Varför det finns ett downforce dilemma ställt...

Varför det finns ett downforce dilemma ställt...

Den belgiska Grand Prix sprint race påverkades till stor del av de olika downforce nivåer som drivs av de två Formel 1 lag på framsidan; Red Bulls nedre drag strategi med Max **verstappen * visade sig vara den mer framgångsrika uppställningen. McLaren, som körde något högre downforce som ledde till en 0,47-sekunders gap mellan polesitter Oscar Piastri och Verstappen i kvalifikation, var i en nackdel i början när fältet var mest komprimerad; detta tillät den trimmade Verstappen att samla en kraftfull glidström på Kemmel Straight för att göra ett spel för ledningen. När Verstappen kom dit var det upp till honom att behålla den.

Warding av en ** piastri ** passerar in i Turn 5, Les Combes, var nyckeln till detta - även om “slippery” Red Bull RB21 kunde nullify några av Piastris DRS ansträngning på egen hand. Verstappen behövde också vara perfekt med sin batterianvändning för att motverka Piastris egen distribution, eftersom McLaren-drivrutinen hoppades hitta en väg igenom. I slutändan lyckades holländaren ledningen sakkunnigt att hävda vinsten.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Medan trimma ut för ** sprint ras * verkar vara rätt strategi, kan den stora prixen visa sig vara något annorlunda. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Det finns två saker att tänka på: för det första däck nedbrytning och för det andra uppkomsten av regn Piastri skisserade svårigheten att bestämma nästa steg i hans post-sprint kommentarer.

. “Om det är vått, naturligtvis du ** vill ** lite mer downforce”, sade australiensaren, “men om det inte är vått jag inte verkligen vill upprepa sprintloppet vi just hade. Stick eller twist? Låt oss presentera de två Piastri, McLarenOscar Piastri, McLaren Spa är inte känt för att vara en krets som tuggar upp däck, men den förväntade borderline naturen mellan en och två-stop ras på den belgiska kretsen kan mycket väl sätta lite onus på däckhantering.

För detta kommer en smidgen av extra back-end downforce att mildra effekten av glidning - som kommer att förvärra slitage som däcken upplever. Naturligtvis är det viktigt att inte lägga för mycket vinge ** tillbaka ** i bilens set-up, helt enkelt för att någon förare skulle vara en sittande anka längs ryggen rakt. Lag har både förar-i-loop simulatorer och virtuella race simulering program där de kan tinker med last inställningar och bestämma vilka som erbjuder den bästa avvägningen.

I händelse av att loppet är torrt kommer simingenjörerna att titta på den ** förväntade ** nedbrytningen över en stint och bestämma hur vingnivån påverkar varvtidsdata över en stint - och detta kommer att erbjuda utgångspunkten för post-sprint tinkering. Den större faktorn är dock regn. Vått väder förväntas på söndag, men kan inte garanteras helt.

Hur som helst, ** regn** kräver en högre downforce-uppsättning för att lindra några av svårigheterna att köra genom låga greppförhållanden vid minskade hastigheter, och för att säkerställa att däcken upprätthåller temperaturen. Att gå all-in på en våt uppsättning kommer att kosta betydande tid att kvalificera sig, en effekt som kan snöboll om regnet är mindre än väntat på söndag. Effektivt måste lagen spela här.

De två extremerna är att köra en lågdragen bil för det bästa kvalificerade resultatet möjligt, och hoppas att det inte regnar, eller satsa på kraftigt regn och gå allt i för söndag med hög downforce. Men det finns massor av utrymme att utforska mellan dessa två inställningar, och lag kommer helt enkelt inte att känna till rätt svar förrän söndag eftermiddag. Det är troligt att de flesta kommer att behöva ringa i lite mer downforce, om bara för däckhanteringsändamål, men det blir då en fråga om hur mycket avancerade hastighetsteam är villiga att offra bortom Verstappen, Red ** Bull ** Racing, Helmut Marko, Red Bull RacingMax Verstappen, Red Bull Racing, Helmut Marko, Red Bull RacingVerstappen uppgav att Red Bull säkert skulle behöva titta på sin inställning, efter att ha bränts av hans lågdownforce inställning i våta förhållanden på Silverstone för tre veckor sedan - och Red Bull rådgivare Helmut Marko verkade bekräfta detta.

– Vi tar en närmare titt på väderprognosen, säger Marko till Sky Germany. “** rätt* nu, det säger en 80% chans att regna och, som vi vet från Silverstone, vinner du ingenting i vått med en låg downforce-uppställning. Läs mer Hur Max Verstappen förlorade sitt skott på F1 Belgian GP pole i tre hörn “Så jag tror att vi? ll ändra till en högre downforce-uppställning, även om det betyder att vi inte kommer att börja direkt.

. Men i regnet, det där? ll* hjälp i loppet. Det beror på vilken inställning de andra går med, om någon kanske spelar. Men ja, det kan vara andra eller tredje raden.

Det blir ** intressant. “Such** är F1:s nyckfulla natur - om någon tar spelet och får det rätt, kommer de att hyllas de närmaste veckorna. Men om de får det fel, kommer de att bli tillfrågade varför de inte plocka svansar i vad som motsvarar ett mynt-flip beslut..com artiklar besöker vår hemsida.