Sprintloppet i Belgiens Grand Prix påverkades till stor del av de olika downforce-nivåerna som de två Formel 1-stallen i täten körde med; Red Bulls strategi med Max verstappen visade sig vara den mest framgångsrika. McLaren, som körde med något högre downforce vilket ledde till ett gap på 0,47 sekunder mellan polesittern Oscar Piastri och Verstappen i kvalet, hade en nackdel i starten när fältet var som mest komprimerat; detta gjorde det möjligt för den trimmade Verstappen att samla ett kraftfullt slipstream på Kemmel Straight för att göra ett försök att ta ledningen. När Verstappen väl var där var det upp till honom att behålla den.
Att avvärja en piastri-omkörning i kurva 5, Les Combes, var nyckeln till detta - även om den “hala” Red Bull RB21 kunde upphäva en del av Piastris DRS-insats på egen hand. Verstappen behövde också vara perfekt med sin batterianvändning för att motverka Piastris egen användning, eftersom McLaren-föraren hoppades kunna hitta en väg igenom. I slutändan förvaltade holländaren ledningen på ett skickligt sätt och tog hem segern.
- Medan trimning inför sprintracet verkade vara rätt strategi, kan grand prix visa sig vara något annorlunda
- Det finns två saker att tänka på: för det första däckens nedbrytning och för det andra regnets inträde
- Piastri beskrev svårigheten med att bestämma nästa steg i inställningarna i sina kommentarer efter sprinten.
“Om det är blött vill man naturligtvis ha lite mer downforce”, sa australiensaren, “men om det inte är blött vill jag inte upprepa det sprintlopp vi just hade. “Stick eller twist? Låt oss presentera de två Piastri, McLarenOscar Piastri, McLarenSpa är inte känd för att vara en bana som tuggar sönder däcken, men den förväntade gränsdragningen mellan ett lopp med ett eller två stopp på den belgiska banan kan mycket väl ställa krav på däckhanteringen.
För detta kommer en smula extra downforce i bakänden att mildra effekten av sliding - vilket kommer att förvärra slitaget på däcken. Naturligtvis är det viktigt att inte lägga för mycket vinge back i bilens inställningar, helt enkelt för att alla förare skulle vara en sittande anka längs den bakre raksträckan. Teamen har både förarsimulatorer och applikationer för virtuell tävlingssimulering där de kan laborera med belastningsinställningarna och avgöra vilken som ger den bästa avvägningen.
Om loppet är torrt kommer simuleringsingenjörerna att titta på den förväntade nedbrytningen under en stint och avgöra hur vingnivån påverkar varvtidsdata under en stint - och detta kommer att utgöra utgångspunkten för finjusteringar efter loppet. Den största faktorn är dock regn. Regnväder väntas på söndagen, även om det inte kan garanteras helt och hållet.
I vilket fall som helst kräver regn en uppsättning med högre downforce för att lindra en del av svårigheterna med att köra genom förhållanden med lågt grepp i reducerade hastigheter och för att säkerställa att däcken håller temperaturen. Att gå all-in på en våt set-up kommer att kosta avsevärd tid i kvalet, en effekt som kan bli en snöboll om det regnar mindre än väntat på söndag. I praktiken måste teamen ta en chansning här.
De två ytterligheterna är att köra en bil med lågt drag för bästa möjliga kvalresultat och hoppas att det inte regnar, eller att satsa på kraftigt regn och gå all in på söndagen med hög downforce. Men det finns massor av utrymme att utforska mellan dessa två inställningar, och teamen kommer helt enkelt inte att veta det rätta svaret förrän på söndag eftermiddag. Det är troligt att de flesta kommer att behöva välja lite mer downforce, om så bara för däckhanteringens skull, men det blir då en fråga om hur mycket toppfart som teamen är villiga att offra utöver Verstappen, Red bull Racing, Helmut Marko, Red Bull RacingMax Verstappen, Red Bull Racing, Helmut Marko, Red Bull RacingVerstappen uppgav att Red Bull verkligen skulle behöva titta på sin set-up, efter att ha blivit brända av sin low-downforce set-up i de våta förhållandena på Silverstone för tre veckor sedan - och Red Bulls rådgivare Helmut Marko verkade bekräfta detta.
“Vi kommer att titta närmare på väderprognosen”, sa Marko till Sky Germany. “just nu säger den 80% chans för regn och som vi vet från Silverstone vinner du ingenting i det våta med en låg downforce-setup. Läs också: Så förlorade Max Verstappen sin chans till F1 Belgiens GP-pole i tre kurvor “Så jag tror att vi kommer att byta till en set-up med högre downforce, även om det innebär att vi inte kommer att starta längst fram.
Men i regnet kommer det att hjälpa till i loppet. Det beror på vilken set-up de andra kör med, om någon kanske chansar. Men ja, det kan bli andra eller tredje raden.
Det kommer att bli intressant. “Sådan är F1:s nyckfulla natur - om någon tar risken och gör rätt, kommer de att hyllas under de närmaste veckorna. Men om de får fel kommer de att få frågan varför de inte valde klave i vad som är ett myntflippbeslut..com artiklar besök vår webbplats.