Varför Cadillac valde Valtteri Bottas och Sergio...

Varför Cadillac valde Valtteri Bottas och Sergio...

Mick Schumacher snubbed? är en av de mer outre - om lämpligt uppmärksamhet-grabbing - rubrik tar på nyheterna att Valtteri Bottas och Sergio Perez kommer att köra för ** cadillac ** när General Motors varumärke visas på F1-nätet nästa säsong

  • Läst Cadillac bekräftar Valtteri Bottas och Sergio Perez för 2026 F1 debut Bottas / Perez lineup “en djärv signal av avsikt” - Cadillac True, Schumacher Jr är förstådd att ha varit ett av namnen potentiellt upp för övervägande, tillsammans med Franco Colapinto, Zhou Guanyu, Felipe Drugovich, Jack Doohan, Frederik Vesti och Jak Crawford **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men det börjar låta farligt som en lista, och lagledaren Graeme Lowdon har upprepade gånger sagt att det aldrig fanns en lista.

**Kanske kan vi karakterisera processen som fönstershopping. Amerikansk humorist PJ O? Rourke publicerade en gång en samling verk med titeln Age och Guile Beat Youth, Innocence och A Bad Haircut, men i Bottas Cadillac har det tagit in en kombination av dessa teoretiskt sammansatta element. Perez erbjuder också en mängd erfarenhet, tillsammans med en mer återhållsam (mitt för tillfället).

De är ** kända** s, i motsats till Rumsfeldian tangle av kända okända representerade i listan som inte är en lista. Eller, när det gäller Mick, en känd benägenhet för att ta på sig stora reparationsräkningar. Mick Schumacher, Haas VF-22 kraschMick Schumacher, Haas VF-22 kraschBottas anländer med ett rykte för att vara en anständigt snabb förare som spelar snyggt med sina lagkamrater och är ett säkert par händer - även om det finns en något ironi i hans vara parad med Perez.

En av ** Valtteris sällsynta** dagar, 2021 ungerska GP, involverade honom skittling Checo (och flera andra) i början. De två kolliderade också i Abu Dhabi förra året, under vad som förväntades vara deras stora prix swansong. Så det skulle vara lätt att dra slutsatsen att Cadillacs beslut dikterades av tråkig konservatism, tillsammans med lockelsen av Perez kommersiella värde på den lukrativa latinamerikanska marknaden.

Men F1 VD Dan towriss var tydlig med att Cadillac gjorde due diligence på båda, att ta itu med frågorna om Bottas fortfarande var snabb nog, och hur mycket sämre utrustning spelade en roll i Perezs olyckliga sista månader på Red Bull. “Vi spenderade mycket tid på att titta på tidigare erfarenheter och vad världens tillstånd var på Sauber, och hur Valtteri utförde med bilen som finns där”, säger Towriss i ett mediasamtal på dagen för tillkännagivandet. ?? Plus kvalificerande prestanda jämfört med raceprestanda.

“Då, i ** speciellt, förmodligen * ett mer komplicerat scenario var Red Bull, eller hur? Det har varit en intressant typ av saga att titta på Ett lag som verkligen är byggt runt en förare, men har två, och tydligen ingen av de andra förarna har gått bra i den andra platsen, från den ståndpunkten.

. Så vi tog en hel del **time ** för att prata med människor på Red Bull och få information och feedback. Från en allmän synpunkt åtminstone är budskapet att erfarenheten trumperar potentialen att flytta mer metallsyd av gränsen? Antagligen Cadillacs due diligence-process involverade mer än att bara läsa en 1987-bit från ovannämnda O?Rourke-kompendium, en Borderline-upplevelse - Touring the Impoverished Mexican Frontier i en Lincoln Town Car med en Flashy Blonde, en avledande bit av prosa men en med åsikter som inte har passerat tidens test.

“Jag tror att både Checo och Valtteri har en mycket stark följd av en kommersiell *standpoint **, och från en sponsringssynpunkt, från att vara på F1-kretsen i många, många år”, säger Towriss. Men det var verkligen inte en faktor. Det var deras upplevelse.

Men eftersom Cadillac är notionellt en amerikansk enhet, även om F1-operationen kommer att köras ut ur Storbritanniens Motorsport Valley?, kommer det att finnas uppenbara frågor i den bredare världen - utanför sfären av inbäddad fandom, det vill säga - över varför ingen amerikansk förare var tillgänglig. Även om det i teorin fanns, sedan Jak ** crawford* namn var på listan-det-var? t-a-list. Jak Crawford, Aston Martin F1 Teamet ser ut under F1 Grand Prix av BahrainJak Crawford, Aston Martin F1 Teamet tittar på under F1 Grand Prix av BahrainCrawford, som för närvarande racing för DAMS i Formel 2 och andra till Leonardo Fornaroli i mästerskapet står, är i sitt tredje år i den kategorin så han måste rikta ett steg upp 2026.

Men han är också en del av Aston Martins förarutvecklingsprogram och engagerade sig starkt i det lagets 2026 F1-projekt via simuleringsarbete. Även om han skulle vinna F2-mästerskapet i år löper han risken att hamna i samma båt som 2022 F2-mästare Felipe Drugovich, som fruktlöst har värmt bänken på Aston Martin i nästan tre säsonger nu. Drugovich, du? ll recall, var också på Cadillacs not-a-list.

Det förstod att en av anledningarna till att Cadillac passerade på Crawford var rädslan för att följa en liknande bana till Williams med Logan Sargeant, där en utmanande bil snabbt förvandlade en självsäker ung man till ett quaking vrak. Om erfarenhet är så mycket av en förutsättning, kan du säga, varför inte närma sig Alex **palou ** och Pato O? Varning - inte amerikanskfödda, men framgångsrika IndyCar-drivrutiner med en stor profil i USA och en känd längtan att ge F1 ett steg? Palou hade några test av tidigare bilar som körde för McLaren år 2022, tillsammans med en FP1-utflykt på US GP, men det lagets ardour för honom har kylts av sent - en $ 30m brott mot kontraktsrätt kommer att göra den typen av sak - och han har knappt sett i F1-banan sedan.

Bortsett från en tyst säsong? berättelse som förbinder honom med Red Bull, att Palou, **mclaren ** F1-testning på BarcelonaAlex Palou, McLaren F1-testning på BarcelonaO? Ward har också kört en McLaren, senast i FP1 i sitt hemland Mexiko förra året, men det verkade mer av en PR-övning eftersom han fick i uppgift att utvärdera nya aerodynamiska komponenter och varnade uttryckligen för att inte gå för snabbt. Tills ett F1-team är beredd att ge en IndyCar-förare en lämplig möjlighet, vilket kommer att innebära en bra mängd tester för att acklimatisera till de olika egenskaperna, är utsikterna till en topp USA-baserad racerbytesdisciplin fortfarande avlägsen. Det verkar som en fråga om vård snarare än naturen, eftersom amerikanska förare som hoppas att tävla i F1 fortfarande måste göra sitt val i en tidig ålder och ta itu med racingstegen i Europa snarare än USA.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Men detta är en ** fråga bäst ** förklaras via ett flödesschema, som O?Rourke? Hur fluoriderat vatten förvandlar barn till kommunister Läs mer

  • :: Förarmarknad: Vem fyller de sista platserna för F1 2026 efter Cadillac-nyheter? För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.