Williams behöver filosofi förändras? vara konkurrenskraftig i...

Williams behöver filosofi förändras? vara konkurrenskraftig i...

Carlos Sainz använde den ungerska Grand Prix som ett exempel för att förklara de förändringar i designfilosofin som behövdes på williams** för 2026 Formel 1-kampanjen, som laget kämpade vid Ungern. Vid översynen av hans öppning 14 rundor i laget, Sainz kände att Williams dåliga form i Ungern hade varit i linje med förväntningarna ses över 2025, spanjoren noterade att FW47 fungerar bra i kretsar med längre raka och korta hörn, men kämpar för att behålla downforce genom de längre radien svänger. Även om Williams har säkerställt att bilen den här säsongen har varit mer av en allrounder och har gjort poäng på 10 av de 14 helgerna, behåller den fortfarande några av de egenskaper som visas av sina förfäder.

** Williams*** FW44 till 46 bilar utfördes alla bra i höga hastigheter, men var också mycket peaky när det gäller downforce output. Detta säkerställde att de senaste tre åren hade definierats av inkonsekventa resultat. Sainz tillade att det fanns lite Williams kunde göra om den situationen till nästa år, när den helt nya 2026-bilen pressas in i handling - och avslöjade hans hopp om att det kommer att ta ombord hans feedback.

“Det har alltid varit ett svårt spår för *team,” sa Sainz, som gick med Williams i år från Ferrari. Vi hade en ganska lång debrief efter att ha kvalificerat mig eftersom jag uppenbarligen kommer från laget som var på pole går tillbaka till ett lag som var P13 med mig. Jag kunde ge dem mycket stark feedback om varför denna bil släpar runt ett spår så här.

. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Självklart för detta år kan vi inte göra något, men för framtiden är det förhoppningsvis en mycket stor inlärningskurva för laget att veta hur vi behöver ** att utveckla Formel 1-bilen för att bli framgångsrik och konkurrenskraftig även i spår som Budapest eller Sainz, WilliamsCarlos Sainz, Williams. “Vi har relativt dåliga aero-egenskaper i långa hörn där du måste hålla downforce från inträde till mitten av hörnen. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Vi kämpar med dessa saker. “Det har varit en trend under mycket lång tid.

Det är därför **long ** rät och skarpa korta hörn är bra för laget. Men just nu kommer vi in i långa kombinerade hörn av Barcelona, Ungern, Qatar - bilen kämpar verkligen. Det behöver en mycket stor designfilosofi förändring för framtiden.

**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Vi försöker förstå var och vad vi ska ändra för att se till att nästa års bil är lite mer av en allrounder och ger oss en bättre plattform att arbeta i flera spår. Trots sina reservationer om det nuvarande williams-paketet vid vissa kretsar, känner Sainz att alla i Williams-teamet är anpassade till sin framtida riktning eftersom det syftar till att vinna en första titel sedan 1997. **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************** Han tillade att truppen inte aktivt utvecklade sin 2025-bil och därmed inte kunde sätta förarnas återkoppling i praktiken utöver inställningsriktningar.

  • sainz** sa att fulländning av helgerna kommer att vara tricket för att samla ytterligare poäng mot de andra mittfältslagen som har utvecklats mer. Det har varit en mycket stark start på vår tid tillsammans när det gäller hur vi vill utveckla laget, bilen, samspelet med Alex, med James. Sainz, Williams Carlos Sainz, Williams " Det är inte som att vi kan utnyttja återkopplingen av de två förarna. De avsikter som vi måste utveckla denna bil, vad vi behöver, eftersom vi inte sätter den i vindtunneln för att utvecklas. Det är där nästa år kommer att bli mycket mer utmanande för laget För oss själva att se om vi faktiskt kan förbättra de viktigaste svagheterna i denna bil som är mycket tydliga i spår som denna.

Från min sida på kortare sikt kommer jag bara att fokusera på ** helg * avrättningar. Det finns inget vi kan göra mot aeron eller uppställningen av bilen i slutändan. Jag försökte tre eller fyra olika inställningar under helgen för att försöka hitta en extra runt spår som denna.

Jag slutade återgå till bilen som gav mig den mycket konkurrenskraftiga kvalen i Miami, Imola, i början av säsongen. Problemet är att jag tror att vi har lite outdeveloped, och komma till ett spår där det är mycket svårt för oss. Den andra halvan av säsongen, jag kommer bara att söka konsistens med set-up, konsistens med bilen, och se bara till att vi kör rena helger.

Också: McLaren förutspår Ferrari, Mercedes, Red Bull kommer att fortsätta kämpa för vinster i F1 2025 För att läsa fler artiklar besök vår hemsida.