“Just nu finns det några utmaningar som inte är nödvändiga och som inte kommer att bidra till tävlingen eller spektaklet, som jag tycker behöver ändras”, säger McLarens Oscar Piastri inför Belgiens Grand Prix. “Jag tror att det kommer att finnas många utmaningar som kommer med det, och många av dem kommer att vara spännande och punkter med skillnader, och punkter där du kan ha en fördel eller en nackdel. Men jag tror att det finns en del saker som behöver ändras och som inte är till fördel för någon.“Tveksamheten inför Formel 1-reglementet för 2026, som innebär en 50:50-fördelning mellan eldrift och konventionell förbränningskraft, är i sig inget nytt. Förra året uppstod farhågor om att den elektriska kraften eventuellt skulle förbrukas för tidigt för att kunna utnyttjas fullt ut på raksträckorna, vilket ledde till en omprövning av det mekaniska paketet - inklusive aktiv aerodynamik för att minska luftmotståndet.
Men ämnet har åter hamnat högst upp på dagordningen de senaste veckorna efter att Charles Leclerc i juni beskrev en simuleringstur i Ferraris 2026-modell som “inte rolig” och Lance Stroll harklade sig om att hela konceptet inte var något annat än ett “batterivetenskapligt projekt”. Det finns två viktiga problemområden: För det första kommer bilarna i sig inte att vara betydligt lättare än den nuvarande generationen, och deras smalare chassi och hjul kommer att resultera i mindre grepp och downforce - och därmed lägre kurvhastigheter. Förutsägelsen är en downforce-reduktion på upp till 30%; i verkligheten, med tanke på intelligensen och kreativiteten hos F1:s ingenjörskår, är det mer troligt att det blir i storleksordningen 20% eller mindre.
Den andra ångestgeneratorn är de mer komplexa kraven på energihantering i nästa generations drivlinor, där det elektriska elementet kommer att leverera 350 kilowatt snarare än den nuvarande siffran 120 kW, men laddningen (upp till 8,5 megajoule per varv) och lagringskapaciteten är begränsad. Förarna fruktar att de kommer att behöva tillbringa halva varvet med att vrida på reglagen på ratten, en process som de anser vara 2026 regler har inte varit allmänt populäraFöreslagna 2026-regler har inte varit allmänt populäraSom svar på förarnas tidiga farhågor har FIA justerat de tekniska reglerna för att omfatta en så kallad “turn-down ramp rate”, som kommer att minska effektleveransen innan den tillgängliga laddningen tar slut på banor med höga energikrav. Det sportsliga reglementet innehåller nu också en glidande skala för tillåten energiutvinning beroende på plats, i stället för den fasta mängden på 8,5 MJ per varv.
Denna senare justering kom som svar på farhågor om att på banor med lågt behov av bromsning skulle det enda sättet att skörda 8,5 MJ under ett varv vara att bromsa eller lyfta och kasta på raksträckorna - ett löjligt skådespel såväl som en potentiell säkerhetsfråga. Taket kommer nu att vara så lågt som 5MJ på vissa platser.“Det går i rätt riktning”, medgav Leclerc i Spa. Och förhoppningsvis, för det är väldigt, väldigt annorlunda mot vad vi är vana vid. Som förare kommer det att finnas en hel del saker som vi måste glömma från allt vi har lärt oss under vår karriär, för att börja om från ett blankt blad.
Och det är lite konstigt, för jag har hållit på med den här sporten sedan jag var fyra år gammal, så att behöva radera några ting från mitt muskelminne skulle vara lite konstigt… Men det är en del av spelet. Och i sig är det en utmaning att försöka uppfinna reglerna på nytt och hitta lite prestanda i andra saker. Så, ja, jag ser fram emot utmaningen, men den är väldigt annorlunda.” Nikolas Tombazis, FIA:s formelbilsförare, berättade tidigare i år: “Förarna utvärderar naturligtvis preliminära versioner av bilar när saker och ting utvecklas och de får kanske en ögonblicksbild av något som de inte är vana vid.” Tombazis menar att visst missnöje bland förarna är oundvikligt. “Och de kan dra slutsatser lite för tidigt.
- Generellt sett kommer en förare aldrig att kliva ur en bil med en viss regleringscykel och in i en ny bil med, säg, mindre downforce, och säga: “Tja, jag gillar det.”? De nuvarande simuleringarna tyder på att de totala varvtiderna inte kommer att bli mycket långsammare än för närvarande, eftersom bilarna kommer att ha en mycket annorlunda prestanda kuvert
- Även om de kommer att vara långsammare genom kurvorna på grund av lägre grepp och downforce-nivåer, kommer det smalare chassit och den aktiva aerodynamiken sannolikt att bidra till högre topphastigheter
- Det är också troligt att den större andelen eldrift kommer att göra det möjligt för bilen att accelerera ut ur kurvorna snabbare.
Sammantaget kommer det att kräva att förarna antar ett nytt förhållningssätt och i vissa fall - som Leclerc antydde - tvingas överge åratal av ackumulerad erfarenhet. Utan tvekan kommer vissa att acklimatisera sig snabbare än andra, vilket förklarar en del av motivationen bakom klagomålen. Men Formel 1 har alltid krävt att förarna förändras och anpassar sig i takt med att tekniken utvecklas.
När Giuseppe Farina vann det första förarmästerskapet för 75 år sedan gjorde han det i en frontmotorbil med trumbromsar och en ratt med träkant, sittande med benen över transmissionstunneln, med kardanaxeln och differentialen surrande under det prydligt stoppade sätet. Han hade ingen säkerhetssele eftersom den rådande ortodoxin var att det var säkrare att kastas ur bilen vid en eventuell olycka. När Renault-testföraren Ferenc Szisz, vinnare av Frankrikes Grand Prix 1906 i en AK 90CV med bromsar på bara en axel, aktiverade med en spak och en kabel, tittade på denna bilspecifikation skulle han utan tvekan ha instruerat sin mekaniker att “tiens ma biere”.
Det här är i mångt och mycket Lewis Hamiltons syn på de nya reglerna.“I nästa steg, skulle jag säga, har föraren förmodligen ännu mer att säga till om när det gäller utvecklingen, särskilt av kraftenheten och hur man använder kraften”, sa han på har varit ganska filosofisk om 2026 års förändringar och njuter av den tekniska utmaningenHamilton har varit ganska filosofisk om 2026 års förändringar och njuter av den tekniska utmaningen"Jag vill egentligen inte stänga ner det, för kanske blir det bra. Låt oss se när vi kommer in i nästa säsong.“Det kan gå åt båda hållen; det kan bli bra, det kan bli mindre bra. Det jag älskar är att samtidigt som vi kämpar den här säsongen i det här mästerskapet, måste vi också utveckla den nuvarande bilen - och sedan nästa bil.
- Och det är fascinerande för mig.
- Om vi bara hade samma bil hela tiden, som utvecklas i en mycket liten lutning, skulle det inte vara alls lika roligt. Rädslan för det nya är inte begränsad till förarkåren
- Det är betydelsefullt att de första testerna i januari kommer att genomföras bakom stängda dörrar på Circuit de Catalunya i Barcelona, en stark kontrast till de senaste årens tv-sända “kom, en, kom, alla”-affärer.
**F1 vill inte ha en upprepning av det fiasko som drabbade den nuvarande generationens bilar. Eller för den delen de första testerna under hybrideran, då de Renault-motordrivna maskinerna knappt klarade ett enda varv. Men väl ute i det öppna kommer en meritokrati att växa fram.
Som de säger, när flaggan faller slutar du-vet-vad.“Jag tror att vi som förare bara kommer att anpassa oss till vad de än ger oss”, säger Carlos Sainz.“Vi kommer bara att köra så fort vi kan. Om vi måste göra sex eller sju växlingar under ett varv så gör vi det… Och vi blir bara bra på det som vi alltid gör… För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.