör F1 bil för första gången på privat McLaren test i Austin för att läsa fler artiklar besök vår hemsida.