
Att se fulla våta i aktion under en tävling helg har blivit en sällsynt syn i Formel Den främsta orsaken till det är ** synlighet **, som när det finns betydligt mer vatten än - låt oss säga - sågs under den brittiska GP på Silverstone, höga halter av spray kraftigt hindra synlighet på rätt spår. FIA hoppades att minska sprayen med den nuvarande generationen bilar, men små framsteg har gjorts.
Visibility förblir a limiting factor in the wet – ett problem som inte försvinner snabbt, med tanke på de misslyckade testerna med hjultäcken. En annan nyckelfråga är själva däcket. Flera förare - inklusive regerande världsmästare Max Verstappen - har visat att de föredrar att stanna på mellanhänder så länge som möjligt, även när förhållandena kräver fulla våt.
För att ta itu med detta arbetar Pirelli med att förbättra den så kallade crossover-punkten mellan båda däcken. Ett av målen för 2025 var att ställa övergångspunkten för fulla våtor vid cirka 115-116% av torra varvtider. Men i verkligheten har tröskeln varit närmare 118%, enligt Pirellis chef för motorsport, Mario klagomål från förare. Men det finns mer på spel än bara mängden vatten eller crossover-punkten.
Under en exklusiv intervju med pirelli* skisserar en annan, kanske ännu viktigare fråga med hela våta under de senaste åren. Pirelli våt däckPirelli våt däck? Vi har något förändrat utvecklingsriktningen för fulla våtmarker? Isola sa. ?? Så istället för att titta på aquaplaning som vi gjorde under de senaste åren, eftersom det var en kommentar som kommer från förare, har vi nu gjort en bättre analys av vad dessa kommentarer faktiskt betyder.
Och vi insåg att det var mer relaterat till en förlust av grepp i hörn än till faktisk aquaplaning. Denna förlust av grepp, förklarade Isola, är huvudsakligen kopplad till slitbanan **block **: ? När du utvecklas i riktning för att bekämpa aquaplaning, sätter du & nbsp; mer och mer spår i däcken. Men det betyder att du har mindre slitbanor och att dessa block kommer att flytta mer. Om dessa block rör sig genererar du värme och det innebär att vi hade överhettning av det våta däcket. Det verkar som ett skämt, men det är sant!
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Detta ** överhettning** problem orsakade förlust av grepp, Det är vad förare faktiskt hänvisade till? Större förändringar kommer för 2026? Denna insikt har redan tillämpats i viss utsträckning i årets våta däck: Vi har beslutat att ändra slitbanan mönster något för att minska överhettning med nuvarande konstruktion
- Förening,? Isola sa. ?? Det bör bidra till att ha mindre rörelse av blocken mindre överhettning på spår med högre intensitet än Fiorano Paul Ricard, de två spåren där vi kan testa. Charles Leclerc, Ferrari, Lewis Hamilton, FerrariCharles Leclerc, Ferrari, Lewis Hamilton, Ferrari Den fullständiga översynen i förordningar för 2026 innehåller helt nya däck. Därför har Pirelli en chans att arbeta med att förbättra föreningarna ännu mer. För 2026 är vårt första mål att förbättra övergångspunkten mellan mellanhänder.
- hela våta, så lag kan välja en eller annan utan att förlora prestanda? Isola tillade.? Ja, vi är
- Med tanke på ett helt annat slitmönster för att försöka Gå ännu mer in i den riktning vi just diskuterat. Ett återkommande ämne i samtal om F1:s våta däck är bristen på testmöjligheter.
Lag och förare klagar ofta på de fulla våta, men ** pirelli* insisterar på att utveckla dem är i sig svårt under de nuvarande begränsningarna. Vi har fortfarande problemet att vi inte kan testa på hög svårighetsgrad spår under våta förhållanden? Isola sa. Allt Pirelli vill ändra på F1:s våta däck som ingen använder Utmaningarna Pirelli står inför att utveckla helt nya 2026 F1-däck? Men vad vi gör nu är att vid alla kretsar där vi ska testa - & nbsp; Barcelona, Jerez och så vidare & nbsp; - & nbsp; Vi har alltid en backup plan med våta däck tillgängliga. Så, om det regnar, istället för att kasta en dag av testning i soptunnan, byter vi programmet och försöker testa blöta. Självklart är det inte i en kontrollerad miljö, och du har inte sprinklers för en kontrollerad vattennivå, men du har fortfarande vatten och det liknar vad du möter under en tävlingshelg. För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.