Varför en sydafrikansk F1-retur fortfarande verkar långsökt

Varför en sydafrikansk F1-retur fortfarande verkar långsökt

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Förra veckan meddelade Kyalami***-kretsen i Sydafrika att dess planer på att uppgradera till FIA Grade 1, som krävs för att vara värd för en Formel 1-prix, hade godkänts av FIA. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det hyllades som ett “definierande ögonblick” och ett stort steg mot F1 som återvände till landet - och med det den afrikanska kontinenten - för första gången sedan 1993. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Godkännandet ger platsen en treårig tidsram för att genomföra nödvändiga arbeten som behövs för att tjäna den eftertraktade Grade 1-statusen, inklusive tweaked run-off-områden, barriär och fäktningsarbete och nya kerbs, av vilka några bara kommer att slutföras om Kyalami kommer att vara värd för en F1-lopp igen.

Ändringarna inkluderar inte några revideringar till själva 4,5 km-layouten. Men vid närmare inspektion verkar det som om momentumet bakom south Afrika samlar inte ånga ännu och någon potentiell ras är åtminstone flera år bort - om planer någonsin verkligen kan komma av marken alls. I åratal har sydafrikanska politiker uttryckt en önskan att se F1 återvända, men ingen riktig process att göra det bortom att önska det till existens materialiseras.

. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Nu är denna process äntligen på plats, i form av en budgivningskommitté beställd av regeringen, det har varit en rörig affär. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Regeringens tidsfrist för att registrera ett intresseuttryck försenades först med två månader fram till den 18 mars. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Tre ** bud ** kom igenom & nbsp;-  Kyalami och två Kapstadsbaserade bud - med ett beslut som lovades i slutet av april där bud skulle komma in i en andra fas, som ännu inte offentliggörs.

På social medias idrottsminister Gayton McKenzie hyllade Kyalamis privatfinansierade uppgraderingar som ett “massivt steg mot att få F1 till Sydafrika? Även om en budkommitté talesperson då berättade lokal media? Ovanstående tillkännagivande och utveckling är helt oberoende av utskottets arbete. Det har nu dykt upp att en av de tre budgivare, Cape **** Grand Prix SA - som hade planer på en gatukrets runt Kapstadens Green Point-distrikt och DHL-stadion -  har redan diskvalificerats efter att den ifrågasatte känslan av en ogenomskinlig $ 10m Rand ($ 560 000) avgift för att skicka in ett uttryck för Town GP layoutCape Town GP layout? En bristfällig process kan vara skadlig? Cape Town GP chef Igshaan Amlay berättade för Sydafrikas dagliga nyheter. ?? Vi är fortfarande engagerade i budgivningsprocessen, och vi? öppna för att engagera sig i en rättvis och transparent budgivningsmodell - en som uppmuntrar rättvist deltagande och främjar långsiktig utveckling inom vår region. Men den större frågan är exakt hur en sydafrikansk parlamentsledamot kommer att finansieras i ett land som står inför branta ekonomiska utmaningar - och en stigande officiell arbetslöshet på 32,9 procent - och en finansieringsfråga som också kan riktas mot kontinentens andra intressenter, Rwanda.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Den tredje afrikanska utsikten, ett föreslaget projekt utanför den marockanska hamnstaden Tangiers spjutspetsad av tidigare McLaren och Lotus team rektor Eric Boullier, är ** fortfarande ** vid en extremt tidig fortfarande på pol för ny F1 ras Finansieringsfrågan är en som Thailand har svarat, efter att landets skåp godkänt ett bud på 1,2 miljarder dollar för att vara värd för en gatulopp i Bangkok från 2028. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Budet är slutresultatet av F1 VD Stefano Domenicali reser till den thailändska huvudstaden tidigare i år för att diskutera hur en thailändsk grand prix ska se ut med premiärminister Paetongtarn Shinawatra **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Av alla potentiella F1-platser har Thailand hittills visat sig vara den mest trovärdiga och flitiga kandidaten med stöd på högsta nivå.

. Det statligt godkända förslaget är en 5,7 kilometer lång krets som löper runt Chatuchak Park och den intilliggande tågstationen, vilket skulle bidra till att göra evenemanget mer hållbart. Det skulle förlita sig på en blandning av privat och offentlig finansiering, med den thailändska regeringen angelägen om att öka turismen. Red Bull Thailand förstås också vara angelägen om att göra projektet Domenicali, F1 VD, Paetongtarn **shinawatra **, premiärminister i ThailandStefano Domenicali, F1 VD, Paetongtarn Shinawatra, premiärminister i Thailand En tidig hinder är den politiska krisen som har uppslukat premiärminister Shinawatra under de senaste veckorna, efter ett läckt telefonsamtal med kambodjansk ledare Hun Sen om en långvarig gränstvist som nyligen har blossat upp igen.

Men medan Shinawatra kämpar för att stanna kvar vid makten, är F1-projektet förstås ha utbrett tvärparti stöd och kan överleva även om landets ledarskap från Indien och VietnamShinawatras situation är relevant i samband med vad det är som Formel 1 Management (FOM) vill uppnå genom att utöka sina horisonter. Det är inte kort av kostymer för att tjäna en *-plats på en fylld 24-rasskalender, så ett av de största målen för något nytt tillskott i kalendern är långsiktig stabilitet och hållbarhet. – Vi kan inte gå till en ny plats utan att stanna länge, säger Domenicali till media i Monaco.

Den strategin ligger bakom långsiktiga erbjudanden för Miami (2041), Australien (2037), Bahrain (2034) och Silverstone (2034). De flesta andra ** raser** har också tecknat långsiktiga förlängningar, med 16 av 24 raser bundna till minst 2030. Det ger inte bara FOM en mer robust affärsplattform, men det händer också promotorer och regeringar en längre period att skriva av investeringar, förbättra sitt evenemang och bygga datum kapital.

Det sista som F1 behöver är att gå till en ny plats och se kollapsen ***** inom några år, vilket var fallet med den kortlivade indiska och koreanska grands prix. Den indiska händelsen på Buddh International Circuit var mired i byråkratiska röda tejp och finansieringsfrågor, medan den koreanska rundan nära Mokpo också befann sig i ekonomiska svårigheter tidigt i sin fyrrasiga stint. Nyligen togs en föreslagen ras i Vietnams huvudstad Hanoi bort från kalendern efter att $ 600m spåret redan hade byggts, på grund av konsekvenserna av de globala pandemi- och korruptionsavgifterna mot den politiska ledaren som stöder evenemanget.

Det oanvända spåret still finns, och börjar återkrävas av. Tidigare i år om utsikterna för en afrikansk grand prix, F1 chef Domenicali sade: “Innan vi tar det steget behöver vi garantier på tre fronter: investeringar som gynnar samhället bortom F1 närvaro, infrastruktur (inte bara en krets, men hotell, vägar, flygplatser) och en ekonomisk bas som kan stödja evenemanget på lång sikt. Vi? inte på standby - vi? arbeta för att bedöma vad som fortfarande saknas innan vi kan säga? Okej, låt oss gå.? Men vi är inte där ännu.? Vad sägs om 2027?

Det som nu har blivit rikligt klart är att det inte kommer att finnas några nya, exotiska tillägg till *-kalendern före 2028 i början, och att FOM inte verkar skynda att fatta ett beslut. Det lämnar det med ett kortsiktigt hål 2027, när Zandvoorts holländska Grand Prix kommer att ha försvunnit från kalendern. Andra tävlingar med utgångna kontrakt inkluderar Barcelona, Austin och Baku, även om det förväntas att de två senare kommer att förnyas.

De tillgängliga slotsen kunde ändå ge en livlina till Barcelona eller till och med Imola att stanna kvar i kalendern, troligen som en del av en rotation med Belgien. Det är förstådda samtal är ** också ** pågående i Turkiet för att få tillbaka F1 till Istanbul Park, som senast värd en stor prix år 2021. Läs mer Naturen tar över Vietnams övergivna $ 600m F1 Hanoi gatan krets Thailand bekräftar $ 1,2 miljarder bud för att få F1 till Bangkok För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.