Varför Pirelli måste arbeta på det värsta...

Varför Pirelli måste arbeta på det värsta...

På en helg där ** en Formel** 1 lag har sagt att det inte ens låtit sina förare ?test? sin 2026-bil i simulatorn ännu, den nya regeln har börjat ta på sig aspekten av ett storskaligt tankeexperiment. Så omfattande är förändringarna - smalare, lättare bilar med aktiva aerodynamik och en 50:50 uppdelning av kraftutbyggnaden mellan det elektriska systemet och den interna förbränningsmotorn - som definitiva simmodeller är någon väg bort. Men medan lagen kan arbeta med dessa, och bilkoncepten själva, i flera månader innan de signerar delar för produktion, står däckleverantören Pirelli inför en mer överhängande uppsättning deadlines.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Den första av dessa är i måndags (1 september), när det måste ge ** lag ** med detaljer om byggandet av de nya däcken, som kommer att smalare med 25 mm på framsidan och 30 mm på baksidan. Men Pirelli har visat att utvecklingsprocessen har komplicerats av lagens omognad? simulatormodeller **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Medan FIA har satt målbelastningar, säger Pirelli att simulatordata som det har fått ofta skiljer sig från dessa siffror - och att skillnaden mellan lagen är i ordning upp till 30%. När du ser skillnader på 20 eller 30% i belastningar frågar du dig själv vilket är rätt? Pirelli chefsingenjör Simone Berra berättade media inklusive Autosport / före den nederländska Grand Prix på Zandvoort. Så självklart överväger vi det värsta scenariot för tillfället eftersom vi måste täckas vid vissa belastningar.

. Vi kommer att försöka kontrollera under säsongen och försöka få en ordentlig utvärdering. Paul Aron, Alpine, ** pirelli* testar Hungaroring Paul Aron, Alpine, Pirelli testning Ungern Eftersom däcken homologeras före säsongen, är det på Pirelli att få det rätt första gången. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det måste också säkerställa att däckfamiljen kan överleva de extra belastningar som genereras genom den oundvikliga utvecklingen i säsongen. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** En förändring i säsongen är möjlig (och har skett före 2023), men skulle kräva en enhällig omröstning i F1-kommissionen, eller för att FIA ska våga igenom den på säkerhetsområdet.

Den senare ** skulle vara mer benägna eftersom inter-team-agendor och politik militerar mot enhällighet i varje omröstning som involverar konkurrenterna själva. Saubers idrottsdirektör Inaki Rueda sade på fredagen att de två anledningarna till att inte ”exponera”? Förarna till sin 2026-bil i simulatorn var dock logistik och trohet. Om en förare är i simmen för en dag för att förbereda sig för nästa två grands prix, skulle 2026-simuleringen sippra tid från det; också, 2026-bilen fortfarande utvecklas i en stor takt? i hans ord? Jag vet datumet vi ska börja exponera förarna till C46-bilen? Han sa.

. ?? Men du vill inte göra det för tidigt med rädslan för att bilen som du ska visa för dem fortfarande är mycket annorlunda än vad de faktiskt kommer att köra. Simuleringarna kommer sannolikt att förbli i ett tillstånd av relativ omogenhet fram till slutet av oktober eller början av november, vilket komplicerar ** pirelli ** förmåga att träffa den sista tidsfristen av den 15 december, när föreningens val måste beslutas. Omfattningen och omfattningen av regelförändringarna är vad som har drivit osäkerheten. Det är förstått att olika lag anländer till vilt varierande lösningar på några av de utmaningar som den nya Bortoleto, Sauber, Pirelli test SilverstoneGabriel Bortoleto, Sauber, Pirelli test Silverstone En faktor som har en stor lager, ovanpå olika aerodynamiska konfigurationer, är storleken på bromsrotorerna.

För närvarande är dessa i stort sett desamma, men det är förstås att vissa ** ångor ** experimenterar med mindre skivor bakifrån med avsikt att låta energiskördsprocessen bidra mer av bromsningen. Detta kommer att ha en knock-on effekt, inte bara när det gäller vikt men i värmeavstötning, vilket kommer att påverka däcktemperaturer. Jag tror att nästa år kommer vi att se olika tillvägagångssätt från denna synvinkel? sade Berra. Vi utbyter också information med lagen för att försöka förstå vilken typ av temperaturer vi ska se på däcken. Mule bil testning är inte riktigt relevant eftersom nästa år kommer vi att ha en helt annan hjul montering.

. Läs ** också*: Cadillac för att testa F1-bilen från rivaliserande team före 2026 debut? Men ja, jag är ganska säker på att vi kommer att se många skillnader i vad lagen kommer att försöka hantera temperaturerna i de två axlarna. Även från deras sida finns det ingen konvergens när det gäller simuleringar i temperaturer, men som jag nämnde tidigare också när det gäller belastningar. Så vi måste förstå vem som är närmare verkligheten och vem är det inte.?.com artiklar besöker vår hemsida.