Varför Valtteri Bottas inte kan börja först...

Varför Valtteri Bottas inte kan börja först...
  • Föreställ dig följande scenario: Valtteri Bottas, som gör sin dramatiska återkomst till Formel 1 med det nya Cadillac-teamet, chockar sportvärlden nästa vår genom att ta pole position i säsongsöppningen av Australiens Grand Prix och startar säsongens första lopp längst fram i klungan
  • Om det låter som ett osannolikt scenario direkt hämtat ur manuset till uppföljaren till F1: The Movie, så har du mer rätt än du tror
  • Det skulle inte bara vara en stor överraskning för ett nytt F1-team att ta pole position i sitt första lopp, utan det finns en anledning till att Bottas inte kan starta i P1, även om han på något sätt lyckas med den bedriften.

På grund av vad som hände i hans senaste race på gridden. När Bottas körde för Sauber i Abu Dhabi Grand Prix 2024, säsongens sista lopp och hans sista lopp med teamet, varnades han två gånger av tävlingsledningen för att ha orsakat en kollision. Den första kollisionen inträffade tidigt i loppet, när Bottas kolliderade med Sergio P?rez (hans nya teamkamrat i Cadillac) i kurva 6.

  • Senare i loppet bedömdes Bottas ha orsakat ytterligare en kollision, återigen i kurva 6, den här gången med Kevin Magnusse.

  • Medan Bottas fick ett tio sekunders straff och ett par straffpoäng på sin FIA Super License för den första överträdelsen, gav tävlingsledningen ett mycket hårdare straff för den andra

  • De ansåg att Bottas “missbedömde sin inbromsning betydligt” och utdömde ett drive-through-straff.

  • Men eftersom Bottas redan hade brutit loppet när beslutet fattades omvandlades det till en nedflyttning med fem platser i startfältet “för nästa lopp som föraren deltar i”, tillsammans med tre straffpoäng på hans FIA Super License

  • Eftersom Bottas för närvarande fungerar som reservförare verkar det som om nästa “lopp som föraren deltar i” blir säsongsstarten nästa år, med Cadillac

  • Så även om han slår världen med häpnad och kvalar in som etta, kan han som högst starta på P6 i det loppet.

Nu görs det en ändring i FIA:s Sporting Regulations från och med säsongen 2026 som kommer att ta itu med den här frågan i framtiden. I det nya avsnittet B1.10.4(g) justeras de grind-straff som stewards kan utdöma till att lyda “En minskning med valfritt antal gridpositioner för nästa sprint eller lopp som föraren deltar i under den efterföljande tolvmånadersperioden.” Det innebär att från och med nästa säsong kommer förare i samma position som Bottas nu att få sin gridminskning borttagen om de går ett kalenderår utan lopp. Bottas kommer dock inte att dra nytta av den förändringen.

Han kommer inte heller att få en hollywood-start på sin Cadillac-karriär, men han kan fortfarande leverera ett Hollywood-slut.