Vad har förare så upprörd över strange...

Vad har förare så upprörd över strange...

?? För tillfället finns det några utmaningar som inte är nödvändiga och inte kommer att lägga till i tävlingen eller skådespelet, som jag gör *tänk behöver ändras? sa McLaren? Oscar Piastri före den belgiska Grand Prix helgen. Jag tror att det kommer att bli många utmaningar som kommer med det, och många av dem kommer att bli spännande och poäng av skillnad, och poäng där du kan ha en fördel eller en nackdel. Men jag tror att det finns några saker som behöver ändras som inte utgör en fördel för någon. Tveksamhet över 2026 Formel 1-reglerna, som centrerar runt en 50:50-uppdelning av elektrisk och konventionell förbränningskraft, är i sig ingenting nytt. Rädslor framkom förra året av den elektriska kraften potentiellt förbrukas för tidigt för full utplacering på rullarna, vilket leder till en omprövning av det mekaniska paketet - inklusive aktiva drag-reduktion aerodynamik.

Men ämnet har återvänt till toppen av agendan de senaste veckorna efter att Charles Leclerc beskrev en simtur i Ferrari 2026-modellen i juni som “inte roligt?”, och Lance Stroll harrumphed att hela konceptet inte var något annat än ett “batterivetenskapligt projekt? Det finns två viktiga områden av oro: för det första att bilarna själva inte kommer att vara betydligt lättare än den nuvarande generationen, och deras smalare chassi och hjul kommer att resultera i **less ** grepp och downforce - och därför lägre hörnhastigheter. Förutsägelsen är för en nedstyrka minskning upp till 30%; i verkligheten, med tanke på intelligens och kreativitet F1: s tekniska kår, är det mer sannolikt att vara i ordning 20% eller mindre.

Den andra angstgeneratorn är de mer komplexa energihanteringskraven för nästa generations drivlinor, där det elektriska elementet kommer att leverera 350 kilowatt snarare än den nuvarande siffran på 120kW, men laddningen (upp till 8,5 megajoules per varv) och lagringskapaciteten är begränsad. Förare fruktar att de kommer att behöva spendera halva knäet twiddling på ratten, en process som de anser vara 2026 ** regleringar ** har inte varit universellt populär 2026 föreskrifter har inte varit allmänt populära Som svar på förare? FIA har justerat de tekniska föreskrifterna för att omfamna en så kallad “turn-down ramp rate”?   som kommer att kapa kraftleveransen innan den tillgängliga avgiften går ut på spår med höga energikrav. Idrottsreglerna förankrar nu också en glidande skala av tillåten energiskörd beroende på platsen, snarare än den fasta mängden 8,5 MJ per varv.

Detta ** latter tweak ** kom som svar på rädslor som på spår med låg efterfrågan på bromsning, det enda sättet att skörda 8,5 MJ över ett varv skulle vara att bromsa eller lyfta och kust på rullarna - ett löjligt skådespel samt en potentiell säkerhetsfråga. Katten kommer nu att vara så låg som 5MJ på vissa platser. Det går i rätt riktning? med Leclerc i Spa. ?? Och förhoppningsvis, för det är väldigt, väldigt annorlunda än vad vi är vana vid. Som förare kommer det att finnas många saker vi måste glömma från vad vi har lärt oss i vår karriär, för att börja igen från en tom sida.

Och det är lite konstigt eftersom jag har gjort den här sporten sedan jag är fyra år gammal, att behöva radera några ** saker ** av mitt muskelminne skulle vara lite konstigt. Men det är en del av spelet. Och i sig är det en utmaning att försöka uppfinna reglerna och hitta någon prestanda i andra saker. Så ja, jag ser fram emot utmaningen, men det är väldigt annorlunda. Nikolas Tombazis berättade tidigare i år: Förare utvärderar naturligt preliminära versioner av bilar när saker utvecklas och de får kanske en ögonblicksbild av något de? Re not used reckons some driver dissatisfaction is inevitableTombazis reckons some driver dissatisfaction is inevitable? Och de kan hoppa till slutsatser lite tidigt.

. Generellt sett kommer en förare aldrig att gå ut ur en bil av en viss regleringscykel och in i en ny bil med, säg, mindre * downforce **, och säg, “Ja, jag gillar det. De nuvarande simuleringarna tyder på att totala varvtider inte kommer att vara mycket långsammare än för närvarande, eftersom bilarna kommer att ha ett mycket annorlunda prestandakuvert. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Medan de kommer att vara långsammare genom hörn på grund av lägre grepp och downforce-nivåer kommer smalare chassi och aktiv aero sannolikt att bidra till högre topphastigheter. Det är också troligt att den större andelen elutplacering gör det möjligt för bilen att accelerera ur hörn snabbare.

Sammantaget kommer det att krävas -drivrutiner att anta ett nytt tillvägagångssätt och i vissa fall - som Leclerc påstod - tvingas överge år av samlad erfarenhet. Vissa kommer att acklimatisera snabbare än andra, vilket står för en del av motivationen bakom klagomålen. Formel 1 har alltid krävt att drivrutinerna förändras och anpassas när tekniken utvecklas.

När Giuseppe Farina vann de inledande förarna? Championship för 75 år sedan, gjorde han det i en främre motorbil med trumma ** bromsar ** och en trä-rimmed ratt, sitter med benen stiger överföringstunneln, propshaft och differential surrar bort under hans snyggt upphöljda säte. Han hade ingen säkerhetssele eftersom den rådande ortodoxi var att det i händelse av en olycka var säkrare att kastas från bilen. Visar denna bil spec, Renault testförare Ferenc Szisz, vinnare av 1906 franska Grand Prix i en AK 90CV med bromsar på bara en axel, ställd av en spak och kabel, skulle utan tvekan ha instruerat sin ridmekaniker till? Tiens ma biere?

Detta är mycket Lewis Hamiltons ta på sig frågan om de nya reglerna. Detta **** steg, skulle jag säga, förmodligen har föraren ännu mer inmatning i utvecklingen, särskilt i kraftenheten och hur du använder kraften? Han sa att det var ganska filosofiskt om 2026 förändringar och njuter av den tekniska utmaningen. Hamilton har varit ganska filosofisk om 2026 förändringar och förnyar ingenjörsutmaningen? Jag vill verkligen inte stänga ner det, för kanske kommer det vara bra. Låt oss se när vi kommer in i nästa säsong? Det kan gå på något sätt; det kan vara bra, det kan inte vara så bra. Men bara tiden kommer att berätta. Vad jag älskar är det medan vi? kämpar denna säsong i detta mästerskap, vi? måste också utveckla den nuvarande bilen - och sedan nästa bil.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Och det för mig är fascinerande **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Om vi bara var med samma bil hela **tiden, utvecklas ** på en mycket liten gradient, skulle det bara inte vara någonstans nära så kul. Rädsla för det nya är inte begränsat till förarkåren Det är viktigt att de första testerna nästa januari kommer att genomföras bakom stängda dörrar i Barcelona. Circuit de Catalunya, en stark kontrast från de senaste årens TV-kompetens.

. **F1 vill ha en upprepning av det plöjande fiasko som drabbade den nuvarande generationen bilar. Eller faktiskt de första testerna i hybrideran, när Renault-motordatorerna knappt kunde hantera ett enda varv. Men en gång i det öppna kommer en meritokrati att dyka upp.

Som de säger, när ** flaggan sjunker **, stoppar du-vet-vad. Jag tror som förare, vi? Ska bara anpassa sig till vad de ger oss? sade Carlos Sainz. Vi ska bara gå så fort vi kan. Om vi måste göra sex eller sju växlar genom ett varv, då? Skall göra dem?? Och vi kommer bara att bli bra på det som vi alltid gör. För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.